Сьогоднішня бесіда про наболіле — з народним депутатом України, президентом УСПП, радником Президента країни Анатолієм Кінахом.
— Анатолію Кириловичу, Верховна Рада вже тривалий час не працює. Як досвідчений політик, а ви обиралися до українського парламенту сім разів, скажіть, чим це загрожує?
— Очевидно, що непрацюючий парламент — це гальмування прийняття цілої низки важливих законів, від яких залежать перспективи економічного розвитку, ефективність соціально-економічної політики. Чи може країна, яка вирішила йти шляхом реформ, дозволити собі таке? Безумовно, ні. Але проблема не лише в цьому.
Нині в Європі, світі триває рецесія, економічний спад. На зовнішніх ринках — несприятливий для українського експорту клімат, частка національного товаровиробника на внутрішньому ринку знизилася до 54 відсотків. Спостерігається зниження темпів виробництва, яке в січні 2013 року стосовно грудня 2012 року впало на 11 процентів, а стосовно січня минулого року — на 3,2. Під загрозою наповнення бюджетів усіх рівнів, реалізація соціальних програм.
Такі обставини потребують високої концентрації управлінських зусиль на пріоритетних завданнях, чіткої взаємодії усіх гілок влади, взаємопогоджених, високопрофесійних, системних дій як законодавчого, так і виконавчого органів.
Тенденції, які нині спостерігаються в економіці України, є дуже серйозним сигналом для політиків, влади та суспільства в цілому. Протистояння і політичні чвари неприпустимі, вони лише поглиблюватимуть наші втрати. Тому потрібно об’єднувати зусилля і спрямовувати їх на відновлення динаміки економічного зростання України. Згадаймо 2008—2009 роки, коли замість реалізації жорстких антикризових заходів поглиблювалося політичне протистояння. Президент та Прем’єр-міністр займалися публічним знищенням один одного, що в результаті призвело до безпрецедентного падіння української економіки, ще більше загострило кризові явища.
Ці події мали стати добрим уроком для політиків, суспільства. Не можна весь час наступати на ті самі граблі. Консолідація, як ніколи, важлива для країни. .
— Якими, на вашу думку, мають бути заходи зі стабілізації та поступового підйому вітчизняної економіки?
— Надзвичайно актуальним документом є прийнята нещодавно урядом державна програма розвитку економіки на 2013—2014 роки, яка покликана дати поштовх розвитку внутрішнього виробництва, промисловості в час несприятливої світової кон’юнктури. Своєчасним є і затверджений Президентом Віктором Януковичем національний план дій на 2013 рік щодо впровадження програми економічних реформ на 2013—2014 роки. В ньому виокремлені першочергові завдання для органів державної влади, дано завдання уряду щомісяця інформувати главу держави про результати їх виконання.
Дуже важливо, щоб заходи були реалізовані якнайшвидше. Актуальними є дії, які сприятимуть пожвавленню внутрішнього ринку, розвитку внутрішнього конкурентоспроможного виробництва, надходженню інвестицій в Україну. Головні ризики промислово-підприємницька спільнота вбачає несприятливому інвестиційному кліматі, відсутності доступу бізнесу до кредитів, недосконалості судової і правової системи, відсутності дієвих механізмів захисту прав власника, інвестора, зниженні темпів розвитку малого й середнього бізнесу.
Уряд та парламент мають зайнятися вдосконаленням законодавчої бази, особливо в сфері захисту прав власника, інвестора. Треба працювати і над недопущенням подальшої монополізації ринків, жорстко протидіяти корупції. Не можна допускати подальшого посилення фіскального тиску на суб’єктів господарювання через авансові платежі податків, що тільки погіршує фінансовий стан підприємств, вимиває їхні обігові кошти.
Важливою проблемою залишається поступове відновлення кредитування реального сектору економіки, для чого потрібні сучасні взаємопогоджені дії уряду, Національного банку, за необхідності — парламенту. Без кредитів, обігових ресурсів економіка знекровлена, вона не може відтворювати просте виробництво, тим більше — здійснювати модернізацію, розвиватися інноваційним шляхом.
Програми імпортозаміщення і локалізації виробництва мають бути підкріплені стимулами та відповідною ресурсною базою. Негайного вирішення потребує проблема зниження навантаження на фонд оплати праці, впровадження адресного соціального захисту.
— Чи не суперечить зосередження української економічної політики на розвитку внутрішнього ринку нашим інтеграційним прагненням, зовнішньоекономічній співпраці?
— Треба розуміти, що відносини з Євросоюзом — це, перш за все, можливість на основі інвестицій, передових технологій та інновацій модернізувати українську економіку. Вдумаємося в цифри: частка торгівлі з країнами Європейського союзу становить без малого третину від зовнішнього товарообігу держави, а обсяг прямих іноземних інвестицій за всі роки української незалежності з країн-членів ЄС — 80 відсотків.
