Чому не виконують профільний закон
З управління Львівської залізниці надійшла тривожна інформація: залізничники не зможуть цьогоріч належним чином здійснювати пасажирські перевезення, бо на поповнення парку уряд не виділяє коштів.
Зневіра — ознака часу
«Голос України» спробував поспілкуватися на цю тему з начальником Львівської залізниці, депутатом обласної ради Богданом Піхом.
Спочатку попросили переслати запитання поштою, але розмови на болючу проблему для Західної України, на території якої розміщені підрозділи Львівської залізниці, не відбулося. Як нам популярно пояснили, з однієї причини: ніхто вже не вірить, що зміняться підходи до роботи залізничного транспорту.
Традиційно залізницю вважають чи не найбагатшим державним підприємством, а про існування закону про залізничний транспорт, як правило, навіть не згадують. У статті 10 Закону України «Про залізничний транспорт» зазначено, що придбання залізничного рухомого складу для перевезень пасажирів у поїздах далекого прямування та місцевого сполучення здійснюється за рахунок коштів державного бюджету України в межах лімітів державних капіталовкладень. На жаль, цей закон вважають «мертвим» і на цю тему навіть не хочуть спілкуватися. Скільки можна говорити?
Чим їздити?
Ситуація до такої міри серйозна, що Львівська залізниця ще наприкінці року почала бити на сполох. Серед жителів регіону розповсюдили інформацію з аналізом рухомого складу залізниці. Зрештою, всі ми пасажири і самі бачимо, на чому їздимо. Є кілька фірмових поїздів, а решта...
Цього року залізничники неспроможні на належному рівні перевозити пасажирів. Якщо прискіпливо глянути на пасажирський парк, то картина доволі сумна. На Львівській залізниці є 1070 вагонів. З них лише 42 відсотки працюють у межах нормативного терміну експлуатації. Решту — 556 вагонів, або 52%, — з продовженим терміном експлуатації. Ще 68 вагонів давним-давно мали відправити на металобрухт — ці старички знаходяться за межами нормативного терміну експлуатації.
Щороку 598 вагонів потребують планових ремонтів. Із них 156 — капітального ремонту. На ремонтні роботи треба затратити понад 100 мільйонів гривень.
Здавалося б, щороку парк мали б поповнювати нові вагони. Та де там!
І це при тому, що всі свої зобов’язання залізничники виконують. Перевозять пасажирів за заниженою вартістю, сплачують усі податки. Львівська залізниця — найбільший платник податків у регіоні. Цього року до Пенсійного фонду України сплатить один мільярд 112 мільйонів гривень.
Чому бідне багате державне підприємство
Це вже міф. Залізниця — багате державне підприємство. Деколи навіть легенди ходять про прибутки залізничників. Але чомусь не хочуть говорити про втрати. Пасажирські перевезення — збиткові. Торік залізничники зазнали збитків на суму 975 мільйонів гривень.
Звідки беруться збитки? Це дисбаланс, який виникає у результаті того, що метал, паливо, мийні засоби залізниця закуповує за світовими цінами, а вартість перевезень удвічі-втричі нижча, ніж у країнах Європейського Союзу. Ось чому хронічно не вистачає грошей на закупівлю нових вагонів та їх покращення.
Змінити ситуацію, вважають на залізниці, можна буде лише після того, як запрацює закон про залізничний транспорт. У 2013 році Львівська залізниця мала б отримати з державного та місцевих бюджетів майже 400 мільйонів гривень на закупівлю 30 купейних вагонів та ще 5 вагонів для перевезення інвалідів. Ці розрахунки Укрзалізниця направила до Міністерства інфраструктури.
Куди залізничники потратять бюджетні кошти
Державна адміністрація залізничного транспорту України просить виділити у 2013 році 2,7 мільярда гривень з державного бюджету для оновлення пасажирського транспорту. Кошти мають піти на закупівлю 200 купейних вагонів, 41 вагон для перевезення інвалідів, 7 спеціально-технічних вагонів.
Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО.
Довідково
Як повідомила прес-служба Львівської залізниці своїх клієнтів, дефіцит пасажирських вагонів у 2013 році становитиме 227 вагонів, у 2014-му — 289, 2015-му — 368, у 2016-му — 568. Кошти на нові вагони згідно із законом про залізничний транспорт мали б надійти з державного бюджету. І марно запитувати залізничників, скільки надійшло грошей. За роки незалежності Львівська залізниця не отримала жодної копійки на оновлення пасажирського парку. Жодної!
Порівняймо
    У нас
За п’ять років за перевезення пасажирів Укрзалізниця зазнала збитків на суму 29 мільярдів гривень. Про це повідомила прес-служба відомства. Ця сума була покрита за власні кошти, які могли б спрямувати на поліпшення сервісу пасажирських перевезень. Пасажирський сектор виживає лише за рахунок доходів із транспортних перевезень. Укрзалізниця перевозить 26 пільгових категорій громадян. У приміських сполученнях частка пільговиків становить майже 70%.
    А що у них
У Німеччині в Конституції закріплено, що держава несе відповідальність за забезпечення пасажирських перевезень. Протягом року на розвиток залізничної інфраструктури та громадського приміського сполучення уряд виділив11,5 мільярда євро. Ще 7 мільярдів євро перерахували федеральні землі. Аналогічна ситуація в інших європейських країнах.