Національний оператор поштового зв’язку «Укрпошта» переживає сьогодні, як і вся країна загалом, період кардинальних змін та модернізації. Протягом останніх років стратегічним державним підприємством «Укрпошта», що поєднує в собі багатогранну господарську діяльність: виробництво, логістику та надання послуг по всій країні, керували ставленики «сім’ї» колишнього Президента, які за своєю фаховою діяльністю та досвідом не мали жодного відношення до поштової справи. Відтак, сотні мільйонів гривень витрачали на одіозні проекти, ліквідність підприємства довели до критичної межі, непотрібні кредити брали в «потрібних» банках та витрачали на закупівлі у «правильних» підрядників. Натомість, автоматизацію та модернізацію підприємства так і не провели — на сьогодні лише 30% сільських відділень зв’язку автоматизовані; дохідність підприємства значно впала, а середня заробітна плата —чи не найнижча серед державних підприємств.
Новий очільник «Укрпошти» Михайло Паньків, призначений у квітні 2014 року, стверджує: «Розуміючи природу поштового бізнесу, ми прагнемо перетворити національного оператора «Укрпошту» на прибуткове і конкурентне підприємство. Я ставлю перед собою амбітне завдання: зламати стереотип — державна послуга може бути кращою, зручнішою, якіснішою за послуги приватних операторів, принаймні у поштовій галузі».
«Голос України» звернувся до Михайла ПАНЬКІВА з проханням відповісти на кілька запитань.
— Чи мало місце масове переоформлення контрактів з корпоративними клієнтами «Укрпошти» з пересилання звичайної письмової кореспонденції на приватну кур’єрську компанію та її споріднених приватних компаній за вартістю послуг значно меншою, ніж вартість пересилання листів «Укрпоштою»? При цьому, нібито, листи зазначених корпоративних клієнтів продовжують в повному обсязі з’являтися у системі «Укрпошти» та, відповідно, доставлятися споживачу «Укрпоштою» зі штемпелем Львівської обласної дирекції «Укрпошти».
— Інформація про те, що тарифи на пересилання звичайної поштової кореспонденції у приватних операторів є нижчими, ніж тарифи «Укрпошти», — абсурдна, адже виключне право на пересилання звичайної письмової кореспонденції законодавчо закріплене лише за «Укрпоштою».
З приходом нового керівництва жоден корпоративний клієнт не пішов з «Укрпошти», а навпаки, були підписані нові великі контракти, наприклад, з «Укртелекомом». Звинувачення в тому, що «Укрпошта» переводить своїх клієнтів на обслуговування у приватну компанію «Міст Експрес», є не лише безпідставними, а й свідчать про глибокий непрофесіоналізм тих, хто розповсюджує такі чутки.
Приватний поштовий оператор «Міст Експрес» спеціалізується лише на послузі експрес-кур’єрської доставки вантажів (посилок) виключно в руки, оскільки не має великої мережі відділень. «Укрпошта» ж, навпаки, здійснює доставку лише до відділень зв’язку, послуги з експрес-доставки посилок вона не надає, а сегмент кур’єрської доставки, тобто в руки, на «Укрпошті» почав розвиватися лише з приходом нового керівництва. Тому перехід клієнтів від «Укрпошти» до «Міст Експресу» неможливий в принципі, бо компанії працюють з принципово різними типами клієнтів, надаючи різні типи послуг.
— Чи відповідає дійсності той факт, що з приходом нового керівництва «Укрпошти» обсяг тарифних доходів від послуг закордонним корпоративним клієнтам впав майже втричі, при цьому право на здійснення вказаної пересилки крім «Укрпошти» має приватна кур’єрська компанія?
— В умовах політичної кризи та зовнішньої військової агресії економіка України переживає не найкращі часи — обсяги пересилань «Укрпошти» та інших операторів знижуються пропорційно загальному падінню бізнес-активності в країні загалом. Тільки за перший квартал 2014 року (ще за попереднього керівництва «Укрпошти») обсяги послуг закордонним корпоративним клієнтам (доставка товарів електронної торгівлі з-за кордону) знизилися більш як на 30%. Така ситуація пояснюється зниженням купівельної спроможності громадян через стрімке падіння курсу національної валюти, адже ціни на товари хоча і вказано переважно в гривнях, утім з чіткою прив’язкою до курсу долара або євро. Різкі коливання курсу фактично витіснили з українського ринку компанії каталожної торгівлі з післяплатою. З другого кварталу 2014 року економічна криза ще більше ускладнилася повною втратою поштового ринку Криму та частковою втратою одного з найбільших ринків — Донбасу. Східні регіони традиційно були одними з найактивніших споживачів ринку дистанційної торгівлі, наразі кількість відправлень у Донецькій та Луганській областях зменшилася подекуди до 60%.
На сьогодні, крім «Укрпошти», ще одна приватна поштова компанія має право на доставку з-за кордону товарів електронної комерції. Утім, нагадуємо, що при купівлі товару клієнт сам обирає на власний розсуд, яким оператором йому зручніше отримувати доставку замовлених товарів.
