У МВС запевняють, що прийняті нові норми Правил дорожнього руху сприятимуть підвищенню безпеки на дорогах та зроблять більш зрозумілими взаємовідносини водіїв та інспекторів ДАІ. Давайте зорієнтуємося в основних нововведеннях та спробуємо дати їм свою оцінку.
Ось зміни до Правил дорожнього руху, які набудуть чинності 15 квітня цього року.
Світло
Одна з найрезонансніших новин — з 1 жовтня по 1 травня на всіх транспортних засобах поза населеними пунктами має бути увімкнено ближнє світло. Виконання цієї норми допоможе водію бути помітнішим для інших учасників дорожнього руху. У країнах, де діє таке правило, впевнені, що завдяки цій нормі зменшується ризик потрапляння в ДТП. У ДАІ запевняють, що на початку дії нововведення лише попереджатимуть водіїв про необхідність увімкнути світло, а вже згодом забезпечуватимуть виконання цього правила накладенням штрафів.
Реклама
Гарна новина чекатиме й на власників автомобілів, які використовують своє авто як рекламу. Новими правилами буде скасовано необхідність узгодження з ДАІ розміщення реклами на транспортному засобі. Звертаємо вашу увагу, що йдеться про наклейки та рекламні написи, а не про габаритну рекламу, яка встановлюється, наприклад, на даху автомобіля, оскільки в цьому разі йтиметься вже про переобладнання транспортного засобу, а воно, як і раніше, потребуватиме узгодження.
Розмітка і знаки
На українських дорогах подекуди буває, що розмітка суперечить дорожнім знакам. Досвідчений водій знає, що орієнтуватися насамперед потрібно на знаки, адже розмітка має уточнювальний характер. 
Утім, неврегульованість цього питання може призвести до аварійних випадків на дорозі та спірних ситуацій, коли складно сказати напевно — винен водій у порушенні ПДР чи ні. 
Нарешті цю неузгодженість вирішено — у нових правилах чітко зафіксовано: постійні дорожні знаки мають перевагу перед дорожньою розміткою.
Питання видимості дорожньої розмітки та знаків на цьому не закінчується. Нині велику кількість знаків і елементів дорожньої розмітки можна назвати видимими лише умовно — є знаки, які закриті кронами дерев, інші встановлені так, що треба крутити головою на 180 градусів, щоб їх побачити. Відтепер для знаків установлено норматив — їх має бути видно з відстані не менше 100 метрів, а висота їх розміщення не повинна перевищувати шести метрів над рівнем проїжджої частини. Тепер за наявності понад однієї смуги руху в одному напрямку знаки встановлюються не тільки на правому узбіччі, а й обов’язково дублюються над смугами або ж на роздільній смузі чи у випадку, якщо зустрічних смуг не більше двох, на протилежному узбіччі.
Розробники ПДР вирішили оживити дорожню розмітку новими кольорами. Зокрема, окрім закріплених білого та жовтого, додано елементи розмітки синього, помаранчевого й біло-червоного кольорів. Зміна впорядковує застосування елементів розмітки, які використовувалися на практиці, але юридично не були закріплені, наприклад, розмітка синього кольору нині наноситься на місця, відведенні під паркування, чи розмітка біло-червоного кольору, яка наноситься на пішохідні переходи (нерегульовані, з підвищеною вірогідністю виникнення ДТП, місця переходу сліпих пішоходів). Помаранчевий же колір використовуватиметься для нанесення лінії тимчасової розмітки.
Вводиться норма, що може бути корисною для водіїв. Звучить вона так: «Дорожні знаки розміщуються так, щоб інформацію, яку вони передають, могли сприймати саме ті учасники руху, для яких вона призначена». Отже, якщо водій порушив правила дорожнього руху або вчинив ДТП через те, що не зрозумів, кому було спрямовано та кого стосувався дорожній знак, може посилатися на цю норму та аргументовано відстоювати свою позицію.
