Інфляційну динаміку визначатимуть добротна пропозиція і підвищений у другій половині місяця рівень споживання, пов’язаний з наближенням Великодніх свят. З огляду на низьку порівняльну базу та інерцію дефляційного впливу я не поділяю думки деяких експертів про різке зростання споживчих цін, але помірного інфляційного приросту, очевидно, ринок не уникне.

Бензинсередня вартість А-95 зросте на 50—80 копійок, дизпального — на 60—70 копійок (тут і надалі — лише про середні ціни).

Мій прогноз спирається на такі важливі передумови: 1) уряд утримається від запровадження підвищеного мита на імпорт нафтопродуктів з Білорусі; 2) європейські ціни на нафту і нафтопродукти зберігатимуть звичну турбулентність; 3) попит на пальне з боку аграріїв не вийде за рамки сезонної потреби.

Борошно кілограм борошна вищого і першого гатунку подорожчає на 1—3 гривні.

Березневий моніторинг цін на борошно засвідчив урегульованість інтервенційних поставок у регіони. Проте підготовка до Великодніх свят активізує споживчий попит на борошно вже у квітні.

Хлібподорожчає на 2—2,5 відсотка.

Собівартість хліба від початку року зростала, а рентабельність виробництва стримувалася штучно. На мій погляд, роздрібні ціни підвищуватимуться у такому діапазоні до початку літа, за винятком соціальних сортів, які зберігатимуть стабільність.

Крупи залишаться у цінах березня.

Нагадаю, що в березні ціни знижувалися під впливом збалансованої пропозиції і помірного попиту. До того ж на користь мого прогнозу свідчать і відкладені на квітень—травень весняні ярмарки, де зазвичай активно торгують круп’яним товаром.

Овочі, фрукти подорожчають на 5—7 відсотків.

Я виходжу з того, що на ринок вийдуть фрукти і овочі закритого ґрунту, що деякою мірою врівноважить попит на вітамінну продукцію високої якості. Подорожчання «борщового набору» і картоплі, поза тим, спровокує через погіршення погоди наприкінці березня відкладений попит, підсилений спалахом гострих респіраторних захворювань (здебільшого — серед дітей шкільного віку).

М’ясо: подорожчання кілограма свинини на 3—5 гривень, яловичини — на 6—8 гривень, курятини — на 3—5 гривень.

Ціни на м’ясо і м’ясопродукти зберігатимуть тенденцію до подорожчання і вразливість до сезонних чинників, доки аграрії не віднайдуть способів зменшувати собівартість продукції, знижувати трудомісткість переробки сировини, доки зростатиме попит на фуражне зерно.

ОлІЯ (рафінована) — залишиться у цінах березня.

Попри активізацію експорту, ринок збалансований і ліквідний, що вигідно і виробникам, і переробникам, і експортерам.

Молоко, молокопродукти подорожчають на 3—5 відсотків.

Період збільшення надоїв «придавить» закупівельні ціни на молоко, але, як траплялося і раніше, це адекватно не відіб’ється на роздрібних цінах.

Цукор — подорожчання кілограма солодких кристалів на 0,30—1 гривню.

Я виходжу з того, що підготовка до святкування Великодня і цього року не обійдеться без спекулятивного подорожчання цін на цукор.

Алкоголь: подорожчання горілки (0,5 л) на 3—5 гривень, коньяку (0,5 л) — на 8—10 гривень, вина натурального — на 5—10 гривень.

Алкогольні вироби як незмінний постачальник доходів до казни і одна з найліквідніших статей чорного ринку дорожчатимуть безвідносно до законодавчих ініціатив, яких зараз не бракує. Остання стосується запровадження уже з травня нових акцизних марок з підвищеним ступенем захисту, що обіцяє копійчане подорожчання. Суттєвіше ціни підстрибнуть у руслі прийнятої наприкінці минулого року постанови про підвищення мінімальних відпускних цін на спиртне.

Лікиподорожчають на 1—3 відсотки.

Висхідний ціновий тренд зумовить черговий сплеск респіраторних захворювань, спричинений різкими змінами погодних умов, які збігаються зі шкільними канікулами.

Комунальні послуги — зростання тарифів на 3—5 відсотків.

Цей прогноз спирається на такі знакові події: зміни до держбюджету на 2013-й затвердять у квітні, а тарифи на газ для населення піднімуть з травня.

Транспортні послуги подорожчають на 3—5 відсотків.

У низці областей влада підвищить плату за проїзд у комунальному транспорті, мотивуючи це потребою оновлювати рухомий склад. Укрзалізниця підніме свої тарифи за послуги, обумовлюючи це збитковістю пасажирських перевезень.

Туристичні послуги подешевшають на 1—3 відсотки.

Я вважаю, що зниження попиту на активний відпочинок на гірськолижних курортах у Карпатах і міжсезоння в Криму на нетривалий період сповільнять динаміку цін на туристичні послуги. Традиційно стабільним попитом користуватимуться тури до Туреччини, Єгипту, Чорногорії та Болгарії.

Готівковий курс 8,19 грн./$, безготівковий (міжбанківський) — 8,16 грн./$.

ІНФОРМАЦІЯ ДО РОЗДУМІВ

На користь мого прогнозу свідчить і зростання виробництва харчових продуктів у перші два місяці, і помірні ціни, і низька купівельна спроможність переважної частини споживачів. Так, законом про держ-бюджет освітянам збільшили мінімальну заробітну плату, проте вони одержують зарплати на рівні грудня минулого року. У зверненні профспілки до уряду з цього приводу зазначається: «...постійне недофінансування галузі призвело до того, що освітяни отримують фактично «голі» зарплати. В низці областей не виплачуються у повній мірі надбавки і доплати... Ухвалюються нові нормативні документи, які погіршують умови здійснення відповідних виплат чи взагалі їх унеможливлюють».

ІНФОРМАЦІЯ ДО РОЗДУМІВ

Керівник проекту Програми ООН «Сприяння розвитку міжнародної торгівлі» Ірина Кобута вважає, що нинішній АПК виконує стабілізуючу функцію в українській економіці. У структурі продажів на зовнішніх ринках на експорт зернових нині припадає 28 відсотків. Експорт жирів, який збільшився за рахунок соняшникової олії, становить 27 відсотків проти «досотівського» періоду — тоді він становив 20 відсотків. За даними проекту, позаторік Україна була забезпечена рослинною олією на 464,9 відсотка, зерном — на 134,5 відсотка, молоком та молочними продуктами — на 106,8 відсотка.

ІНФОРМАЦІЯ ДО РОЗДУМІВ

Низька купівельна спроможність споживача змушує виробника, знижуючи ціни, маніпулювати якісними характеристиками товару. Найпромовистіше на це вказує заборона Антимонопольного комітету України «Кременчукм’ясу», Глобинському та Єнакіївському м’ясокомбінатам, компаніям «Колос», «Ятрань», «Фаворит-плюс» та «М’ясна фабрика» використовувати на етикетках ковбаси назву «Дитяча». Це означає, що ковбаса не відповідала цій назві за своїми споживчими кондиціями.