Як уже знають наші читачі, у грудні 2012 року газета «Голос України» започаткувала розмову про доцільність запису про національність у паспорті та інших реєстраційних державних документах. Відтоді на сторінках парламентського видання поділилися своїми міркуваннями з цього приводу політики, державні чиновники, юристи, науковці... Не зосталися осторонь цієї злободенної проблеми і наші читачі, листи яких постійно друкує «Голос України».
Ще однією важливою віхою у цій злободенній дискусії став круглий стіл «Чи потрібно поновлювати графу «національність» у паспорті та інших державних реєстраційних документах?», проведений парламентською газетою. Цього разу ми запросили до розмови народного депутата України ІІ—V скликань, Героя України Григорія ОМЕЛЬЧЕНКА, народного депутата України Олега КАНІВЦЯ, директора Фонду гуманітарної стратегії Михайла ПАВЛІВА.
А спілкувалися з ними заступник головного редактора «Голосу України» Володимир КРАСНОДЕМСЬКИЙ і оглядач парламентської газети Іван ІЛЛЯШ.
Природна вимога кожної людини
Ред.: Дозвольте розпочати розмову із запитання до вас, Григорію Омеляновичу, парламентарія з багаторічним досвідом. Наш постійний читач Микола Селюк із Києва запитує: чи порушували ви, ваші колеги питання про скасування сумнозвісної постанови парламенту, після якої у паспорті зник запис про національність?
Григорій Омельченко: Хочу насамперед подякувати «Голосу України» за організовану дискусію. Десятки листів надруковано у вашому виданні, деякі, адресовані мені особисто, — в інших часописах. Відповідаючи на запитання Миколи Селюка та інших небайдужих читачів, на превеликий жаль, мушу констатувати: жодного разу питання про поновлення графи «національність» не було внесено до порядку денного сесії Верховної Ради України. Хоча упродовж десяти років я та інші депутати не раз пропонували це зробити, але безрезультатно.
Нагадаю, у 1992 році постановою Верховної Ради з українських паспортів вилучили графу про національність. Але вона залишилась у свідоцтвах про народження, шлюб та інших державних документах. А через десять років уряд і звідти прибрав так звану «п’яту» графу.
Коли я став депутатом у 1994 році, уважно вивчив стенограми засідання тієї сесії. І зрозумів, як нас, українців, ввели в оману. Нам казали, що вилучення «п’ятої» — це вимога Ради Європи, що ця графа, мовляв, веде до дискримінації. Так ось — жодної такої вимоги ні Ради Європи, ні ОБСЄ, ні інших міжнародних інституцій щодо графи «національність» не було. Тому що в Європі та світі діє верховенство права, за яким людина може ідентифікувати себе щодо національності. І навіть смерть не позбавляє її цього права.
Ред.: Заради справедливості треба зазначити, що не всі учасники редакційної дискусії висловлюються за поновлення записів про національність. Нам цікава точка зору Михайла Павліва. Отже, повернення «п’ятої» графи, на вашу думку, — це шлях до дискримінації чи збереження національної ідентичності?
Михайло Павлів: Не вдаючись у деталі, в гуманітарні аспекти, хочу запитати: чому в інших країнах немає такої графи в паспорті? Самоідентифікація, національність, регіональна самоідентифікація — це речі абсолютно особисті. Очевидно, людина має право декларувати їх, заявляти про них. Але до чого тут державний документ — не розумію. І яка користь від того запису громадянинові, державі? Для мене очевидне інше: більшість європейських держав, які є взірцем демократії, такої графи не мають. Тому що коли інтимне — самоідентифікація — починає бути критерієм, котрий вносять у національний документ, це може призвести до дискримінації. Так можна примусово вносити й групу крові, колір очей тощо. Навіщо? Як патріот України, розумію, що питання української самоідентифікації, розвитку української культури — це актуально. Але використовувати для цього недемократичні інструменти на кшталт графи «національність», мені здається, не зовсім правильно.