Наразі «Укрпошта», завдяки зусиллям нового керівництва, активно розвиває нові напрями міжнародної співпраці — на етапі підписання перебувають меморандуми про співпрацю з провідними поштовими адміністраціями таких країн, як Китай, США, Велика Британія тощо, з доставки товарів електронної комерції через «Укрпошту», в тому числі з можливостями післяплати та повернення товарів.
— Чи було пересилання через мережу «Укрпошти» агітаційних листів одного з кандидатів у президенти без відповідного документального оформлення, тобто фактично без оплати? Напередодні виборів, нібито, було відправлено понад 9 мільйонів листів, з яких кількість оплачених листів становила, за свідченнями, всього мільйон (офіційне відправлення мільйона агітаційних листів відбулося через Київську міську дирекцію «Укрпошти»)? За підрахунками, Національному оператору поштового зв’язку «Укрпошта» було нібито завдано збитків на суму понад 16 мільйонів гривень. (Дирекцією оброблення та перевезення пошти (ДОПП) «Укрпошти» було оброблено та зафіксовано три повні магістральні вантажні авто вказаної агітації).
— Всі контракти під час минулої кампанії виборів Президента України виконані в повному обсязі. Жодних порушень під час пересилання письмової кореспонденції і доставки агітаційних матеріалів кандидатів на пост президента не було, що підтверджується перевірками діяльності «Укрпошти» за вказаний період відповідними органами. Будь-які подібні звинувачення є невдалими спробами ставлеників попередньої влади «очорнити» нове керівництво національного поштового оператора.
— Чи мали місце факти тиску, незаконного або з примусу звільнення досвідчених співробітників «Укрпошти», переслідування людей, які наважилися розповісти міністрові правду про роботу «Укрпошти», а також відмовилися підписувати лист на підтримку Паньківа? А саме: Ростова Миколи Володимировича (Закарпатська дирекція), Калганова Валерія Анатолійовича (Рівненська дирекція), Хорошевського Андрія Юрійовича (Київська міська), Кріштопа Володимира Миколайовича (Сумська).
— На підприємстві триває реорганізація та скорочення роздутого управлінського персоналу. «Передусім нам потрібно змінити менталітет та відношення до управління державним підприємством. «Укрпошта» — не адміністративна установа, де сидять бюрократи старого зразка. Це — сервісне підприємство, що працює не лише у жорстких конкурентних ринкових умовах, а й має велике соціальне навантаження, тому тут потрібні ефективні управлінці зі знанням сучасних бізнес-процесів та державницьким мисленням! — так пояснює кадрову політику керівник «Укрпошти» Михайло Паньків, який має успішний досвід управління міжнародним корпоративним бізнесом в поштовій галузі.
Кадрові зміни на підприємстві — неминучі, утім усі звільнення та призначення проходять в рамках чинного трудового законодавства. Із зазначених осіб звільнено лише колишнього директора Київської міської дирекції А. Хорошевського через грубі порушення ним положень трудового контракту, що призвело до завдання збитків підприємству — про це свідчать результати перевірки відповідних органів.
За неофіційними даними, саме ображений Андрій Хорошевський є головним замовником брудної кампанії, націленої на дискредитацію «Укрпошти» та її нового керівництва. Правомірність розірвання трудового контракту Хорошевський продовжує оскаржувати, попри те, що рішенням Шевченківського районного суду м. Києва підтверджено правомірність його звільнення. Однак люстраційні процеси в державі навряд чи дозволять йому знову очолити одну з найпрестижніших дирекцій. Кажуть, що своїй стрімкій столичній кар’єрі в «Укрпошті» виходець із Стаханова Андрій Хорошевський завдячує особисто Віктору Януковичу молодшому — своєму другу та давньому побратиму з елітного захоплення: автоперегонів, про що свідчать численні фото у вільному доступі, датовані ще 2008—2013 роками.
— Під час перебування на лікарняному директора ДОПП Тяглія, нібито, протиправно захопили його кабінет, надалі масово звільнили фахівців ДОПП.
— Дирекція оброблення та перевезення пошти (ДОПП) є серцем «Укрпошти» — це центральний виробничий вузол, звідки розвозять та сортують всю пошту та друковані засоби масової інформації. З жовтня минулого року в. о. директора ДОПП є Д. Є. Тяглій — призначений попередньою владою за «міліцейською квотою».
До призначення в «Укрпошту» Д. Тяглій увесь час працював в органах внутрішніх справ України, не маючи досвіду роботи в поштовій справі, управлінні підприємствами, виробництві та логістиці. За рік перебування на посаді близько 50% часу очільник ДОПП Д. Тяглій знаходився на лікарняному чи у відпустці. З липня 2014 року і по даний час він також перебуває на лікарняному, востаннє офіційний лікарняний листок непрацездатності ним було надано ще в кінці серпня. Після декількох місяців відсутності Д. Тяглія керівництвом «Укрпошти» 20 серпня було призначено тимчасового виконувача обов’язків директора ДОПП О. М. Полінського. Новим керівництвом ДОПП в рамках оптимізації виробничої та адміністративної структури станом на кінець жовтня припинено трудові відносини із 11 працівниками ДОПП з 1069 працюючих (тобто 1%, що не може свідчити про масові звільнення).
