Нещодавно у парламенті був зареєстрований законопроект «Про внесення змін до Закону «Про громадянство України» (щодо подвійного громадянства) (реєстр.№2308). Автор документа позафракційний народний депутат Лев Миримський переконаний: його проект зробить комфортнішим життя кожної людини.
«У подвійного громадянства є маса практичних переваг, особливо для іноземця, який живе і працює за кордоном і який дуже хоче мати соціальну безпеку, стабільну роботу, освіту, а також відчуття приналежності до країни мешкання, що, крім іншого, дає і психологічний комфорт, а значить успішність і заробіток», — йдеться у пояснювальній записці до проекту. Тож наявність другого паспорта, на думку обранця, збільшить шанси отримати привабливу роботу і дасть можливість здобути освіту. Бо, скажімо, у Великобританії, Франції і США вища освіта для громадян або безплатна, або коштує менше, ніж для іноземців.
«Сьогодні, коли постійно переслідують дефолти, кризи, політичні війни, подвійне громадянство — це відмінний вибір убезпечити себе і свою сім’ю. Особливо варто відзначити, що громадяни двох або більше держав мають набагато більше можливостей для податкового планування (оптимізації), конфіденційність при здійсненні банківських операцій і плануванні інвестицій», — вважає парламентарій. До того ж, переконаний він, подвійне громадянство дає можливості вільно подорожувати без отримання віз.
Щоправда, новаторство народного депутата дещо суперечить Конституції, стаття 4 якої чітко гласить: «В Україні існує єдине громадянство». Таким чином, законодавство не визнає подвійного підданства. Утім, народний обранець такої суперечності не бачить. Принаймні у коментарі Gazeta. ua він зауважив: «У Конституції написано, що кожен громадянин України повинен мати єдине громадянство, але там не написано «единственное». А єдине і «единственное» — це різні речі. Тому це не суперечить Конституції».
Варто зазначити, що на розгляді того-таки Комітету Верховної Ради з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин перебуває ще один законопроект «Про внесення змін до Закону «Про громадянство України» (щодо усунення колізій, які дозволяють подвійне громадянство) (реєстр.№0919). Історія цього питання починається з 2008 року. Проте зміст документа, підготовленого депутатами шостого скликання Миколою Рудченком (нині екс-депутат) та Олегом Зарубінським (нині входить до складу фракції Партії регіонів), діаметрально протилежний попередньому. На думку авторів законопроекту, біпатризм (перебування особи одночасно в громадянстві двох і більше держав) не лише стимулює безвідповідальність, але й послаблює регулюючі функції вітчизняного законодавства. «Біпатризм демобілізує суспільство, гальмує процес формування спільних цінностей, пріоритетів розвитку та, відповідно, — єдності народу», — переконані обранці. Власне, зазначають вони, саме з необхідності збереження єдності, принцип єдиного громадянства був закріплений у Основному Законі. З огляду на це депутати пропонують усунути існуючу в законодавстві колізію та ужорсточити вимоги щодо українського громадянства (набуття та перебування в ньому) і, тим самим, реалізувати вимогу Конституції щодо єдиного громадянства. Так, законопроектом передбачається доповнити статтю 19 та 21 Закону «Про громадянство України» окремими положеннями, що суттєво змінюють підхід, за яким визначаються ознаки добровільного набуття громадянином України громадянства іншої держави та доповнюються підстави щодо скасування рішення про оформлення набуття громадянства України.
Ще один законопроект (урядовий) «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо громадянства» був ухвалений Верховною Радою як закон 2 жовтня 2012 року. Спрямовий він на зменшення кількості випадків подвійного громадянства. Крім того, передбачає низку обмежень для громадян України, які одночасно перебувають у громадянстві іншої держави. Відповідно до закону, особа, яка має громадянство (підданство) іншої держави, не може бути прийнята, зокрема, на службу до міліції, на посаду прокурора або слідчого прокуратури, на службу до органів СБУ. Вона не може бути членом Вищої ради юстиції, обрана до Верховної Ради АРК та призначена на посаду до місцевих держадміністрацій. Проте чинності даний закон так і не набув. 30 жовтня того ж року Президент повернув його до парламенту зі своїми пропозиціями. Президентські пропозиції опрацьовувала робоча група, до складу якої увійшли представники профільних міністерств та відомств. Тож нині вже новообраний парламент має поставити крапку у питанні подвійного громадянства.
ТОЧКА ЗОРУ
Народний депутат Лев Миримський:
«Прийняття законопроекту перетворить нашу державу на потужну, стабільну та процвітаючу країну, головним для якої є забезпечення прав та свобод волевиявлення для свого народу».
БУКВА ЗАКОНУ
Відповідно до Європейської конвенції про громадянство (ратифікована Україною 20 вересня 2006 року), кожна держава може вільно вирішувати, які наслідки має в її внутрішньодержавному праві факт набуття її громадянином іншого громадянства або його належності до іншого громадянства.