Олег Канівець: Я відповім на цей закид. Чому в Європі ця проблема не така актуальна, як у нас? Наведу цифри переписів у деяких країнах: у Польщі — 97,3 відсотка поляків; у Франції — 85 відсотків французів; у Німеччині — 84 відсотки німців; у Данії — 95 відсотків данців, у Норвегії — 95 відсотків норвежців; у Швеції — 80 відсотків шведів; в Італії — 98 відсотків італійців; в Австрії — 97 відсотків австрійців тощо. Тобто йдеться про мононаціональні країни, в яких немає потреби захищати корінну націю.
Натомість у тих країнах, де показник мононаціональності до 70 відсотків, там така дискусія доцільна й актуальна. Як приклад — Латвія, в якій 2011 року латвійцями назвали себе 62 відсотки громадян. І ніхто не дивується, що тут дискутують про захист прав титульної нації.
В європейських країнах, якщо немає у паспорті графи «національність», то вона є в реєстраційних документах. У нас її прибрали.
Скажу й про юридичний аспект проблеми. У 2009 році внесли зміни у Кримінальний кодекс України, в який введено покарання за расову національну нетерпимість. Скажіть, будь ласка, на якій підставі слідчий правоохоронних органів зможе встановити, дати визначення, наприклад, що проти Іваненка якийсь Жиглов має расову нетерпимість? Завдяки яким документам він визначить, що один не любить іншого за расовою чи національною ознакою?
Я зареєстрував законопроект щодо внесення у свідоцтво про народження дитини національності батьків, а також повернення у паспорт «п’ятої» графи. Тобто, якщо громадянин хоче записати, що він українець, росіянин чи поляк, то треба надати йому таке право. Крапка. Якщо більшість наших співвітчизників стоїть на такій позиції — а дискусія в суспільстві свідчить про це — тоді ми змусимо уряд змінити чи скасувати постанову і повернути графу «національність» у всі реєстраційні документи. Сьогодні ж у нашому законодавстві ви не знайдете відповіді: а хто ж такий українець, яким чином захищені його права? А у спеціальному законі про національні меншини, до речі, чітко виписані їхні права...
Повертаючи графу «національність», ми аж ніяк не принижуємо інші національності. І не треба пересмикувати та спекулювати на тому, що, мовляв, такий запис може стати для когось дискримінацією.
Копії документів для онуків
Ред.: Пане Олеже, до вас запитання, що надійшло на сайт газети «Голос України» від Світлани Гончар із Дніпропетровська: «Чому б вам, пане Канівець, не внести на розгляд парламенту законопроект про корінний народ України?».
Олег Канівець: Досі я не вважав доцільним це робити, бо в преамбулі Конституції України записано, що Верховна Рада від імені українського народу, громадян України ВСІХ НАЦІОНАЛЬНОСТЕЙ... приймає цю Конституцію. Однак, щоб захистити права корінної нації, гадаю, треба в майбутньому розглянути таку пропозицію. Бо є в цьому сенс і потреба.
Ред.: Багато дописувачів запитують: у нас що, немає інших нагальніших проблем, ніж повернення «п’ятої» графи? Григорію Омеляновичу, якої думки ви про це? Може, й справді варто відкласти розв’язання проблеми до кращих часів?
Григорій Омельченко: Шановні українці, якщо відтермінувати це питання ще на одне покоління, то діти, у свідоцтвах про народження яких сьогодні не вказано національність батьків, розповідатимуть, що з’явилися вони на світ у невідомому племені. Бо юридично національність визначити буде неможливо.
Коли я це зрозумів, то зробив десяток нотаріально завірених свідоцтв про своє народження. Коли виростуть онуки, я їм віддам ці копії. І якщо на законодавчому рівні цю проблему не розв’яжуть, тоді, можливо, через покоління чи два мої нащадки зможуть юридично підтвердити, чиїх батьків вони діти...
Тим, хто бачить у відновленні справедливості великі фінансові затрати, скажу: достатньо Києву прийняти відповідне рішення, виготовити штампики сільрадам і РАГС, які за бажанням громадян і робитимуть запис про національність.
