Непрості процеси формування конституційних засад
Структурування і функціонування суспільства спонукають повернутися до витоків сьогочасних здобутків і прорахунків. Державність, у свою чергу, як виразник, представник і захисник інтересів усіх громадян незалежно від віросповідання, походження, національної приналежності, майнового стану так само має ґрунтуватися на зрозумілих і всеосяжних правових засадах.
Якщо розглядати новітній поступ соборної, незалежної України, то варто виокремити перший основоположний документ — Декларацію про державний суверенітет.
Як рухався наш модерний конституціоналізм?
Таке запитання редакція поставила автору статей із цієї тематики Олександру Коцюбі, народному депутату ХІІ скликання, голові постійної Комісії Верховної Ради України з питань законодавства і законності, члену Президії Верховної Ради України, Конституційної комісії Верховної Ради України 1990—1994 років, члену-кореспонденту Національної академії правових наук України, заслуженому юристу України. Для діалогу наш автор подав роздуми для виступу на річних зборах Асоціації народних депутатів України 23 січня 2013 року.
Звернення виборця
Право кожного виборця — вимагати від Президента України у здійснюваних ним заходах правової реформи виконати волю народу, яка закріплена в Декларації про державний суверенітет України: «Декларація є основою нової Конституції України». За принципом верховенства права це повинно стати головною метою Конституційної Асамблеї в усій складовій правової реформи.
Питання діяльності асамблеї має і етичні виміри взаємоповаги різних гілок влади — законодавчої, виконавчої і судової, і професійне правове співвідношення рівної відповідальності всіх гілок влади перед народом України за публічність і демократичність узгодження дій, котрі стосуються конституційної діяльності, насамперед, законодавчої, а відповідно виконавчої та судової гілок влади.
Безсумнівно, Президент України є гарантом чинної Конституції України, тобто гарантом забезпечення її неухильного виконання і захисту прав та свобод усіх учасників конституційних правовідносин. В Україні також є конституційна юрисдикція та її конституційна етика, що мала б виявитися в мотивованих висновках Конституційного Суду України.
Споконвіків значимість, осмислення і визначення конституційної компетентності та її реалізація з метою конституційного регулювання — це справа всього народу України як єдиного джерела влади в країні. Тому саме народ і має підтвердити вже ним визначені в 1990—1994 роках напрями конституційного розвитку стосовно співвідношення громадянського суспільства і держави та забезпечення прав, свобод і обов’язків громадян.
Тобто йдеться про: 1) забезпечення конституційного права народу України, фактично об’єднаного в громадянське суспільство, завершення його статусу, знищеного скасуванням попередніми «вождями» ІІІ розділу проекту Конституції — Громадянське суспільство і держава; 2) захист права народу, сформульованого у восьми главах цього розділу під час обговорення народом проекту Конституції України в 1992—1994 роках; 3) створення демократичних умов для вільного волевиявлення та прийняття народом України мотивованого рішення.
Історичні підстави і мотиви для звернення
Народовладдя є історичним явищем, притаманним античній Київській Русі первинно з виборними владою, князями і судочинством. Історія українського суспільства це відображає, особливо за часів козацтва України.
Справжнє правове відродження народовладдя розпочато в Україні  1989 року публікацією та обговоренням проекту альтернативного закону України про народовладдя, норми якого закріпила Верховна Рада УРСР ХІ скликання в законі України про вибори (1989-й). Це перший етап відродження.
Другий етап — активна діяльність громадян і прогресивних сил для організації та проведення справді демократичних виборів у березні 1990 року, які здійснювалися без майнових цензів, хабарів і корупційного супроводу.
Третій етап — 16 липня 1990 року, коли конституційною більшістю в 357 голосів Верховна Рада УРСР ХІІ скликання закріпила Декларацію про державний суверенітет України та ІІ розділ — НАРОДОВЛАДДЯ (Декларація... К. 1990, с. 4; книга «Декларація про державний суверенітет України. Історія прийняття, документи, свідчення». Ж. «Рута». 2010, с. 13—14).
Четвертий етап — публікація та обговорення проекту нової Конституції України як виконання волевиявлення народу, закріпленого положенням, що «Декларація є основою нової Конституції України». Цей проект базувався на декларації та містив розділ ІІІ «Громадянське суспільство і держава».
