Водіїв можуть позбавити можливості надавати право користування і розпорядження своїм приватним транспортним засобом іншій особі, яка має посвідчення на керування автомобілем. Виключити це положення зі ст. 16 Закону «Про дорожній рух» пропонується зареєстрованим нещодавно у Верховній Раді законопроектом.
А до КУпАП вводиться окрема стаття про відповідальність за правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, саме власників (співвласників) транспортних засобів, якими вважатимуть юридичну та фізичну особу, котрі відповідно до законів України є власниками або законними володільцями (користувачами) наземних транспортних засобів на підставі права власності, права господарського відання, оперативного управління чи на основі договору оренди або правомірно експлуатують транспортний засіб на інших законних підставах.
Відомі багатьом водіям так звані листи щастя також можуть повернутися. Оскільки цим же законопроектом вкотре намагаються розвинути систему фото- та відеозйомки порушень правил дорожнього руху, а саме — відповідальності за порушення власників транспортних засобів, зафіксовані технічними засобами, що мають функції фото- і кінозйомки та відеозапису й працюють в автоматичному режимі (без участі оператора). Отже, після фіксації порушення працівники ДАІ складатимуть протокол без власника машини і один примірник надсилатимуть за адресою державної реєстрації автомобіля.
Законопроектом чітко не прописано відповідальність співвласників при порушенні правил дорожнього руху і механізм встановлення, хто з них у цей час був за кермом. Як і те, навіщо обмежувати водіїв у праві користування та розпорядження автомобілем, який є приватною власністю. Адже це суперечить суті права власності, яке надає можливість володіти, користуватися та розпоряджатися своїм майном на власний розсуд.
Одним з аргументів, зазначених у пояснювальній записці до законопроекту, є показовий приклад Франції, де запровадили принцип, згідно з яким за порушення ПДР власника транспортного засобу не просто притягують до відповідальності, а ще й зобов’язують сплатити штраф до оскарження постанови про притягнення його до відповідальності. Результатом такого нововведення, як зазначається, стало зменшення відсотка оскаржень порушень, зафіксованих в автоматичному режимі. Хто знає, можливо, і нам варто готуватися до цього?