Ред.: Пане Михайле, у вас щодо цієї пропозиції є, очевидно, своя думка?
Михайло Павлів: Знову ж таки я не розумію логіки таких прагнень. Кому і навіщо маємо юридично доводити приналежність до тієї чи іншої національності? Може, я помиляюся, але вона не визначається штампом у паспорті.
Як на мене, питання про корінну націю і хто є хто за національністю — це відвертий націоналізм. Я самоідентифікую себе як українець. При тому, що моя мати росіянка, а батько — наполовину білорус. І мені немає потреби ставити якийсь штамп у паспорті. Розмовляю російською мовою, бо мені так комфортніше. Ваші дії, Олеже Леонідовичу, повинні мати якусь державну логіку і це я хочу насамперед зрозуміти.
Олег Канівець: Пане Михайле, я хочу, щоб ви передусім зрозуміли: наша ініціатива спрямована не на те, щоб комусь нав’язувати свою думку. Ми прагнемо того, щоб не ущемлювалося моє право, як і тисяч, мільйонів інших співвітчизників, називатися українцем і закріпити це юридично. У мене є син, 1994 року народження, в свідоцтві якого вказано, що його батько і мати — українці. І є доньки, які народилися в 2008 і 2010 роках, де цього запису вже немає. Я не можу збагнути такого: за десять років народилося сім мільйонів дітей — і хто вони, скажіть, за національністю?
Михайло Павлів: Громадяни України. Люди, біологічний вид...
Олег Канівець: От бачите. І я бунтую саме проти цього, бо біологічними видами легко керувати, легко маніпулювати. Повірте, я за те, щоб кожна особа була індивідуальністю. А це можливо лише за умови, що вона буде національно ідентифікована.
Михайло Павлів: Так що, на людей чіпляти зірки Давида?
Олег Канівець: Я процитую президента Єврейської ради в Україні Іллю Левітаса, який після моєї ініціативи у грудні минулого року сказав (читаю мовою оригіналу): «Еврейский совет Украины поддерживает идею свободы вернуть в паспорт графу «национальность»... Национальность в паспорте должна быть указана, чтобы человек знал, кто он такой, а не мог торговать и выбирать. Национальность не мешает. На это не нужно обращать особое внимание».
Це слова єврея Іллі Левітаса. Тобто мудрі люди з національних меншин з цього проблем не роблять. З цього роблять проблеми лише ті, хто не хоче ідентифікувати себе національно. І це їхнє право. Але не позбавляйте мене мого права. І мільйонів українців, росіян, кримських татар, євреїв, угорців та осіб інших національностей, які мислять так само.
Сьогодні дехто прагне деукраїнізувати нас. І ось ініціатива: не соромся себе. Може, хтось українець по духу, але не хоче це фіксувати у паспорті. Але коли ментально слабші бачать, що є така ініціатива, то і вони міцніють духовно, розпрямляються. І врешті-решт, ця громадська активність — це моя головна мета, щоб українці зрозуміли: вони на цій землі — не прислуга, а корінна нація. І якщо наші співвітчизники росіяни напишуть, що вони є росіянами, і їх буде 17—25 відсотків — нічого страшного. Я в цьому не бачу проблеми. І не треба тиснути і говорити, що в цьому — прояв дискримінації. То природне право кожної людини відчути себе тим, ким його народила мати.
Михайло Павлів: На те, що пише пан Левітас, не треба звертати увагу. Я не розумію, як якийсь штамп у паспорті підніме мій дух як українця.
Ред.: У цьому і суть: ніхто нікого не примушує. Але водночас, хто хоче мати штамп у документах, не треба позбавляти його цього права.
Григорій Омельченко: Я пишаюся тим, що належу до української нації. І щиро дивуюся, що ми досі ведемо таку дискусію. Чому маємо доводити очевидне? Хто дав право позбавити мене, моїх онуків і правнуків ідентифікувати себе з дідами-прадідами. Не забуваймо: держава сильна тоді, коли національно єдина.
Це стосується всіх
