У Донецьку знову заговорили про державну підтримку металургів. Місцева влада запропонувала низку заходів із активізації внутрішнього ринку металопродукції. Це дасть змогу зберегти обсяги виробництва, які за минулий рік скоротилися через економічну кризу. За словами голови обласної державної адміністрації Андрія Шишацького, загальний обсяг пропозицій — 1 мільйон тонн, із них 700 тисяч тонн — це метал підприємств Донеччини.

Викиди в атмосферу скоротяться в 3,5 разу, а витрати газу — вдесятеро

— Кабінет Міністрів прийняв Державну програму активізації розвитку економіки на 2013-2014 роки. План дій, який забезпечить її реалізацію, базується на п’яти ключових пріоритетах: підвищення конкурентоспроможності економіки, поліпшення інвестиційного клімату, підтримка національного товаровиробника, розвиток високотехнологічних секторів, структурні реформи та нарощування експорту. На реалізацію цієї програми заплановано спрямувати як бюджетні кошти, так і кошти приватних інвесторів. При цьому частина інвестиційних коштів видаватиметься під державні гарантії, — зазначив Андрій Шишацький.

Один із претендентів на кредит під державні гарантії — ПрАТ «Донецькстальметалургійний завод», який веде масштабну реконструкцію виробництва із 2008 року. Торік на підприємстві закрили мартенівський цех, де сталь варили застарілим енергоємним і шкідливим для навколишнього середовища способом. Споруджується нова дугова електросталеплавильна піч потужністю 1,5 мільйона тонн, яку планують ввести до ладу восени цього року. Із пуском печі буде завершено перший етап реконструкції. «Це дозволить відновити виробництво сталі та листового прокату, викиди до атмосфери знизяться у 3,5 разу», — запевнив заступник генерального директора підприємства із стратегічного розвитку Андрій Ємченко.

Наступним етапом реконструкції має стати спорудження нового ливарно-прокатного комплексу, який включає машину безперервного лиття заготовок і сортового прокатного стану. Постачальник обладнання — компанія Sіеmens VAІ: німецькі розробники запропонували рішення, завдяки якому на одній машині можна виробляти і листову, і сортову заготовку. Протягом доби цикли змінюватимуться двічі. «Це обладнання може працювати понад 50 років. Потрібно лише вдосконалювати його і налагоджувати у відповідності з вимогами ринку», — пообіцяв президент компанії Вернер Ауер.

На підприємстві обіцяють, що після завершення реконструкції витрати природного газу скоротяться більш як у 10 разів. Суттєво здоровішою стане навколишнє середовище: сучасні агрегати забезпечують дотримання всіх екологічних норм. А завдяки розвитку виробництва збережуть робочі місця, мало того — створять 1200 нових. Для обласного центру, де торік призупинив роботу і відправив у вимушений простій майже три тисячі робітників Донецький електрометалургійний завод, розвиток металургійного виробництва означає надходження до бюджету і соціальну стабільність.

Вартість другого етапу реконструкції — близько 200 мільйонів доларів. Кредит на цю суму під державні гарантії сподівається взяти підприємство. Його підтримують обласна та міська влада. «Ми спрямували пропозиції до Кабміну і передали народним депутатам від Донецької області. Зараз документ розглядається для включення до пулу проектів, які можуть фінансуватися банком під державні гарантії», — сказав голова облдержадміністрації.

На запитання, навіщо державі допомагати приватному бізнесу, голова спостережної ради «Донецьксталі» Юрій Філатов відповів так: «Реалізуючи цей проект, ми не лише повертатимемо банку гроші, але й щомісяця сплачуватимемо до бюджету на 100 мільйонів доларів більше. Підвищуючи зарплату працівникам, збільшуватимемо надходження до місцевого бюджету. Крім того, програма дає зниження викидів у 3,5 разу — це дуже важливо, тому що завод стоїть у центрі Донецька. Контракти щодо електросталеплавильної печі підписували, коли кризи не було, розраховували лише на себе. Зараз ми просимо, щоб держава допомогла, вона стає третім партнером».

Предметом дискусії залишається як джерело фінансування проекту, так і термін його реалізації. Представники Sіеmens VAІ озвучують цифру у 30 місяців. Стільки, на їхню думку, потрібно для виконання всього обсягу робіт. Але керівники «Донецьксталі» висловили побажання скоротити цей термін. Зрештою, багато що залежатиме від того, чи вдасться підприємству отримати кредит.

Мріють повернути продукцію у вагони

Ситуація на провідних металургійних підприємствах Донеччини залишається доволі складною. Наприклад, завантаження товстолистового цеху комбінату «Азовсталь» становить 60—70 відсотків, повідомив журналістам голова облдержадміністрації. Тому в області покладають надії на програму активізації розвитку економіки, яка передбачатиме заміну застарілих трубопроводів, водогонів тощо і потребуватиме вітчизняного металу. Підтримкою для виробників можуть стати й індивідуальні залізничні тарифи, вважає Андрій Шишацький. Сьогодні через високі тарифи підприємства возять метал до морського порту автотранспортом. Вантажівки розбивають дороги та піднімають пил, що призводить до численних скарг мешканців. «Залізниця таким чином втрачає 4,5 мільйона тонн перевезень на рік. Економічно вигідно буде домовитися з основними замовниками, щоб повернути метал у вагони із автомобілів. Але це потрібно вирішувати економічними методами. Тому що якщо будуть заборони, ми завдамо шкоди металургам, підвищимо собівартість продукції», — заявив керівник області.

 

Донецька область.

Фото Анастасії  СИРОТКІНОЇ.

ДОВІДКОВО

Після завершення реконструкції виробництво чавуну на ПрАТ «Донецьксталь — металургійний завод» збільшиться до 2 мільйонів тонн на рік, сталі — до 1,5 мільйона тонн, листового прокату — до 750 тисяч тонн, сортового прокату — до 623 тисячі тонн. Одним з найголовніших факторів також стане зниження собівартості продукції, адже реконструкція виробничих потужностей дасть можливість повністю відмовитися від використання дорогого природного газу.

Нова піч, яку споруджують замість зупиненої старої.