В умовах становлення демократичної, правової, соціальної держави, розвитку громадянського та інформаційного суспільства, європейської інтеграції України, проведення конституційної, адміністративної та інших реформ одним із пріоритетних напрямів державної політики має стати створення повноцінної ефективної системи національної освіти.

Необхідність кардинальних змін

Особлива увага до освіти в Україні спостерігається ще з часів Київської Русі та Галицько-Волинської держави, братських шкіл та Києво-Могилянської академії. Становлення освіти незалежної України супроводжується труднощами як об’єктивного, так і суб’єктивного характеру. Обраний курс на інтеграцію національної освіти у європейський та світовий освітні простори, імплементація основних принципів Болонського процесу зумовлюють необхідність кардинальних змін, спрямованих на підвищення її якості і конкурентоспроможності, вирішення стратегічних завдань, що постають у нових економічних і соціокультурних умовах.

Освіта, як специфічна галузь суспільного життя, належить до найважливіших напрямів державної політики України. Вона є важливою передумовою вирішення основних завдань держави щодо соціально-економічного, культурного й духовного розвитку суспільства, поліпшення добробуту людей, забезпечення національних інтересів, створення умов для самореалізації кожної особистості.

Беззаперечно, інтелектуальний потенціал будь-якої країни в умовах світового інформаційного суспільства стає еквівалентом сильної держави, її авторитету у світовому співтоваристві. Саме з цих позицій, за нинішніх умов, на Вищу школу покладається основна відповідальність за формування інтелектуального кадрового ресурсу держави, необхідного для реалізації стратегії її розвитку.

Дослідження визначальних управлінських аспектів системи вищої національної освіти, зокрема відомчої освіти МВС України, свідчить про те, що вона потребує кардинальних перетворень відповідно до принципів побудови правової, демократичної, незалежної держави. 

Реформування відомчої освіти має бути науково обґрунтованим та соціально спрямованим. Це обумовлено, насамперед, тим, що специфіка діяльності органів внутрішніх справ потребує кадрів, які б мали не лише фундаментальну підготовку загальної юридичної спрямованості, а й водночас глибокі професійні знання, специфічні навички та вміння, необхідні для виконання оперативно-службових завдань правоохоронної діяльності.

Підготовка майбутніх правоохоронців у відомчих вищих навчальних закладах знаходиться в динамічному розвитку і має на меті забезпечення органів внутрішніх справ фахівцями, які досконало знають свою справу, володіють високою правосвідомістю, практичними навичками та вміють працювати в сучасних умовах по-новому. 

Важливо зазначити, що у процесі вдосконалення відомчої освіти ми намагаємося враховувати кращий зарубіжний досвід підготовки поліцейських кадрів, чому сприяє співпраця між Міністерством внутрішніх справ України та правоохоронними органами інших країн.

Центр моделювання

Національна академія внутрішніх справ за своїм науковим, науково-педагогічним потенціалом та матеріально-технічною базою є основним центром, що формує сучасну модель правоохоронця України. Як головний вищий навчальний заклад МВС України вона здійснює за денною та заочною формами навчання підготовку наукових і науково-педагогічних кадрів за 10 науковими спеціальностями; ступеневу підготовку фахівців освітньо-кваліфікаційних рівнів «Бакалавр», «Спеціаліст» і «Магістр» за напрямами підготовки та спеціальностями «Правознавство», «Правоохоронна діяльність», «Управління у сфері правопорядку», «Судова експертиза» та «Психологія» відповідно до ліцензії Міністерства освіти і науки України; підготовку спостерігачів цивільної поліції ООН і командного складу миротворчих поліцейських підрозділів для участі в миротворчих місіях ООН; підвищення кваліфікації керівних кадрів ОВС; науково-педагогічного, педагогічного та керівного складу навчальних закладів; державних службовців міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, правоохоронних органів, обласних державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування за спеціальністю «Державне управління».

