На засіданні Кабінету Міністрів України у понеділок, 8 квітня, уряд Азарова розглянув черговий проект «Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні», який передбачається схвалити указом Президента.
Реформування місцевого самоврядування в Україні — це, безумовно, необхідний крок на шляху до демократичного суспільства і питання, яке давно вже назріло. Концепції реформування розробляли та переписували всі уряди починаючи з 2002 року, але реформа так і не розпочалася.
Нова Концепція від Кабміну, начебто, і непогана: вона передбачає підвищення ролі органів місцевого самоврядування, зміцнення його матеріальної та технічної бази, створення виконкомів місцевих рад та передачу їм окремих функцій місцевих державних адміністрацій. Попередній проект такої Концепції від уряду Азарова пропонував провести реформу в два етапи: 2012 рік — підготовчий етап, 2013 — 2015 роки — формування соціально-політичної бази реформи та її проведення. Розглянута сьогодні Кабінетом Міністрів України Концепція загалом пропонує те саме, але переносить терміни реалізації реформи: підготовчий етап перенесено на 2013 — 2015 роки, а основний етап реформування — на 2015 — 2020 роки.
Якщо влада справді так хоче зміцнення місцевого самоврядування в Україні, то чому замість того, щоб реалізовувати свої заумні концепції, їх втілення в життя постійно відтерміновується під прикриттям «удосконалення документів». А паралельно уряд проводить послідовну політику знищення місцевого самоврядування в Україні.
Початком такого знищення стала так звана бюджетна реформа, яка втілилася в життя за допомогою нового Бюджетного кодексу України, запровадженого з 2011 року. Спочатку в місцевих бюджетів відібрали надходження, за рахунок яких ремонтувалися дороги та здійснювалися екологічні заходи, а потім посадили органи місцевого самоврядування на «сухий пайок», не забезпечивши їх навіть мінімальними коштами на заробітну плату і соціально захищені видатки. Як «компенсацію» за це уряд не придумав нічого розумнішого, як закривати лікарні, школи, дитячі садочки, будинки культури та скорочувати їхніх працівників, назвавши це «оптимізацією». Нагадаю, що лише в тих областях, де представницьку владу очолювали свободівці, владі Януковича не вдалося втілити в життя свої плани щодо скорочення мережі закладів бюджетної сфери. Загалом перший етап «реформування» можна охарактеризувати як знищення матеріальної та фінансової бази місцевого самоврядування.
Наступний етап «реформи» місцевого самоуправління від Януковича—Азарова — це кадрове знищення. Ще у 2007 році прем’єр Янукович видав постанову «Про затвердження типових штатів працівників органів місцевого самоврядування», яку успішно почав втілювати з приходом на посаду Президента через свій уряд. Ця «реформа» передбачає скорочення чисельності працівників апаратів обласних та районних рад у два-три рази. Про яке «посилення правової, організаційної та матеріальної спроможності органів місцевого самоврядування» може йтися, коли за чисельності працівників обласних державних адміністрацій у 800 — 1000 працівників, кількість працюючих в апаратах обласних рад пропонується скоротити до 24 — 27 працівників?
Не варто забувати і про інформаційну боротьбу з місцевим самоврядуванням, яку добре на собі відчули керівники обласних та районних рад від опозиційних сил протягом останніх двох років. І ось ще один крок від влади — проект закону «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації», який також було розглянуто на вчорашньому засіданні Кабінету Міністрів України. Проект передбачає вихід органів місцевого самоврядування зі складу засновників ЗМІ із можливою приватизацією таких ЗМІ. «Реформування», звичайно, стосується і засобів масової інформації органів державної влади, але ми всі чудово розуміємо, що влада Януковича і так має повний контроль над інформаційним простором, а позбавлення ЗМІ органів місцевого самоврядування призведе до їхньої повної інформаційної ізоляції.
У світлі останніх подій із парламентським путчем 4 квітня слід нагадати, на минулому тижні заколотники на Банковій не обійшли і питання місцевого самоврядування. Серед майже десятка корупційних та лобістських законів за п’ять хвилин був прийнятий в першому читанні та в цілому законопроект 2177 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу щодо визначення деяких доходів бюджету», який крім узаконення корупційної схеми взяття бюджетних зобов’язань без планових призначень відбирає у місцевих бюджетів ще одне джерело надходжень — реєстраційний збір за проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, що справляється виконавчими органами відповідних місцевих рад та відповідними районними державними адміністраціями, а також плату за надання адміністративних послуг.
Із створенням у Верховній Раді першої націоналістичної фракції народні депутати від ВО «Свобода» підготували низку законодавчих ініціатив, спрямованих на підтримку місцевого самоврядування в Україні. Одним з таких документів став проект постанови Верховної Ради України «Про встановлення мораторію на прийняття нових законів або внесення змін та доповнень до чинних законів та інших нормативно-правових актів, які звужують зміст та обсяг повноважень органів місцевого самоврядування». І як ви думаєте, чи влада, яка так «дбає» про розвиток територіальних громад, підтримала цю ініціативу? Ні, документ на минулому тижні «зарубав» профільний Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, який очолює регіонал Жванія.
Депутатами нашої фракції було подано три законопроекти щодо внесення змін до Бюджетного кодексу України. Перший передбачає повернутися до нормативу відрахування екологічного податку, 70 відсотків якого до 2013 року надходило до місцевих бюджетів. Другий проект передбачає вдосконалення процедури обслуговування місцевих бюджетів за доходами і видатками та унеможливлює блокування з боку Держказначейства оплати видатків місцевих бюджетів. І, нарешті, остання ініціатива свободівців — це законодавче врегулювання механізму розподілу субвенції на соціально-економічний розвиток між регіонами, що не дасть змоги уряду маніпулювати коштами субвенції та спрямовувати левову її частину на місто Єнакієве та потрібні олігархічній владі регіони.
Чи підтримають депутати провладної фракції ці законопроекти — це і буде лакмусовим папірцем для розуміння, чи їхні ініціативи — це дійсно перший крок до розвитку територіальних громад, чи, як і раніше, — чергова маячня.
Наостаннє, хочу в цьому контексті торкнутися ще одного документа, який ухвалив Кабмін на позачерговому тижні — Бюджетна резолюція на 2014 рік. Цей документ, фактично, є дороговказом бюджетної політики на наступний рік, за яким вже можна прогнозувати дії або бездіяльність влади, у тому числі і в питаннях розвитку місцевого самоврядування.
Формуючи цей документ, уряд не врахував жодного зауваження Національного конгресу місцевого самоврядування України. Конгрес якраз пропонував речі, які повністю узгоджувалися з проектом урядової Концепції реформування місцевого самоврядування: удосконалити формульні розрахунки доходів і видатків місцевих бюджетів, зараховувати до власних доходів місцевих бюджетів 25 відсотків податку на прибуток, залишити 70 відсотків екологічного податку в місцевих бюджетах (що і пропонували у своєму законопроекті депутати-свободівці) та інші пропозиції, спрямовані на зміцнення фінансової бази місцевого самоврядування.
Це означає одне: цій владі місцеве самоврядування і розвинуте громадянське суспільство не потрібні. Прикриваючись розробкою «концепцій» і відкладаючи реформування місцевого самоврядування, Президент, уряд і провладна парламентська «більшість» насправді централізують владу і державні фінанси для утримання своїх резиденцій, каральних органів та підживлення олігархів через спрямування мільярдів бюджетних коштів на «потрібні» проекти в «потрібних» регіонах.
Олег ТЯГНИБОК, голова депутатської фракції ВО «Свобода».
Друкується в рахунок квоти фракції ВО «Свобода».