Щороку на всіх рівнях давалися обіцянки зробити все необхідне для завершення будівництва Дніпропетровського метрополітену. Гарантувалося фінансування в повному обсязі, а городянам — безпека і швидке відкриття нових станцій. Але... тільки на словах. А тим часом місту загрожує найбільша техногенна катастрофа.
Пообіцяти — не означає профінансувати
Грошей не виділялося не те що на продовження будівництва, а й на підтримання в безпечному стані вже виконаного. А городян потихеньку привчали до думки, що жити над ямою, заповненою водою, — цілком нормально.
«Подібна ситуація на дніпропетровському метробуді відбувається постійно протягом 17 років після пуску першої лінії, але в останні роки вона досягла катастрофічного розмаху. На початку кожного року спостерігається практичне припинення держбюджетного фінансування, — розповів у інтерв’ю кореспондентові «Голосу України» керівник профкому ПАТ «Дніпрометробуд», гірничий майстер Сергій Мартиненко. — У грудні минулого року віце-прем’єр-міністр Олександр Вілкул заявив, що особисто переконався в тому, що виділено 100 мільйонів гривень на продовження будівництва, ці гроші в держбюджеті є. Але настає січень, зарплату за грудень нам не платять... Минуло три місяці, але фінансування не відкривається. Від чиновників — суцільні відмазки й обіцянки. За фактом — нас гальмують. До того ж гальмують штучно».
На думку профспілки, метробудівці стали заручниками не тільки некомпетентності чиновників, а й амбіцій політиків. Тему будівництва підземки завжди намагалися використовувати в інтересах політичних сил і ділових груп.
«В обласній і міській владі існують протиборчі угруповання, котрі лобіюють різні інтереси. Є як затяті противники будівництва метрополітену, так і обережні прихильники. Перші, не соромлячись, закликають або засипати метро, або законсервувати, — зазначив Сергій Мартиненко. — Сьогодні підтримується такий обсяг виробок, що на консервацію піде більше грошей, аніж на добудову запланованих ліній».
Кипить не робота, а нерви
Об’єкт техногенно небезпечний, метробудівці розуміють, що кинути його не можуть. І тому вода як і раніше відкачується, виробки підтримуються в експлуатаційному стані. «Якщо все пустити на самоплив — це буде рівносильне державній зраді, — кажуть будівельники. — Увесь центр міста тримається на нас. Уся вода йде до нас — ми відкачуємо... А для цього потрібно, щоб працювали насоси, був обслуговуючий персонал. Але навіть на цей мінімум грошей не виділяють».
Виконуючий обов’язки першого заступника голови правління ПАТ «Дніпрометробуд» Ігор Чернявський:
— У разі зупинення водовідливу протягом трьох-семи діб залежно від об’єкта вода може затопити всі виробки. Взяти, приміром, будівлю, де раніше був «Дитячий світ». Рівень ґрунтових вод становив 3,2 метра. Коли на цьому місці рили шестиметровий котлован під будівлю «Пасажу», не було ні крапельки води — вся вона йшла до нас. А тепер може бути картина зворотна: якщо вода затопить виробки — вона піде під будівлю. Куди вона прямуватиме далі — одному Богу відомо. Тому ситуація для міста може стати непередбачуваною і катастрофічною.
Свого часу на нашому підприємстві працювало близько трьох тисяч людей. Сьогодні — 199. Торік прийшло багато молоді. Але через відсутність зарплати люди йдуть. І йдуть фахівці. Сьогодні підписав заяву одному з керівників дільниці — він виїхав до Москви будувати метро. А нам усе обіцяють і обіцяють погасити заборгованості. І якщо газета «Голос України» допоможе у розв’язанні цього питання — будемо дуже вдячні.
Чи можна вважати те, що сьогодні відбувається з нашим підприємством, державною зрадою? Я цього вам не кажу (разом з тим і не заперечує. — Авт.) — перебуваю в певних рамках. Усе, що було можна, — уже розповів.
За словами лідера профспілки, на підприємстві залишилося близько 200 людей із трьох тисяч. Фонд оплати праці з усіма відрахуваннями становить близько 1,5 мільйона гривень на місяць. Заборгованість за 4 місяці — порядком 6 мільйонів гривень. Крім того, нагромадилися великі борги за матеріали, які використовували в роботі в цей період. Є заборгованість за електроенергію, за обов’язковими платежами в усі фонди та податками. На 1 січня загальна заборгованість підприємства сстановила близько 22 мільйонів гривень.
Як розповіли гірничий майстер підприємства Сергій Кушніренко і прохідник Олександр Шадурський, два роки тому людям більше року взагалі не платили ні копійки. Тільки встигли розрахуватися зі старими боргами, як із грудня 2012-го знову — жодної копійки. Людям похилого віку (а таких у колективі — більшість) не простягнути ноги допомагає пенсія, молодь змушена або жити в борг, або підробляти, доводячи себе до цілковитого виснаження. Багато кваліфікованих працівників виїхали, щоб вижити, до Сочі або Москви. Решті весь час обіцяють: от-от усе зміниться, і робота закипить...
