Через незадовільний стан доріг Україна щороку втрачає чотири відсотки ВВП, або 50 мільярдів гривень. Про це під час учорашнього засідання уряду заявив прем’єр Микола Азаров.

За його словами, після цієї зими пошкодженими виявилися близько 43 тисяч кілометрів доріг загального користування, з яких покриття на 12 тисячах кілометрів уже відремонтовано, проте очевидно, що в даному разі йдеться про так званий ямковий ремонт.

Зрештою, як заявив М. Азаров, для масштабної модернізації доріг упродовж 10 років потрібно вкласти близько 500 мільярдів гривень.

Утім, поки таких коштів немає, прем’єр доручив сконцентрувати всі можливі державні та місцеві ресурси і до травня завершити невідкладну частину ремонту.

Водночас, сказав він, уряд усвідомлює, що нам потрібні дороги, які гарантовано експлуатуватимуться десятиріччями, а не від сезону до сезону. «Ми не такі багаті, щоб будувати «тимчасові шляхи». Тільки так можна виконати надзвичайний обсяг робіт, який є в Україні: докорінно модернізувати 170 тисяч кілометрів автошляхів», — заявив він.

До того ж дорожнє будівництво — це стабільні робочі місця та завантаження вітчизняних виробництв, які поки що використовуються не на повну потужність. Приміром, торік українські шляховики імпортували з Росії, Білорусі та Казахстану понад 300 тисяч тонн бітуму, а це мінус два мільярди гривень у зовнішньоторговому балансі.

«Час підійти до проблеми будівництва автомагістралей комплексно і системно», — сказав прем’єр та доручив віце-прем’єру Олександру Вілкулу прискорити створення довгострокової програми будівництва автодоріг. За його словами, ця програма повинна передбачати заходи зі збереження наявної мережі доріг за рахунок планових ремонтів з підвищеними вимогами до будівельників та спорудження нових сучасних магістралей. При цьому М. Азаров знову заявив про необхідність реформування «Укравтодору», щоб проектуванням, будівництвом та прийманням нових доріг в експлуатацію займалися різні організації, а не один монополіст.

Але де взяти необхідні 500 мільярдів гривень? Можна було б позичити, проте кредити треба віддавати. Відтак прем’єр вважає, що час залучити ресурс державно-приватного партнерства або концесії. «Із 60 тисяч кілометрів європейських магістралей половина збудована із залученням приватних інвестицій, а згідно з дослідженнями Світового банку, у період з 1990 по 2011 роки у 84 країнах при будівництві доріг було реалізовано 707 проектів на умовах державно-приватного партнерства», — повідомив він.

А оскільки в Україні вже створено законодавчу базу для будівництва доріг на нових умовах (закон про концесії на будівництво та експлуатацію доріг, закон про державно-приватне партнерство), то профільні міністерства отримали завдання з розробки практичних механізмів використання державно-приватного партнерства і концесії в будівництві автомагістралей.

Попри те, що на більшій території країни триває зима, в Криму вже підходить до завершення посівна, тут засіяно 94 відсотки від запланованого. Весняно-польові роботи також тривають в Херсонській, Одеській, Миколаївській, Запорізькій та Донецькій областях. До того ж, як повідомив М. Азаров, 91 відсоток озимих зернових добре пережили зиму, що дозволяє очікувати гарного врожаю.

Разом з тим, зауважив прем’єр, останніми роками у зв’язку зі збільшенням середніх температур, особливо на Півдні країни, зернове виробництво поступово пересувається на Північ. «Щоб не втратити наш хлібний Південь, ми повинні відновити на новому рівні систему зрошуваного землеробства. Систему, яка була розвинена, охоплювала велику територію, але яку помилково, щоб не сказати навіть злочинно, покинули і фактично просто зруйнували за останні десятиліття», — поставив завдання глава уряду.

За його словами, в ухваленій урядом Держпрограмі активізації розвитку економіки на 2013—2014 роки впродовж найближчих двох років планується відновити зрошення на 1 мільйоні гектарів на Херсонщині, Миколаївщині та в Криму. На ці роботи планується спрямувати 2 мільярди доларів.

Зауважимо, що сьогодні в Україні зрошується лише 400 тисяч гектарів, тож якщо програму буде реалізовано, у 2015 році загальна площа зрошуваних земель може сягнути 1,4 мільйона гектарів. «Завдяки цьому валове виробництво сільгосппродукції на Півдні може зрости на 27 мільярдів доларів на рік», — спрогнозував М. Азаров.

Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.

Дослівно

Микола Азаров: «Для масштабної модернізації автодоріг необхідно як мінімум 500 мільярдів гривень, що більше річного бюджету країни, тому нам треба створити нову модель фінансування, яка дозволить упродовж 10 років щорічно вкладати у будівництво та ремонт автомагістралей щонайменше по 50 мільярдів гривень».

Віце-прем’єр-міністр України Олександр Вілкул, Голова Державної служби з надзвичайних ситуацій Михайло Болотських.