У ювілейній книзі 2010 року про декларацію опубліковано звернення Президента до читачів і народу, де, зокрема, зазначено:
а) «Ухвалення Декларації про державний суверенітет України було яскравим проявом волі українців до незалежності» (с. 5);
б) «Декларація ґрунтувалася на попередньому досвіді державотворення, який сформував у суспільстві своєрідну «пам’ять державності», — традиціях Київської Русі, Козацької держави, Української Народної Республіки, Української Держави, Західноукраїнської Народної Республіки, Української Радянської Соціалістичної Республіки, Карпатської України, Державного Центру УНР в екзилі» (там само);
в) «Відходила в минуле ціла епоха, і українській політичній еліті необхідно було визначитися з вибором нового шляху розвитку... це орієнтація на демократію, вільний вибір політичного майбутнього, безумовне і повноцінне забезпечення прав і свобод кожного громадянина»;
г) «Декларація стала програмним, стратегічним і державотворчим документом, із прийняттям якого розпочався процес кардинального реформування всіх сфер українського суспільства»;
д) «...Декларація виконала важливу функцію — стала своєчасним і дієвим механізмом формування основ політико-правових перетворень та інституалізації України як суверенної демократичної держави»;
е) «Для нас сьогодні надзвичайно важливим є продовжувати роботу щодо реалізації визначених декларацією завдань із творення демократичного суспільства, правової держави... соціального і духовного розвитку народу України» (там само с. 5—6).
Сказане Президентом України в зверненні посилює історичне значення, роль та оцінку декларації у необхідності її реалізації в нормах Конституції України і законах для розвитку справді важливих сфер життя України на основі цього історичного документа.
Водночас на цьому тлі чітко проступила і головна причина того, чому декларацію за президентства Кравчука і Кучми було знівельовано в формуванні проекту нової Конституції, а потім узагалі виключено з Преамбули її проекту і розгляду Верховної Ради України. Це небажання надавати владу народу, а державу і чиновників переводити під його контроль.
Тому і знищено розділ третій про статус громадянського суспільства. Тут є безпосередня причетність Кравчука як Президента країни і голови тодішньої Конституційної комісії Верховної Ради. Після прийняття нової Конституції України 28 червня 1996 року Мороз і Кучма підписали нормативно-правові документи без наявності посилання в Преамбулі на декларацію, а також без знищеного третього розділу — Громадянське суспільство і держава.
Що передувало цим подіям?
Необхідно назвати такі факти: 1) розвал Чорноморського пароплавства; 2) антиконституційний незаконний розпуск та припинення повноважень Верховної Ради УРСР ХІІ скликання; 3) незаконне перенесення Дня незалежності України з 16 липня 1990 року на 24 серпня 1991 року; 4) протиправність таких дій призвела до вакханалії з віднесенням Декларації про державний суверенітет до юридично невизначеного періоду в історії України; 5) поставлена під сумнів не тільки чинність Конституції України зі змінами та доповненнями на основі декларації; 6) поза межами декларації і Конституції залишилися закони про економічну самостійність України, Збройні Сили України, правоохоронні органи (міліцію, прокуратуру, службу безпеки); 7) внесено невизначеність у рішення судової влади та застосування законів України щодо судової влади, прийнятих або уведених в дію з наданням юридичної сили до 24 серпня 1991 року; 8) виявилося неефективним застосування укладених міжнародних договорів, наприклад, ратифікованого парламентами обох країн із обміном вірчими грамотами договору з Росією від 17 листопада 1990 року, що безпосередньо стосувався території і кордонів України. Аналогічною цьому виявилася ситуація з островом Тузла; 9) поставлено на межу позаюрисдикційного стану здійснені операції із земельними ресурсами згідно з Земельним кодексом України від 17 грудня 1990 року; 10) є сумнівним для застосування Закону України про місцеве самоврядування від 07 грудня 1990 року і сучасний стан його розвитку; 11) ще нестійкому народовладдю і громадянському суспільству України перший виклик було зроблено спробами замовчування та ігнорування декларації. У невизначене становище поставлено міжнародні відносини діяльності України з 16 липня 1990 року по 24 серпня 1991 року, включаючи фактичне і юридичне визнання юридичних фактів про незалежність України; 12) негативно склалися обставини і виникли труднощі щодо захисту грошових вкладів громадян України в сумі майже 130 млрд. доларів США; 13) безвідповідальність і зловживання призвели до незаконних дозволів на передання або розпродаж військового майна та збройного арсеналу України; 14) загалом допущена в Україні плутанина з економічним законодавством, що призвело значною мірою і до фактичного економічного падіння України та появи «кравчучок» у європейському просторі (мабуть, найвиразніша особиста заслуга Кравчука в економічному «прориві» України).
Підсумки до діяльності Конституційної Асамблеї
Перший. На річних зборах Асоціації народних депутатів України в січні 2013 року виступили два учасники діяльності Конституційної Асамблеї. Першим узяв слово В. Крижанівський. Він лише чесно назвав себе аматором у конституціоналізмі, але інженер-будівельник за освітою громив Маляренка В. Т., доктора юридичних наук, професора права за його виступ на Конституційній Асамблеї.
