«Голос України» в статті «Бізнес «для обраних» (№116 від 26 червня 2012 року) вже писав про минулорічну спробу монополізувати ринок оцінки майна. Тоді технологією «в два кроки» хотіли створити особливу касту експертів, винятковим видом діяльності яких є «оцінка для цілей оподаткування». Лише обрані наділялися правом давати висновки щодо вартості нерухомого майна у разі його відчуження, приватизації тощо. До реєстру нових оцінщиків було внесено... аж 12 компаній, що мали обслуговувати всю Україну. Саме їм належало визначати, що і скільки коштує в державі, і принагідно диктувати ціни на ринку оціночних послуг.
Як це робилося рік тому
Першим кроком було прийнято два закони — «Про Фонд державного майна України» та «Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012-2014 роки». В законах, між іншим, вказали, що «оцінка для цілей оподаткування» є «особливим» видом оцінки і здійснювати її можуть не всі сертифіковані оцінщики, яких на той момент було майже дев’ять тисяч, а лише ті «спеціальні» суб’єкти, які отримали «спеціальний» сертифікат. Фонд держмайна оперативно розробив нові правила для «нових» експертів та відібрав тих-таки 12 компаній. Щоб забезпечити їх роботою, сказало своє слово і Міністерство юстиції — 21 травня 2012 року вийшов наказ, який заборонив нотаріусам посвідчувати будь-які договори про відчуження майна фізичними особами, якщо не проведено оцінки котримось із 12 «ексклюзивних оцінщиків». Таким чином, українців просто примушували звертатися та платити кошти обраним компаніям. Хочеш продати власну квартиру чи земельну ділянку — в чергу до «ексклюзивних оцінщиків».
Тоді громадськість швидко зорієнтувалася та не погодилася «проковтнути» таке нахабство, за втручанням Прем’єр-міністра резонансні накази Фонду держмайна та Мін’юсту були скасовані. Втім, «Голос України» попереджав, що радіти зарано, і проблему повністю не розв’язано. Існує законодавче підґрунтя для монополізації ринку оціночних послуг, і ідеологи такої монополізації можуть повторити спробу. Так і сталося.
З іншого флангу
Днями на офіційному сайті Кабінету Міністрів України було оприлюднено Порядок проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства, затверджений Постановою Кабінету Міністрів від 4 березня 2013 року № 231. Бачимо, що від ідеї «перетрусити» ринок оціночних послуг та створити особливу касту оцінщиків не відмовилися, ба навіть підійшли до неї ґрунтовніше, прописавши правила не в наказах, а в урядовій постанові. Першими на новину відреагувала спільнота сертифікованих експертів, і це не дивно, адже у них повторно намагаються відібрати професію, змінивши правила на користь «обраних». У новому «порядку» вони побачили ту саму мету, що і минулого року — встановити контроль над ринком оціночної діяльності та запустити руку в кишеню кожного українця, що продаватиме, даруватиме або спадкуватиме нерухомість.
Чи є перспективи?
У 2012-му спроба запровадити нові неринкові правила гри наразилася на принципову позицію прем’єра Азарова. Нині очікувати на це годі, адже з’явилася на світ постанова, що повторно дала зелене світло переділу ринку оціночних послуг. Останньою надією залишається Президент, що вже висловлював свою позицію з даного питання, зокрема вказував, що «практика застосування норм (що регулюють оцінку для цілей оподаткування. — Авт.) засвідчила їх хибність», «унаслідок застосування цих норм з ринку надання послуг (...) були штучно усунуті раніше сертифіковані оцінювачі, що, в свою чергу, спричинило подорожчання надання послуг з оцінки (...) майна». Президент у листопаді 2012 року вже звертався до парламентарів та пропонував скасувати законодавчі норми, що стали передумовою всіх нинішніх проблем. Та чи буде почута його позиція?