Ред.: Згадаймо 1977-й — рік прийняття Конституції Радянського Союзу. У ній було зафіксовано, що в СРСР з’явилася нова спільність — радянський народ. Але навіть тоді ні в кого не піднялася рука скасувати «п’яту» графу. Думка Іллі Левітаса — ще один переконливий аргумент за її повернення. За логікою саме євреї мали б виступати проти неї, адже шість мільйонів осіб під час Другої світової убито тільки за те, що вони були євреями. Але бачите...
Тож, Олеже Леонідовичу, які, на вашу думку, перспективи законопроекту, внесеного вами?
Олег Канівець: Скажу відверто, я не впевнений, що за цей законопроект проголосують 226 депутатів. Але вдячний «Голосу України» за те, що на своїх шпальтах вельми продуктивно веде таку дискусію. Вірю, що після суспільного обговорення у багатьох наших співвітчизників зміниться думка на користь відновлення справедливості. У тому числі — і в моїх колег. До речі, у календарний графік роботи другої сесії Верховної Ради мої законопроекти внесені. Чи потраплять вони до порядку денного пленарних засідань — не знаю. Але сподіваюся...
Якщо ж не буде прийнято, то вноситимемо на наступну сесію. Ми не залишимо цю проблему, яка стосується мільйонів, нерозв’язаною.
Ред.: Завершуватимемо нашу зустріч. Що хочете сказати, пане Михайле, наостанок?
Михайло Павлів: Націоналізм інтегральний чи національний будь-де засуджується. Нація була, є і буде гуманітарним поняттям і культурним явищем, може, в деяких випадках — політичним, і ніколи не була юридичним явищем. І порушення питань, пов’язаних із національністю — це створення передумов для розділу людей на перший та другий сорт. Ті і ті — громадяни України, але перші — корінна нація, а другі — не корінна.
Треба брати до уваги і те, що нині в Україні немає консенсусу з багатьох питань. І вносити ще одне, яке віддалятиме наших співвітчизників одне від одного, — це неправильна позиція.
Григорій Омельченко: Пане Михайле, ви кажете, що нація — це поняття гуманітарне. Якби це було так, то воно не було б закріплено в загальній Декларації прав людини, Конвенції про захист прав людини, у Конституції України та в національному законодавстві тощо. Нація є поняття і гуманітарне, і юридичне. А якщо це так, то вона потребує і державного, і юридичного захисту.
Я проти приниження гідності людини і хочу, щоб ніхто постановами уряду не позбавляв мене права мати національність.
Михайло Павлів: Виносьте це питання на всеукраїнський референдум, щоб усе було демократично.
Ред.: Щодо референдуму. Іван Плющ у 1992-му на пленарному засіданні Верховної Ради, коли приймалося рішення про паспорт, запропонував: давайте це питання винесемо на референдум. Отже, нинішнє обговорення цієї проблеми — це і є міні-референдум.
Замість післямови
Соромитися своєї національності — це те саме, що соромитися своєї матері. «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину», — добре знайомі ще зі шкільних літ ці поетичні рядки. Як і рідну матір, як і національність.
Маємо чимало прикладів, коли українці волею обставин опинялися за межами України і вже ніколи не могли повернутися на рідну землю, але вони завжди ідентифікували себе українцями, не соромилися цього, не асимілювалися, хоча їм це нерідко додавало проблем у реальному житті.
Торік в Україні побачила світ доволі цікава книжка «З футболом у світ» Олександра Скоценя. Це провідний футболіст київського «Динамо» в 1940—1941 роках. Після війни грав у Франції, зокрема, у футбольному клубі «Ніцца», визнавався найкращим футболістом цієї країни. У нього часто брали інтерв’ю, він перебував у центрі уваги. Нерідко журналісти писали, що він поляк за національністю, або росіянин. І Скоцень не втомлювався спростовувати, що він з роду-племені українець і назавжди ним зостанеться.
І таких прикладів можна навести чимало.
Насамкінець хочемо подякувати усім, хто сьогодні прийшов у редакцію «Голосу України». Справді, розмова вийшла предметною і на часі. Сподіваємося, що вона матиме логічне продовження, зокрема, і на пленарному засіданні Верховної Ради. Адже ця тема, повторимо, торкається усіх наших співвітчизників. Незалежно від національності.
 