Здається, саме тому незворотність євроінтеграційного курсу України вже не варто доводити. Приєднання до кола розвинених держав Європи допоможе сформувати на українській землі сучасні стандарти розвитку економіки та якості життя людей, вдосконалити принципи верховенства права і рівності всіх перед законом. Оптимістичною є спільна налаштованість лідерів ЄС та України докласти всіх зусиль для підписання Угоди про асоціацію та зону вільної торгівлі під час саміту Східного партнерства, що відбудеться у Вільнюсі в листопаді цього року.
— Анатолію Кириловичу, УСПП був одним із ініціаторів перегляду умов членства України в Світовій організації торгівлі. Що це нам дасть?
— Під час ратифікації Угоди про вступ України до СОТ була чітка вимога парламенту, щоб уряд підготував і затвердив програми адаптації ризикованих галузей економіки України до умов нашого членства в цій організації. Мається на увазі, що багато галузей народного господарства нашої держави, починаючи з агропромислового комплексу, переробної і харчової галузей, машинобудування та низки інших, працюють в умовах нерівноправної конкуренції зі своїми закордонними колегами.
На жаль, за весь період членства України в СОТ програм адаптації не було розроблено. Як результат — маємо великі проблеми балансу зовнішньої торгівлі. За результатами минулого 2012 року, від’ємне сальдо зовнішньоторговельної діяльності України сягнуло 15,8 мільярда доларів. .
Минуло три роки нашого членства в СОТ, ми отримали право подати заявку на оптимізацію умов членства в СОТ. У попередні періоди, до речі, таку заявку подавали близько 36 інших країн — учасниць СОТ. Маю надію, що наші партнери згідно з прийнятими у Світовій організації торгівлі процедурами якнайшвидше розглянуть пропозиції України та шляхом конструктивного діалогу сформулюють умови подальшої співпраці на основі рівноправної і прозорої конкуренції. А емоційна реакція, яка пролунала з уст СОТ, не повинна нас дивувати. Ринок — це жорстка конкуренція, навіть в умовах вільної торгівлі.
На мою думку, як домашнє завдання дуже необхідно в тісній співпраці з громадськими об’єднаннями промисловців, підприємців і роботодавців розробити та ухвалити національну програму з адаптації української економіки до умов вільної торгівлі з країнами Євросоюзу. Це має бути план спільних дій без подвійних стандартів, політичного підтексту, на основі національних інтересів нашої країни та економічного патріотизму.
— Але відомо: Україну тягнуть в Митний союз, котрий частина суспільства сприймає як альтернативу Європі...
— Ніякого протиріччя в нашому прагненні співпрацювати із зацікавленими партнерами на Заході та Сході, обстоюючи насамперед національні інтереси, немає.
Уже понад півроку українські товаровиробники працюють у режимі вільної торгівлі зі своїми партнерами з СНД, налагоджуються механізми співпраці з Митним союзом, Євразійським економічним співтовариством. Частка країн Митного союзу в зовнішньоторговельному обороті України становить 40 відсотків, а це близько 70 мільярдів доларів, товарообіг з Російською Федерацією, за підсумками 2012 року, становить 45 мільярдів. Це не просто доволі вагомі показники в зовнішньоторговельній діяльності наших держав, це — робочі місця, зайнятість населення, розвиток виробничої кооперації у найрізноманітніших сферах народного господарства тощо.
Суперечки існують тому, що інтеграційні процеси, природно, є різновекторними і різношвидкісними. Однак у тому й полягає державна мудрість, щоб знаходити позитиви в складних процесах. З точки зору захисту та обстоювання національного інтересу, треба дбати про те, щоб умови співпраці не погіршувалися, не створювалися штучні торговельні бар’єри у двосторонніх взаємовідносинах.
Днями я повернувся з Москви, де був присутнім на міжнародному економічному форумі держав — учасниць СНД «Виклики сучасності й перспективи розвитку інтеграції на просторі Співдружності» за участі представників влади і бізнесу всіх країн СНД, спостерігачів зі Східної Європи, Прибалтики, Європейського союзу.
Є позитивні враження. СНД від політичних декларацій поступово переходить до прагматичної співпраці. Інакше й бути не може. Угода про зону вільної торгівлі на теренах СНД, про яку я вже казав, містить в собі багато принципів та підходів СОТ. У 2012 році Росія стала членом Світової організації торгівлі, Білорусь і Казахстан подали заявку для вступу.
Все це означає, що на теренах СНД формуються сучасні методи міжнародної торгівельної співпраці, що передбачає взаємодію в умовах рівноправної конкуренції, розгляд спірних питань у відповідності до прийнятих у світі правил, без політичного й економічного тиску.