— Чи є перешкоджання роботі ДОПП шляхом передання права на закупівлю сортувального комплексу без жодних пояснень та будь яких аргументів до Інформаційно-розрахункової дирекції, яка взагалі не пов’язана з процесом обробки поштових відправлень та не має відповідних фахівців?
— Інформаційно-розрахункова дирекція (ІРД) забезпечує підтримку технічної інфраструктури всього підприємства, його автоматизацію та модернізацію. Сортувальний комплекс — це не просто механічний пристрій, а складна автоматизована система з великою кількістю комп’ютерного обладнання та програмного забезпечення. Саме фахівці ІРД зможуть професійно налаштувати та інтегрувати сортувальний комплекс в загальну технічну інфраструктуру підприємства.
Створення та погодження технічної специфікації на закупівлю сортувального комплексу здійснювалося за участю та погодженням спеціалістів ДОПП. Фахівців ДОПП також залучатимуть до аналізу та оцінки наданих пропозицій. Закупівлі здійснюються в рамках однієї юридичної особи, і все підприємство загалом працює для досягнення загальної мети — надання якісних, зручних та доступних послуг поштового зв’язку.
— Чи мала місце проплата за інформаційний стенд 1,7 млн. грн.? Хоча спочатку компанія-виробник хотіла за нього 200 тис.
— Інформаційний стенд — макет проекту будівництва Центрального автоматизованого сортувального центру (ЦАСЦ) насправді обійшовся «Укрпошті» в понад 4,7 млн. грн. — договір на закупівлю проектних робіт та всі акти виконаних робіт були підписані у 2013-му — на початку 2014 року ще колишнім керівництвом «Укрпошти».
За результатами проведення конкурсу на виконання проектних робіт у грудні 2013 році було укладено договір з ТзОВ «Західенергомонтаж». Витрати передбачалися у фінансовому плані «Укрпошти» на 2013 рік. Сума договору —
4 702 109 грн. Договором передбачалося здійснення таких видів робіт:
1. Розробка технологічно-операційної концепції ЦАСЦ. Вартість робіт — 1 983 444 грн. Акт виконаних робіт підписано 17 лютого 2014 року.
2. Розробка архітектурно-планувальної концепції ЦАСЦ. Вартість робіт — 1 614 665 грн. Акт виконаних робіт підписано 30 грудня 2013 року.
3. Створення презентаційних матеріалів проекту будівництва ЦАСЦ (3D макет (зазначений інформаційний стенд), альбом формату А2, плакат формату А0). Вартість робіт — 1 104 000 грн. Акт виконаних робіт підписано 5 березня 2014 року ще за попереднього керівництва, а оплата за презентаційні матеріали здійснювалася вже новим керівництвом «Укрпошти», отримавши у спадок виконані і підписані роботи, задокументований борг та фінансові зобов’язання.
Попри непросту економічну ситуацію, «Укрпошті» вдається ефективно проводити реформи, поліпшувати якість надаваних послуг та впроваджувати нові. Програма якісних змін «Укрпошти» діє, на сьогодні вона, як одне з найбільших державних підприємств країни, не має боргів із виплатою заробітної плати та до бюджетів різних рівнів. «Укрпошта» була, є і буде лідером поштової галузі. Ми готові поборотися за кожного клієнта з приватними поштовими операторами та довести, що наші послуги — якісні, надійні, зручні, а головне — доступні.
— Михайле Петровичу, за час вашого керування «Укрпоштою» були проведені правоохоронцями такі дії: виймання документів, затримання працівників за хабарі та перевірка скарг?
— Більшість справ і перевірок, що наразі здійснюються в Українському державному підприємстві поштового зв’язку «Укрпошта», стосуються діяльності попереднього керівництва підприємства у 2012—2013 рр. Процеси перевірок є нормальним та невідворотним процесом очищення системи від попередніх моделей роботи. Боротьба з корупцією — одна зі складових процесу реформування підприємства. «Укрпошта», зі свого боку, ініціює та всіляко сприяє проведенню перевірок на підприємстві, запобігаючи таким чином кричущим випадкам неправомірних дій та хабарництва. Перевірки є нормальним явищем для таких великих державних підприємств країни, як «Укрпошта».
— Чи направляли ви «спецзагони» перевіряльників на «непокірні» обласні поштові відділення і як там рядові працівники реагували на такі дії?
— Всі перевірки, які здійснюються на підприємстві, є плановими та відповідають плану проведення перевірок, затвердженому наказом «Укрпошти». Інколи на підприємстві ініціюються позапланові перевірки робочими групами з метою оперативного реагування на поточні події. Такі перевірки не повинні сприйматися негативно. Вони здійснюються абсолютно всюди. Навпаки, чим більше таких перевірок буде проведено, тим краще, тим швидше у нас відбуватимуться зміни в свідомості щодо необхідності очищення системи. Лише перехід на нові моделі роботи допоможе нам якнайшвидше стати на шлях нормального цивілізованого європейського суспільства.