Брудні вулиці й прибудинкові території, місця відпочинку та дитячі майданчики... Це «візитівка» не лише великих міст. Як наслідок такої безгосподарності зменшується рівень санітарної безпеки, знижується естетичне задоволення від проживання та подорожей країною, втрачаються можливості для її туристичного розвитку.

Отже, для вирішення цієї проблеми народний депутат Олег Зарубінський (фракція Партії регіонів) минулого тижня зареєстрував у Верховній Раді проект закону про внесення змін до законодавчих актів щодо забезпечення чистоти територій. Документом, зокрема, пропонується внести зміни до статі 10 Закону «Про міліцію», згідно з якими до обов’язків представників правопорядку належатиме забезпечення контролю за утриманням в належній чистоті не лише дворів та придворових територій, а й усіх територій адміністративно-територіальних одиниць. А в Кодексі про адміністративні правопорушення пропонується запровадити нову статтю 152-1 «Засмічення територій», котра передбачатиме диференціацію правопорушень, що призвели до засміченості територій відповідно до ступеня їх тяжкості та відповідні санкції; змінами до статей 5, 218 та 219 закріпити механізм реалізації адміністративної відповідальності за ці правопорушення та встановити орган, який прийматиме рішення про застосування адмінвідповідальності.

Нині, за словами парламентарія, норми КпАП захищають від засміченості тільки ліси (ст. 73) і водоймища (ст. 59, 59-1). Території населених пунктів захищені лише опосередковано, тобто все залежить від того, чи закріплено питання про чистоту в правилах благоустрою. Відповідно дія норм кодексу поставлена в залежність від підзаконних актів, що порушує субординацію між нормативно-правовими актами. Такий підхід є підставою для створення несанкціонованих сміттєзвалищ в місцях, не захищених кодексом від свавілля. Тому О. Зарубінський також пропонує внести зміни до Закону «Про благоустрій населених пунктів», згідно з якими до повноважень місцевих рад належатиме забезпечення чистоти не лише у відповідному населеному пункті, а й на всіх територіях, які входять до складу адміністративно-територіальної одиниці.

Також у Кодексі про адміністративні правопорушення, зауважив народний обранець, не передбачено, що відповідальність залежить від рівня завданої шкоди довкіллю. Як наслідок його норми проблематично впроваджувати на практиці, особливо, якщо зважати на поширений характер цього правопорушення — починаючи від дрібного сміття на вулицях міста і до несанкціонованих звалищ поблизу підприємств. Санкції, як правило, застосовуються лише до порушників, щодо яких довели завдання шкоди довкіллю у великих розмірах. Але при цьому не враховується, що однією з основних причин забруднення населених пунктів та зон відпочинку виступають саме дрібні, але водночас масові випадки засмічення територій. Мізерні розміри штрафу, котрі передбачені в КпАП, роблять економічно недоцільною належну утилізацію сміття для організацій, що мають великі відходи від своєї діяльності. Для них вигіднішим є створення несанкціонованих смітників.

Цитата

Народний депутат Олег Зарубінський (фракція Партії регіонів):

«Відповідні зміни до законодавства, насамперед, нададуть дієвості нормам Кодексу про адміністративні правопорушення щодо відповідальності за засмічення територій. Це, зокрема, дозволить упередити забруднення населених пунктів та зон відпочинку, що створить умови для комфортного і безпечного проживання, пересування громадян. Також такі зміни сприятимуть формуванню позитивного іміджу України в сфері туризму, що дасть змогу залучати додаткові кошти до державного бюджету.