«Укрпошта» обмежила доступ полтавців до інформації — так вважають не лише журналісти, а й керівники ОДА
Полтавщина — регіон особливий. Ніде більше в Україні немає стільки сіл, як у нашому краї. Одних лише сільських відділень зв’язку майже 650! 40 відсотків із них збиткові — це відділення в невеликих селах, де пара сотень жителів та ще пара навколишніх «хуторів»... Але хто сказав, що й у таких селах люди не мають права регулярно отримувати листи, регулярно читати газети? Та сьогодні це, на жаль, так...
Як казав Остап Бендер, з усіх боків чути стогін. На Полтавщині — це стогін не лише передплатників, а й самих газетярів, які розуміють, що їхня праця може стати марною в ситуації, коли в газети залишається дедалі менше шансів потрапити вчасно до читача. Ситуація вже настільки критична, що це зрозуміли не лише журналісти, а й місцеві чиновники. Тож проблема стала приводом для обговорення навіть на розширеному засіданні колегії Департаменту інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю облдержадміністрації, в якому взяли участь і голова ОДА Олександр Удовиченко, і керівники засобів масової інформації та відповідних структурних підрозділів ОДА, і, звісно, керівництво Полтавської дирекції «Укрпошти».
До речі, ще наприкінці минулого року поштовики клятвено обіцяли, що, «все налагодиться, утрясеться, стане на свої місця», що «будь-яка реформа ніколи не проходить безболісно, але в підсумку принесе позитивні плоди». Дайте, мовляв, лише строк. Це я майже слово в слово цитую директора Полтавської дирекції «Укрпошти» Миколу Хоменка. Він і на засіданні колегії казав приблизно те саме, хоча й визнавав, що в роботі поштовиків «ще є чимало недоліків»...
Тут уже навіть голова облдержадміністрації Олександр Удовиченко не втримався від репліки і перебив промовця:
— Та яке діло передплатнику до ваших проблем? Ну якщо людина передплатила «Урядовий кур’єр» чи «Голос України», то чому вона має отримувати газету двічі чи тричі на тиждень, а не п’ять разів, як це й належить!
Саме неякісну роботу пошти з доставки періодичних видань в Департаменті інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю ОДА і вважають однією з основних причин того, що тиражі комунальних видань цього року різко впали. Невже справа лише в тому, що газети стають менш популярним джерелом інформації, як дехто намагається це пояснити? Ні. Моніторинг роздрібних продажів центральної і місцевої преси на Полтавщині свідчить, що інтерес до газет не зменшується, навпаки — навіть є певне зростання. Тож якщо люди й відмовляються від преси, то лише тому, що не хочуть читати «позавчорашні новини». Але якщо в жителів міст є певна альтернатива і вони можуть купити улюблену газету на «розкладці» біля найближчого перехрестя, то що робити селянину — одному з тих, кого обслуговують оті 40 збиткових відділень?
Трапляється й таке, що газети не лише «запізнюються», а навіть зникають у «поштово-бермудському трикутнику»! Наприклад, у січні замовлення на с. Ісківці Лохвицького району відправлено до Вереміївки Семенівського — 59 екземплярів різних видань на суму 3 тисячі 733 гривні. Замовлення із с. Ниж-ня Будаківка того ж Лохвицького відправлено на с. Семенівку Великобагачанського району (66 примірників на суму 
2 тисячі 997 гривень). Ці газети вже ніколи не потраплять до рук свого передплатника!
Як каже сільський голова с. Яхники Лохвицького району Володимир Шевченко: «Одні забирають, що їм треба, а нам мішок з мотузкою залишається...».
Більше того, через нездатність організувати доставку газет пошті доводиться повертати кошти передплатникам. Нечувана досі справа! Так, передплатникам с. Риги Лохвицького району загалом повернуто понад тисячу гривень, жителям згадуваної вже Будаківки — 258 гривень... І список цей можна продовжувати.
У рішенні колегії зазначається: «У такий спосіб витісняються з інформаційного поля газети з державницькою позицією. Залишаються ті, які доставляються іншими способами та з іншою метою. Тобто відбувається пряме нехтування державним підприємством вимог Президента та уряду забезпечити якнайширше інформування населення про дії влади».
— Навіть якщо людям повертають гроші, то чи не порушуються при цьому права громадян, які вчасно сплатили власні кревні, а тепер пошта відмовляється від своїх зобов’язань? — розмірковує начальник Департаменту інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю ОДА Микола Перепелиця. — І в чий бік, як не в бік влади, полетять стріли гніву тих людей? І який настрій буде в населення, і яка оцінка дій не пошти, а влади? Запитання, як то кажуть, риторичні. Але не лише люди, а й керівні органи влади дадуть належну оцінку, якщо стан справ не виправиться найближчим часом.
Голова облдержадміністрації Олександр Удовіченко вважає, що реформи в поштовому відомстві, безперечно, потрібні, але це не повинно впливати на якість роботи, підривати саму її основу
Олександр Удовіченко поставив категоричну вимогу перед керівництвом УДППЗ «Укрпошта»: розв’язати всі проблеми вже найближчим часом, а остаточні рішення буде ухвалено вже за підсумками роботи підприємства в першому кварталі. На чергове «китайське попередження» директор обласної дирекції УДППЗ «Укрпошта» Микола Хоменко вже звично відреагував обіцянкою вирішити всі проблемні питання «в робочому режимі».
Утім, зрозуміло: як неможливо було побудувати комунізм в одній окремо взятій країні, так неможливо й побудувати правильну стратегію розвитку в одній окремій дирекції. Тим паче якщо справді маєш мало не половину відділень, які приносять лише збитки. Але принаймні навести елементарний порядок можна.
І все-таки не можу не погодитися зі словами економіста Сергія Лещенка:
— Проблема доставки пошти, і зокрема газет, — це не проблема якогось окремого регіону. Хай навіть такого специфічного, як Полтавщина з його «сільським ухилом». Це проблема державна. Адже якщо держава не може навести лад і допомогти державному підприємству, то як вона може загалом ефективно впливати на економіку? Пам’ятаєте, за радянських часів зв’язок — поштовий і телефонний — був структурно об’єднаний. І тоді поштові витрати частково покривалися за рахунок телефонного зв’язку. І що зробила держава? Спочатку роз’єднала ці два «крила», а потім одне продали (звісно, те, що ефективніше і прибутковіше), а те, що збиткове, то, як кажуть, на тобі, Боже, що мені негоже... Така економіка може бути, як колись казали, економною, але загалом ніколи не буде ефективною...
ПРЯМА МОВА
Олександр УДОВІЧЕНКО:
— Треба зробити так, щоб діяльність «Укрпошти» була ефективна й не викликала такого негативу в населення, а тому треба шукати й ефективні методи її роботи. Реструктуризуйтеся, але ж не за рахунок людей! І це не другорядні речі. Адже до населення суспільно важлива інформація не доходить, а звідси — нерозуміння проведення реформ, негативне ставлення людей до дій влади.