До речі
 
За останніми даними, в Україні проживає 136 етносів і народностей, яких позбавлено можливості вносити в документи дані про свою національність.
 
А як у них?
 
Після громадського обговорення у Республіці Татарстан (Росія) прийняли постанову уряду, якою передбачено росіянам за походженням видавати вкладиші до паспортів і в них вписувати національність.
 
Сам сказав
Французький поет, політик кінця ХІХ століття Моріс Баріс: «...Національні меншини та етнічні діаспори повинні зберігати лояльність до... титульної нації».
 
З редакційної пошти
 
«Я вимагаю від влади повернути наше право на ідентифікацію. Те, що зробила наша влада, не піддається осмисленню. Так роблять ті, хто хоче знищити все українське. Зробити нас безхатченками, без роду і імені, перекотиполем, позбавити нас пам’яті. Так роблять перевертні, хохли, малороси. Я не хочу бути хохлом чи малоросом. Я не хочу уподібнюватися тим, хто по декілька разів змінював свої імена, прізвища, по батькові, щоб позбутися своєї національності, стати членами панівної нації. Я не хочу бути зрадником. Я хочу бути українцем».
Юрій ПАНИЧ.
Львів.
 
Запитання — відповідь
 
«Голос України», провівши дискусію щодо «п’ятої» графи, зробив більше, ніж колишня і теперішня влада, яку, схоже, ні національне, ні патріотичне питання мало хвилює. Але що далі? Обговорили, висловились «за» і забули?
 
Ольга ШУНЕВИЧ.
Київ.
 
Газетні публікації редакція надішле до Комітету Верховної Ради з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин і в Кабінет Міністрів України. Сподіваємося, там детально обговорять проблему і приймуть відповідні рішення з урахуванням думки громадськості.
 
Із проекту закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо зазначення в свідоцтві про народження дитини її національності», зареєстрованого у парламенті народним депутатом України Олегом Канівцем.
Верховна Рада України постановляє:
І. Внести зміни до таких законодавчих актів України:
1. Частину першу статті 13 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2010, №38, ст.509) викласти в наступній редакції:
«1. Державна реєстрація народження дитини проводиться з одночасним визначенням її походження, національності та присвоєнням їй прізвища, власного імені та по батькові...
2. У Сімейному кодексі України (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2002, №21—22, ст. 135):
1) в абзаці першому частини третьої статті 144 після слів «... її походження» додати слово «національності»;
2) частину третю статті 144 доповнити абзацом другим наступного змісту:
«За заявою батьків про зазначення національності дитини орган державної реєстрації актів цивільного стану зобов’язаний зазначити у свідоцтві про народження дитини її національність. Національність дитини визначається за згодою батьків. Спір між батьками щодо визначення національності дитини може вирішуватися органом опіки та піклування або судом».
 
Григорій ОМЕЛЬЧЕНКО.
 
Олег КАНІВЕЦЬ.
 
Володимир КРАСНОДЕМСЬКИЙ.
 
Іван ІЛЛЯШ.
 
Михайло ПАВЛІВ.
 
 
 
Фото Андрія НЕСТЕРЕНКА.