У структурі НАВС функціонують докторантура та ад’юнктура, сім навчально-наукових інститутів і два самостійних факультети, 12 регіональних відділень заочного навчання без статусу юридичної особи у містах Вінниці, Житомирі, Кіровограді, Луцьку, Миколаєві, Мукачеві, Полтаві, Рівному, Севастополі, Тернополі, Хмельницькому, Черкасах, центр спеціальної та фізичної підготовки, спеціальний миротворчий центр, сім наукових лабораторій, юридичний ліцей імені Ярослава Кондратьєва, підготовче відділення.

В академії навчається майже 20 тисяч осіб — від ліцеїста, курсанта до докторанта. За роки незалежності підготовлено понад 60 тисяч фахівців-юристів.

Починаючи з 1994 року в міжнародних миротворчих операціях із підтримки миру та стабільності під егідою ООН, ОБСЄ та ЄС в 11 країнах різних континентів земної кулі взяли участь понад три тисячі співробітників ОВС і військовослужбовців внутрішніх військ МВС України. Сьогодні у семи міжнародних миротворчих операціях під егідою ООН беруть участь 80 підготовлених Спеціальним миротворчим центром НАВС працівників МВС України.

Лише протягом 2012 року підвищення кваліфікації пройшли 2350 практичних працівників ОВС і 508 державних службовців органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з питань запобігання і протидії корупції.

Навчальний процес та наукові дослідження забезпечують 79 докторів наук і професорів, 541 кандидат наук і доцент, вісім академіків і членів-кореспондентів державних галузевих академій наук України, 31 працівник має державні почесні звання.

НАВС забезпечує підготовку та випуск семи періодичних видань, із яких шість є фаховими. В академії функціонують сім спеціалізованих вчених рад за 10 науковими спеціальностями, в них лише протягом 2012 року захищено п’ять докторських і 73 кандидатських дисертацій. Сформувалися та успішно розвиваються 12 наукових шкіл.

У 2012 році науковцями підготовлено та видано шість підручників, 66 навчальних посібників, п’ять курсів лекцій, три довідкові (енциклопедичні) видання, п’ять науково-практичних коментарів, 16 монографій, 24 методичних рекомендації, отримано один патент України на винахід і 30 авторських свідоцтв на науковий твір.

Могутній потенціал

Сучасність академії — це злагоджена праця структурних підрозділів та могутній науковий, науково-педагогічний і командний потенціал. Зберігаючи й розвиваючи кращі традиції, її колектив ефективно реалізує оновлені стандарти підготовки висококваліфікованих фахівців для потреб держави, веде активну наукову і законотворчу роботу з питань формування і реалізації державної політики у сфері захисту прав і свобод громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, вдосконалює стратегічні напрями реформування не лише відомчої освіти та науки, а й національної освітньої галузі, підтримує міжнародні зв’язки.

Наглядова та Вчена ради, ректорат, науково-педагогічний та командно-адміністративний склад усвідомлюють, що подальша реалізація завдань, які стоять перед академією, вимагає гармонійного використання глобальних освітніх тенденцій на підвалинах національної освітньої ідентичності, посилення інтеграції у європейський освітній простір із збереженням кращих традицій та особливостей вітчизняної і відомчої освіти.

Напрям розвитку

Для подальшого вдосконалення діяльності нашого вищого навчального закладу та за дорученням міністра внутрішніх справ України В. Ю. Захарченка розроблена та Вченою радою у березні п. р. схвалена Концепція розвитку Національної академії внутрішніх справ на 2013—2017 роки. Під час її розробки враховано наявний стан освітньої діяльності вищого навчального закладу та стратегічні напрями його розвитку. При цьому завданням Концепції визначено створення науково-обґрунтованої методологічної основи для інноваційного розвитку Національної академії внутрішніх справ з метою входження її в число провідних вищих юридичних навчально-наукових закладів України та максимальне сприяння вирішенню завдань модернізації підготовки кваліфікованих кадрів для органів внутрішніх справ та національної правоохоронної системи в межах реалізації її освітніх, наукових і міжнародних програм.