Замість зарплати — протокол
«Кожен рік розпочинається із шарпання нервів, з листів Президенту, Прем’єр-міністру, обласній владі, — каже Сергій Мартиненко. — Цього року ми не поспішали — почали «бомбити» нового главу облдержадміністрації. Написали йому по черзі три звернення. Не хотіли організовувати мітинги й страйки».
Але люди самоорганізувалися — 27 березня прийшли під стіни обласної адміністрації просто попросити свою зарплату. Чиновники, які вийшли до них, заявили про те, що голова ОДА особисто їздив до Президента й навіть написав йому листа. Людям порадили: мовляв, чекаєте вже не один місяць — заждіть іще. Найближчими днями пообіцяли зустрітися з активістами-метробудівцями й розповісти, як просувається вирішення питання. А в цей час цих самих активістів ізолювали від колективу.
За словами керівника профспілки, як тільки після зміни він приєднався до своїх колег у будинку адміністрації — його відразу, як організатора, підхопили під руки співробітники правоохоронних органів. І весь час заходу він просидів у приміщенні ОДА, підписуючи протоколи.
«Існує реальна загроза...»
Завершення будівництва метрополітену у дев’ять раз збільшить пасажиропотік і поліпшить екологічний стан обласного центру. Про це голова Дніпропетровської ОДА Дмитро Колєсніков повідомив у згаданому листі Президенту, датованому 27 березня — днем проведення мітингу.
«Відсутність фінансування з державного бюджету в 2013 році та наявність заборгованості у виплаті заробітної плати створюють соціальну напруженість у колективі метробудівців і можуть призвести до зупинення робіт на об’єктах будівництва. І, як наслідок, до руйнування пройдених гірничих виробок, — йдеться в документі. — Зважаючи на те, що над виробленим простором розміщені житлові й адміністративні будівлі, автошляхи, інженерні комунікації, існує реальна загроза виникнення непередбачених наслідків».
Автор листа просить Президента дати доручення центральним органам виконавчої влади вирішити питання про виділення метрополітену коштів у сумі 71 802 тисячі гривень. У тому числі на погашення кредиторської заборгованості за виконані у 2012 році роботи — 21 802 тисячі гривень, і 50 мільйонів гривень на будівництво та утримання в безпечному стані гірничих виробок підземки.
Коли верстався номер
3 квітня в прокуратурі Дніпропетровської області нашому кореспондентові повідомили, що за невиплату понад 2 мільйони гривень заробітної плати працівникам щодо посадових осіб ПАТ «Дніпрометробуд» відкрито кримінальне провадження.
«Під час перевірки, ініційованої і проведеної прокуратурою Дніпропетровської області з питань дотримання вимог законодавства про оплату праці в діяльності ПАТ «Дніпрометробуд», установлено, що службові особи зазначеного підприємства впродовж грудня 2012-го — лютого 2013 року безпідставно не виплатили 270 працівникам понад 2 мільйони гривень належної заробітної плати», — йдеться в повідомленні.
Відомості за цим фактом прокуратурою внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань і розпочато кримінальне провадження за ознаками злочину, передбаченого ч. 1 ст. 175 КК України (безпідставна невиплата заробітної плати). Досудове розслідування проводиться Управлінням МВС України на Придніпровській залізниці.
Дніпропетровська область.
ДОСЛІВНО
«Основним завданням залишається відкачування грунтових вод, хоча на нинішній рік з нами навіть не уклали договір на проведення таких робіт, — говорить гірничий майстер Сергій Кушніренко. — Якщо цього не робити, то вода протягом трьох діб затопить усі тунелі, почнуть руйнуватися гірничі виробки, і центр Дніпропетровська просто почне опускатися під землю».
ДОСЛІВНО
«Мене ізолювали від колективу, заявивши, начебто це я привів людей на несанкціонований мітинг, — розповів Сергій Мартиненко. — У тому само кабінеті, де раніше ми зустрічалися з нинішнім міністром ЖКГ Геннадієм Темником і першим заступником голови ОДА Анатолієм Крупським, люди в цивільному й у міліцейській формі проводили зі мною «профілактичні бесіди». Постійно вимагали забрати людей. Ми вирішили не псувати голові ОДА Дмитру Колєснікову день народження: всі люди ішли з квітами, а тут ми — з отаким подарунком. Розійшлися».
ОФІЦІЙНО
На прохання кореспондента «Голосу України» ситуацію прокоментували в обласній держадміністрації.
З’ясовується, є рішення Кабміну про виділення 1 мільярда гривень на погашення кредиторської заборгованості бюджету перед підприємствами, які брали участь у виконанні держзамовлень 2012 року в Україні. 23 мільйони гривень із них передбачено для погашення заборгованості перед «Дніпрометробудом». Але є, мовляв, законодавча процедура, яка потребує певного часу. На це може піти 3—4 тижні. «Отримано завдання губернатора відпрацювати питання надання кредитів для кожного співробітника в обсягах зарплати грудня й січня, а відсотки за цей кредит погасить підприємство, — розповів радник голови ОДА з питань промисловості й енергетики Віктор Сергєєв. — Цей варіант дозволить протягом 7—10 днів нормалізувати ситуацію в колективі, люди одержать гроші».
27 березня 2013 року. Акція співробітників ПАТ «Дніпрометробуд» проти невиплати зарплати.
Фото Миколи МЯКШИКОВА (Укрінформ).