«Літня пора і життя легке», — особливо голосно лунає голос Елли Фіцджеральд до молоді перед початком літа. Саме сьогодні студенти вирішують, що нового спробувати літньої пори і як урізноманітнити пляжний відпочинок. До традиційних подорожей Карпатами та Кримом, вояжів Європою додається ще й північний надконтинент — Сполучені Штати Америки, — який з недавніх пір сприймається запанібрата.
З чого все починалося
Англійський класик Оскар Уайльд казав, що молодість — це найдавніша традиція Америки. Вона, власне, і вабить сотні тисяч людей пізнати американський спосіб життя хоча б на короткий термін. Для цього урядом створені програми стажування та навчання для молоді «Воркендтревел» — форма міжнародного культурного обміну, що дає змогу студентам провести літо в Сполучених Штатах, працюючи та подорожуючи. Позитивом програми є наявність вибору: побачити мангетенські хмарочоси, голлівудські пагорби, першу столицю Філадельфію або ж заробити грошей та скористатися численними можливостями, якими так славиться Америка.
Державний департамент США заснував програму «Воркендтревел» ще в середині 1960-х років й донині стежить за дотриманням умов, кількістю учасників та спонсорів. Власне, він встановлює й вимоги до кандидатів. Для України, наприклад, вони такі: вік від 18 до 23 років, денна форма навчання в університеті, достатній рівень знання англійської мови.
Через Атлантику до Штатів
До купівлі квитків на літак треба також пройти українські етапи відбору. По-перше, визначитися з агенцією, яка фактично є представником інтересів студента. Філії розташовані чи не в усіх містах України, але треба бути обережним, бо лише офіційно акредитовані можуть здійснювати таку діяльність. Їх список визначається Державним департаментом США щорічно й розміщується на веб-сайті для ознайомлення.
Загалом найважливішою функцією агентств є надання інформації про вакансії та підготовка до співбесіди з роботодавцем. Найчастіше студентам пропонують роботу офіціанта, продавця, рятувальника та навіть працівника рибного промислу на Алясці. Різняться вакансії лише зарплатнею та кількістю робочих годин. Наприклад, цього року на Фішерс Айленд штату Нью-Йорк можна попрацювати продавцем на сільському ринку за 7,25 долара за годину, а прибирати в готелі при аеропорті Сан-Антоніо штату Техас пропонують уже за 8,75 долара. Роботодавці зі свого боку вимагають знання мови та навіть досвід роботи, але все залежить від привабливості локації. Тому, як свідчить практика, визначатися з вакансіями краще якомога швидше — щоб не вибирати із залишків та не отримати сюрпризів.
Деякі студенти, які вже не перший раз в Америці, шукають роботу самостійно. Підводні камені заховані в тому, що пропозиції можуть бути пустими, і є ризик взагалі лишитися ні з чим. Але якщо вже виникла ідея самостійно шукати роботу, перше, що необхідно, — отримати бланк «job offer» та заповнити його, написати резюме, переглянути сайти з пропозиціями і розіслати документи роботодавцям. Гарантії у цьому разі ніхто не дає, і чи залишиться вакансія після прибуття до США — невідомо.
Що ж до агенцій, то допомагають вони і в отриманні візи, тобто консультують перед співбесідою та надають поради в заповненні форми. Усі студенти можуть сподіватися на візу категорії J-1, яка дає змогу перебувати на території чотири місяці з травня по вересень, з цього ж терміну місяць відводиться на подорожі країною.
Якщо посольство все-таки надає візу, а для студентів 1-3 курсів найчастіше це саме так, необхідно визначитися з авіаквитками та відвідати консультації від агенцій. Уже в США треба зареєструватися в системі «Севіс» та залишити заявку на соціальне страхування. У кінці подорожі радять забрати чек для оформлення повернення податку, а також відзвітувати агенції про якість послуг, щоб у наступному році «воркендтревели» подібних проблем не мали.
Куди вам, містере?
Вік джазу та епоха гангстерів, Фіцджеральд та Хемінгуей, «Титанік» та «Челлінджер», Емпайр-Стейт-Білдінг та Капітолій. Асоціації, які виникають у молоді з Америкою, різняться інтересами, смаками та прагненнями. Власне, міста — учасники програми обирають таким само чином. Я вирішила провести опитування на тему: «Яке місто США ви обрали б для подорожі та роботи?», — і дізнатися, чому вони схиляються саме до цієї частини країни. Отримала, здавалося б, очевидні результати:
48,4% опитаних хочуть до Нью-Йорка,
22,6% — до Лос-Анджелеса,
9,7% — до Чикаго,
9,7% — до Вашингтона,
9,6% помандрували б до інших міст Сполучених Штатів.
Тобто, рейтинг відповідає кінорекламі, через яку українські студенти частіше пізнають Америку. Нью-Йорк — це Керрі Бредшоу, «Пліткарка», численні стрічки про вовків з Волл-стріт, агентів ФБР, які розповідають свої історії на фоні Таймс-сквер, Центрального парку та Бруклінського моста. Голівуд, Алея зірок, знамениті літери на пагорбі та океан — цим вабить Лос-Анджелес студентів. Чикаго асоціюється зі старою Америкою, гангстерами та одноповерховими будівлями. Що ж до Вашингтона — то це, звичайно, статуя Авраама Лінкольна біля Капітолія та Білий дім з президентом усередині. Студенти також вказували Даллас, Бостон та Сан-Франциско. Останній, наприклад, «бо там гарний міст і там знімали «Зачарованих».
Фото з сайту blogspot.com.