Солідно й виважено виступив інший член Конституційної Асамблеї — Крючков Г. К., який логічно поставив питання про низький рівень роботи асамблеї і невизначені її завдання. Публічно поділився він і «таємницями» організації її роботи.
Другий. Декларація поки що не була і не є предметом розгляду на Конституційній Асамблеї. Судячи з виступів і бесід з іншими членами асамблей, вона може і не стати об’єктом досліджень та обговорень.
Третій. Враховуючи волевиявлення народу України про прийняття декларації і сказане Президентом України В. Януковичем у щирому зверненні до читачів, цей історичний документ має стати предметом творчого розгляду на Конституційній Асамблеї.
Четвертий. Декларація про державний суверенітет України — це не абстракції.
Декларація є конкретним історичної ваги і значення документом, який містить положення про цивілізоване формування громадянського суспільства, правової держави та реалізацію й захист прав і свобод громадян. З цією метою в декларації закріплено системне становлення перспектив розвитку України з чіткою класифікацією конституційної розбудови незалежності України:
А. Преамбула містить закріплені у ній конституційні засади: а) виражаючи волю народу України; б) прагнучи створити демократичне суспільство; в) виходячи з потреб всебічного забезпечення прав і свобод людини; г) шануючи національні права всіх народів; д) дбаючи про повноцінний політичний, соціальний і духовний розвиток народу України; е) визнаючи необхідність побудови правової держави; є) маючи на меті утвердження суверенітету і самоврядування народу України.
Б. У декларації сформульовані та закріплені положення в таких розділах:
І. Самовизначення української нації.
ІІ. Народовладдя.
ІІІ. Державна влада.
ІV. Громадянство України.
V. Територіальне верховенство.
VІ. Економічна самостійність.
VІІ. Екологічна безпека.
VІІІ. Культурний розвиток.
ІХ. Зовнішня і внутрішня безпека.
Х. Міжнародні відносини.
***
Підсумковий розділ
У передостанньому, десятому, розділі чітко закріплено і такі важливі конституційні положення: а) Україна вступає в правові відносини як суб’єкт міжнародного права; б) бере участь у діяльності міжнародних організацій в обсязі, необхідному для ефективного забезпечення національних інтересів республіки; в) виступає рівноправним учасником міжнародного спілкування; г) безпосередньо бере участь у загальноєвропейському процесі та європейських структурах; д) визнає перевагу загальнолюдських цінностей над класовими, пріоритет загальновизнаних норм міжнародного права перед нормами внутрішньодержавного права.
В. У підсумковому розділі історичного документа новітнього етапу розвитку України закріплено: «Декларація є основою для нової Конституції, законів України і визначає позиції республіки при укладенні міжнародних угод».
Г. Пропонується здійснити історико-правові порівняння епох, наприклад:
1. Вітчизняного досвіду:
а) історичного значення «Руської Правди» та її ролі в Литовських статутах, договору між Україною та Росією 1654 року, прийняття Конституції Пилипа Орлика в 1710 році, намагання царської самодержавної імперської Росії зламати закріплену в ній волю козацтва України.
б) пізнання і використання досвіду особливого періоду з 1728-го по 1807 рік, у якому царський режим проводив правову реформу в Україні, але не зламав волі козацтва і всього народу. Самодержавство так і не внесло в сенат Росії на розгляд «Права, за якими судиться малоросійський народ».
в) історичної ролі «Прав...», які формально залишилися проектом, але є важливим предметом досліджень і пізнання для розвитку сучасних правових реформ, оскільки тодішня Україна постійно застосовувала їх у практиці управління суспільством та в судочинстві за своїми звичаями і традиціями.
2. Міжнародного досвіду, зокрема:
а) історичного прикладу США. Декларація 1776-го стала основою прийнятої протягом трьох років Конституції Сполучених Штатів, що з незначними поправками діє і досі.
б) не менш яскравого прикладу і з Декларацією Франції 1779 року, яка теж покладена в основу Конституцій Франції і стала змістом та зразком поваги до волевиявлення французького народу, включаючи і вибори 2012-го.
в) і цілком сучасного європейського прикладу світового значення. Ним є Конституція для Європи, або Лісабонський конституційний договір 2008 року, який, на певних умовах, відкритий підписанням і для України.
В його основі теж лежать здобуті народами деклараційні надбання, що визнані людством і є базовими для Всезагальної декларації з прав людини від 10 грудня 1948 року.
3. Вищезазначене є логічною підставою для з’ясування причин та умов невиконання колишніми державними керівниками України вимог декларації від 16 липня 1990 року, яка є правовою «основою нової Конституції України» як результату волі абсолютної більшості народу.