— Нещодавно з’явилася інформація про наміри уряду створити Службу фінансових розслідувань. Як таку ініціативу сприйняли підприємці?
— Будь-які спроби посилити силовий, фіскальний тиск на людей, котрі створюють робочі місця, платять податки й у такий спосіб забезпечують ефективну життєдіяльність країни, лише погіршуватимуть і без того несприятливий інвестиційний клімат в Україні, призводять до створення більш «досконалих» тіньових схем розвитку бізнесу.
Так звані реформаторські зміни, особливо ті, що стосуються регуляторної, податкової і фіскальної політики, мають бути спрямовані виключно на формування в країні сучасних стандартів розвитку бізнесу, прозорості роботи державних органів, створення рівноправної конкуренції і високого рівня захисту прав власника, інвестора. Рух в протилежний бік тільки зашкодить підприємництву, а отже — державі.
До речі, при УСПП створена експертна рада з питань корпоративної безпеки, до якої входять представники РНБО, Генеральної прокуратури, СБУ, Міністерства внутрішніх справ, Національно-правової академії, експерти тощо. Її діяльність спрямована на захист прав та інтересів власника та інвестора, в тому числі, від втручання в його роботу численних перевіряльників.
— Уже два роки, як у країні діє Податковий кодекс, однак не припиняються спроби його вдосконалити. Минулого тижня до парламенту внесений ваш законопроект на цю ж тему. Про що цей документ?
— Проект закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України» (щодо удосконалення деяких норм Податкового кодексу України) підготовлений, у тому числі, фахівцями УСПП, економічної ради. Документ покликаний виправити законодавчі колізії із запровадженням податкових різниць, спростити адміністрування податку на додану вартість, ведення бухгалтерського та податкового обліку, сприяти уникненню загострення взаємовідносин між бізнесом та Податковою адміністрацією. А вдосконалення кодексу — це живий та природний процес, пов’язаний із активністю, небайдужістю до справ підприємницької спільноти.
— У заходах, спрямованих на стабілізацію соціально-економічної політики, значна роль відводиться промисловій спільноті...
— Інакше й бути не може, виходячи з того, що промисловці, підприємці й роботодавці причетні до виробництва національного продукту, створення робочих місць, наповнення бюджетів усіх рівнів, реалізації соціальних програм. Удосконалюється і збагачується досвід діяльності громадських організацій ділової спільноти. До речі, минулого року УСПП святкував своє двадцятиріччя, яке ми використали для надання організації нового імпульсу із творення розумного ділового клімату, захисту прав та інтересів бізнесу.
Наша особлива місія —вибудовувати в країні механізми державно-приватного партнерства, налагодити конструктивний, рівноправний, з високою взаємною відповідальністю діалог влади і бізнесу. Ми вимагаємо від влади повернутися обличчям до підприємців, дослухатися до потреб та думок суб’єктів господарювання. Промисловці і підприємці наполягають: жодне рішення влади щодо змін підприємницького клімату, оподаткування, регуляторної, фінансово-кредитної політики тощо не має прийматися без врахування думки підприємницької спільноти, широкого та професійного обговорення в ділових колах.
Справа не в амбіціях, для нас це ще один спосіб поставити інтелект, професіоналізм, досвід, знання, енергійність бізнесу на службу країні, убезпечити владу від непродуманих рішень та помилок, які занадто дорого коштують і державі, і бізнесу. І задля вирішення цього завдання ми готові докласти значних зусиль.
До уваги суспільства
Про неприпустимість втручання правоохоронних органів у діяльність реального сектору неодноразово висловлювався і Президент країни. Надмірне втручання в діяльність бізнесу контролюючих структур, яких сьогодні в Україні налічується до 70, більше, до речі, ніж у країнах СНД, недовіра до судової системи України є нині чи не головними перешкодами для інвестора як закордонного, так і вітчизняного походження. Про це нам уже прямим текстом говорять дипломати, акредитовані в Україні, зрештою висловлюються і самі підприємці. Високі ставки податків їх уже не турбують. Інвестору набагато важливіше бути впевненим в тому, що країна, в якій він має намір працювати, забезпечить йому стабільні умови рівноправної і чесної конкуренції, надасть справедливий правовий захист, убезпечить його у випадку рейдерської атаки.
ЦИФРА
За два роки країна втратила майже третину промислового виробництва, падіння валового внутрішнього продукту становило близько 15 відсотків. Це було безпрецедентне падіння, яке не мало аналогів в Європі. Його наслідки відчуваються і до сьогодні.
Розмову вів Володимир ОЛЕКСАНДРОВИЧ.