Концепція базується на положеннях Конституції України, законів України, указів та розпоряджень Президента України, постанов Кабінету Міністрів України, Національної доктрини розвитку освіти, Національної стратегії розвитку освіти в Україні на 2012—2021 роки, Програми економічних реформ на 2010—2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава», нормативно-правових актів Міністерства освіти і науки України та Міністерства внутрішніх справ України, що регулюють суспільні відносини у сфері освіти, а також на ідеях справедливості, гуманізму, верховенства права та пріоритетності прав і свобод людини.

З урахуванням традицій понад 90-літньої історії діяльності та здобутків Національної академії внутрішніх справ при розробці Концепції ми поставили за мету забезпечити її стійкий поступальний розвиток на основі спадкоємності, сучасних стратегії та інноваційних технологій щодо створення якісно нового типу вищого навчального закладу, зміцнення його рейтингу та підвищення престижу, інтеграції в європейський та світовий освітні простори.

Ми будемо робити все для створення умов для забезпечення доступу громадян до якісної освіти, яка б відповідала світовим вимогам, задоволення потреб органів внутрішніх справ у високопрофесійних працівниках і громадян у сучасній юридичній та психологічній освіті, реалізації їх права на працевлаштування за здобутими фахом і спеціальністю, забезпечення конкурентоспроможності випускників на українському і міжнародному ринках праці.

Якість освіти

Успішне вирішення поставлених завдань неможливе без постійного підвищення якості освіти, її практичної спрямованості, оновлення змісту та форм організації навчально-виховного процесу, вдосконалення його науково-методичного забезпечення.

Важливим завданням є підвищення якості проведення наукових досліджень, підготовки наукових і науково-педагогічних кадрів відповідно до потреб практики, постійне зміцнення якісного потенціалу працівників, передусім науково-педагогічних кадрів, створення учасникам навчального процесу необхідних умов для ведення ефективної наукової роботи, забезпечення дисципліни та законності.

До того ж не залишилися поза увагою і забезпечення реалізації соціальних програм, задоволення сучасних потреб особистості, її соціальний та духовний розвиток, пошук нових ефективних шляхів господарювання, забезпечення економічної стабільності, розвиток матеріально-технічної бази та інфраструктури. 

На якісно новому рівні плануємо здійснювати і міжнародне співробітництво, оскільки вищий навчальний заклад має набутий роками позитивний досвід підготовки фахівців для правоохоронних органів Афганістану, Куби, В’єтнаму, Монголії, Лаосу, Болгарії, Ємену, Гвінеї, Нікарагуа та інших держав. За роки незалежності за міждержавними угодами академія здійснювала підготовку фахівців для Туркменістану і Грузії. На сьогодні ми підтримуємо зв’язки із 17 іноземними навчальними закладами та організаціями. НАВС є членом європейського об’єднання поліцейських вищих навчальних закладів, конференції керівників ВНЗ поліції країн Центральної та Східної Європи, Асоціації ВНЗ МВС держав-учасниць СНД, Міжнародної поліцейської асоціації. НАВС підтримує творчі зв’язки з міжнародними організаціями, навчальними закладами та поліцейськими установами Білорусі, Великобританії, Німеччини, Польщі, Росії, Словаччини, США, Франції та інших держав. Зацікавленість до співпраці з питань підготовки в академії фахівців проявляють МВС Азербайджану, Казахстану та Вірменії.

Значимість Концепції полягає в тому, що вона визначає основні напрями розвитку НАВС, якими є удосконалення організаційно-управлінської діяльності; навчально-виховного процесу та його науково-методичного забезпечення; наукової діяльності, підготовки наукових і науково-педагогічних кадрів; кадрового, психологічного забезпечення та виховної роботи, дотримання дисципліни та законності; інформаційного забезпечення та бібліотечної справи; матеріально-технічної бази, інфраструктури та фінансово-господарської діяльності, забезпечення економічної стабільності, пошук нових ефективних шляхів господарювання; розширення міжнародного співробітництва.

Важливо, що Концепція визначатиме базові засади формування щорічних планів роботи Національної академії внутрішніх справ з конкретними заходами реалізації основних напрямів її діяльності.

Валентин КОВАЛЕНКО, ректор Національної академії внутрішніх справ, доктор юридичних наук, професор, член-кореспондент Національної академії правових наук України.