Реформи, яких так очікує країна, будуть успішні тоді, коли будуть належним чином конституційно забезпечені. А це означає, що в Україні має з’явитися професійна, компетентна, ефективна державна служба. Адже лише державні службовці — вмотивовані, зорієнтовані на результат і які володіють відповідними знаннями, можуть виступити виконавцями завдань, що нині стоять перед державою. Власне, саме ці завдання й покликаний вирішити новий проект закону про державну службу, презентований під час учорашньої прес-конференції за участі експертів та представників громадськості.
Це не перша спроба реформувати держслужбу, проте країна й досі продовжує жити за законом, ухваленим 1993 року, який абсолютно не відповідає реаліям життя. Ще одна спроба була здійснена у 2011 році. Але ухвалений тоді закон так і не став чинним. Головна причина цього — документ не давав відповіді на принципові питання і не задовольняв очікування, сформовані перед системою державного управління. Нинішній же законопроект — продукт спільної праці багатьох людей, як провідних експертів, так і представників громадськості.
За словами голови правління Центру політико-правових реформ Ігоря Коліушка, ключова проблема, яка завжди була в центрі дискусії, — ступінь політичної нейтральності держслужбовців: «Сама ідея держслужби виникла у XІX столітті. Апарат професійних держслубовців не мав змінюватися з приходом нового уряду і служити інтересам країни. Створити таку систему важливо, але складно. Починаючи з 90-х років над нами тяжів комплекс, що вся держслужба має бути партійною. Під тиском цих обставин та уявлень й ухвалювався закон 1993 року. Не була зреалізована ця ідея і в законі 2011 року».
У презентованому ж проекті, за словами І. Коліушка, є комплексне рішення цього питання — запроваджуються державні секретарі в усіх міністерствах, створюється комісія, яка здійснюватиме нагляд за призначенням і звільненням вищих посад у державній службі, убезпечуватиме їх від політичного впливу міністрів, інших посадових осіб.
Водночас експерт зауважив, що паралельно із цим законом необхідно ухвалити зміни до законів про Кабінет Міністрів і про органи центральної влади. «Ці три закони тісно пов’язані, переплітаються предметом правового регулювання. Ці зміни так само підготовлені, перебувають на розгляді в адміністрації Президента, секретаріаті Кабміну. Найближчим часом всі ці три законопроекти будуть зареєстровані у Верховній Раді», — зауважив він.
Водночас, за словами експерта громадської ініціативи «Реанімаційний пакет реформ» Дениса Бродського, автори проекту ставили перед собою головну мету — професіоналізувати державну службу. «Головними умовами професіоналізації є чіткі, прозорі і зрозумілі умови вступу в організацію. У проекті ретельно прописані умови, за яких людина може потрапити на державну службу. Закон запроваджує єдиний порядок призначення, виключно через прозорі професійні конкурси», — наголосив він.
Експерти припускають: законопроект критикуватимуть, він наштовхуватиметься на спротив бюрократичного апарату. «Але ми розуміємо, що це не має бути компроміс. Це має бути принципова позиція і новації, закладені в новий закон про державну службу, мають дати нову якість державного управління», — зауважив доктор політичних наук, заслужений економіст України Костянтин Ващенко.