Поворот — розворот
Ще одне уточнення та формальне закріплення загальновідомої норми в нових ПДР — повертаючи ліворуч, слід пропустити автомобіль, що рухається з вами в одному напрямку та перед вами здійснює розворот. Таке нагадування не буде зайвим, оскільки дуже часто нетерплячі водії починають повертати ліворуч, не дочекавшись, доки автомобіль попереду закінчить свій маневр на перехресті.
Стоянка
Цілком логічно з’явилася заборона стоянки на газоні. Адже у власників автівок останнім часом стало за правило заїжджати на газони, щоб припарковувати своє авто, якщо він не знайшов іншого вільного місця. Слід звернути увагу на те, що нині за пошкодження зелених насаджень можуть штрафувати лише органи благоустрою, з набуттям чинності нових правил за виїзд на газон штрафуватиме ще й ДАІ. Утім, паралельно з цим нововведенням владі варто було б подумати про створення належних умов для цивілізованого паркування, адже припаркуватися за правилами в мегаполісі нині дуже важко.
Відтепер у Правилах дорожнього руху буде чітко перелічено випадки, коли проїжджу частину можна блокувати за допомогою так званих конусів. Тепер це зможуть робити лише працівники ДАІ й дорожніх служб та лише під час виконання ремонтних робіт, оформлення ДТП, обмеження або заборони руху транспортних засобів та пішоходів. Чітке визначення цієї норми має на меті подолання практики самовільного розміщення конусів ким і коли заманеться. Нині ми це можемо часто бачити біля ресторанів, банків, магазинів. Працівники цих закладів резервують місця на узбіччі для своїх клієнтів, не даючи змоги припаркуватися іншим водіям. Чи виконуватиметься ця норма, залишається питанням. Адже заборона на самовільне використання спеціальних знаків діяла раніше й була передбачена нормативними документами ще радянських часів. Утім, її ігнорували. То що ж завадить робити це й надалі?
Особливості руху та фіксації порушень
На транспорт зі знаком «Діти» водіям доведеться звертати ще більше уваги. Адже якщо такий транспорт, рухаючись з вами в одному напрямку, починає зупинятися на узбіччі, вам також потрібно пригальмувати або ж і взагалі зупинитися, щоб уникнути наїзду на дітей, що можуть вийти з такого транспорту.
Допомогти правоохоронцям правильно кваліфікувати дії учасників дорожньо-транспортних пригод має введення нового терміна — залишення місця ДТП. 
Згідно з новими правилами — це дії, спрямовані на приховання факту ДТП або обставин її скоєння, які спричинили необхідність проведення працівниками міліції заходів щодо встановлення (розшуку) цього учасника та розшуку транспортного засобу.
Допоможе водіям, які часто їздять за одним і тим само маршрутом і можуть не помітити зміни режиму руху, введення знаку «Зміна схеми руху». Він матиме яскраво-червоний колір та попереджатиме водіїв за 100 метрів, що попереду — новий знак. Такий знак встановлюватиметься не менш як на три місяці.
Фотокамера в червоному трикутнику — ще один знак, який міститимуть нові ПДР. Він попереджатиме водіїв про те, що десь поблизу проводиться фото- та відеофіксація порушень. Хоча водії вже бачили подібні знаки на дорогах країни, в офіційному переліку знаків їх не було. Запровадження цього знаку вказує на те, що найближчим часом ДАІ може повернутися до практики «заочного» штрафування водіїв шляхом фотофіксації та розсилання сумнозвісних «листів щастя».
Розробники ПДР також уточнюють питання зі знаком «Проїзд без зупинки заборонено», у народі він відомий як знак «Стоп». Хоча встановлення цього знака на другорядній дорозі, безумовно, має сприйматися водіями як вказівка зупинитися та поступитися дорогою транспортним засобам, які рухаються головною, не всі його правильно розуміють і виконують. Тому слід не лише зупинитися, а й дати дорогу транспортним засобам, що рухаються дорогою, яка перетинається.
Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО.