Як відреагували влада та органи правопорядку на критичні матеріали про засилля реклами в метро, зокрема, кореспонденцію «Чорна діра» столичної підземки» (02.10.12).
«Шановна редакціє! Я — киянин у четвертому поколінні й давній передплатник «Голосу України». Крім інформаційних повідомлень, цікавлюся іншими темами, особливо тими, що порушують проблеми столиці. Серед них — реклама в метро. Газета влучила в ціль, бо міська влада перетворила його на чудовисько, познущавшись не лише з чудових архітектурних ансамблів підземки, обліпивши рекламою все і вся, а й зневаживши почуття киян. Про це йшлося у низці публікацій на цю тему.
Годі казати, що і я, і чимало моїх знайомих, котрим даю читати «Голос України», чекали, чи вдасться газеті добитися зміни ситуації. Щоправда, після кожної кореспонденції редакція друкувала відповіді офіційних осіб. Та вони зводилися до того, що начебто все відбувається відповідно до постанов Київради. Але якщо у результаті їх виконання можливе те, що коїться в метрополітені, то це означає, що не все гаразд з її змістом.
Газета запитувала, скільки саме коштів спрямовується до «гаманця» підземки від розміщення тут неосяжної кількості реклами насправді? Адже керівники цього підприємства повідомляють, що надходження становлять від 9 до 12 млн. грн. на рік, а фахівці в цій галузі вважають, що така реклама коштує щонайменше 1 млрд. грн.!
На ці запитання мав би дати відповідь керівник КП «Київський метрополітен» Володимир Федоренко. Але й він посилається на... постанови Київради, мовляв, усе за планом.
Шановні журналісти, повідомте, що влада робить для того, аби звільнити наше метро від засилля реклами?
Василь СЕМЕНЕЦЬ».
«Маєте право поскаржитися...»
Редакція одержала чимало й інших відгуків читачів, які запитують: «Невже київська влада так відверто зневажає газету? Чи редакція не зверталася до відповідальних за це осіб?».
Зверталася: до представників правоохоронних органів і фінансового контролю, і до голови КМДА, і вже вкотре — до керівника КП «Київський метрополітен». Одні з них повідомляли, що: «Ваш запит спрямовано до...», звідки, втім, жодного разу ще ніхто не відповів. Інші — як, приміром, заступник прокурора Києва, старший радник юстиції В. Гоголь, що: «За результатами перевірки підстав для ужиття заходів прокурорського реагування не встановлено. У разі незгоди з наданою відповіддю ви маєте право оскаржити її вищестоящому прокурору або до суду (стиль прокурора збережено. — Ред.).
Пан Гоголь посилається на те, що перевірку фактів, викладених у критичних матеріалах, разом з прокуратурою здійснювали фахівці управління з питань реклами Головного управління з питань внутрішньої політики та зв’язків з громадськістю КМДА і КП «Київреклама». Вони... не встановили порушень вимог рішення Київради щодо порядку укладання КП «Київський метрополітен» договорів про надання права на розміщення реклами. Далі пан прокурор повідомляє найцікавіше — чому саме не встановлено порушень: бо це підприємство у 2012 році взагалі... не укладало таких договорів з «Київрекламою». Але ж зобов’язане! З тим, щоб гроші від реклами не осідали безконтрольно в кишенях чиновників, причетних до цього ласого шматка, про що писала газета.
Незважаючи на звернення
До речі, це підтверджує заступник начальника Головного управління з питань внутрішньої політики та зв’язків з громадськістю — начальник управління з питань реклами О. Титаренко (саме на цей підрозділ посилається прокурор Києва В. Гоголь. — Ред.): «Згідно зі статтею 18 Закону України «Про рекламу» розміщення реклами на транспорті погоджується лише з власниками об’єктів транспорту або уповноваженими ними органами (особами). Абсолютна більшість реклами на об’єктах «Київського метрополітену» розміщена без будь-якої участі чи погодження з боку управління з питань реклами на підставі раніше укладених договорів з рекламними агенціями. Управлінню з питань реклами КП «Київський метрополітен» жодних документів щодо типів і схем розміщень тут рекламоносіїв не надавалося. Так само, як не надавалися договори на розміщення рекламних засобів у метрополітені, незважаючи на наші численні звернення. Без чого неможливе здійснення перевірок дотримання вимог порядку розміщення тут реклами».
Про те, що «Київський метрополітен» повинен укладати договори на розміщення реклами з «Київрекламою», але не робить цього, пише у відповіді до редакції заступник голови КМДА А. Голубченко: «Підприємство не уклало договорів правонаступництва, тим самим створивши передумови порушення законодавства. КМДА ініціювала також відповідні заходи з метою координації роботи столичного метро щодо дотримання вимог законодавства у сфері непрофільної діяльності».
Торік у середині жовтня редакція надсилала запит також до Державної фінансової інспекції України, звідки повідомили, що «порушені в газеті питання будуть досліджені під час ревізії фінансово-господарської діяльності КП «Київський метрополітен», проведення якої планується у четвертому кварталі 2012 року». Про результати інспекція пообіцяла поінформувати. Днями ми зателефонували до інспекції, чи вони вже є? Ні, відповіли нам, ревізія розпочалася наприкінці четвертого кварталу і ще триває...
Яка мораль цієї «байки»? І якому «вищестоящому прокурору» скаржитися чи до якого суду звертатися? Зі скаргою    на те, що всі причетні до цієї справи й названі тут установи та органи не помітили фактів порушень. Про що нам і повідомляють, залишаючи і читачам, і редакції «право» скаржитися...
Куди ж нам ще дивитися
Тим часом рекламні агенції і далі спокушають потенційних рекламодавців, обіцяючи озолотитись — у разі, якщо їхні плакати будуть розміщені у підземці: «У замкнутому просторі метро реклама не залишає вибору, бачити її чи ні. Хоч би який майданчик обрали — це буде ефективно та вигідно — найменша ціна і найбільше занурення у рекламу. Нині важко уявити час, коли в метро не було постерів, стикерів, щитів, лайт-боксів, а нині вони повсюди — у вестибюлях, переходах, на платформах, ескалаторах, дверях вагонів, вікнах, стелі. І це вже не просто інформація, а орієнтир, який постійно перед очима, особливо, коли рухаєшся всередині похилої труби. А куди ж іще дивитися, коли в одній руці сумка, а другою тримаєшся за поручень? Або на заповнених платформах, коли пасажир безпомилково визначає, де відчиняться двері. Ось тут — торжество реклами: кілька хвилин він бачить і запам’ятовує тільки її! Саме тут мільйони пасажирів умикають думки, а де вмикаються думки — там найкраще місце для реклами. Інше таке ще треба пошукати...
Лихо та й годі! А громадяни досі були переконані, що мозок у людини призначений  зовсім для іншого, метро слугує для комфортного, швидкого й безпечного пересування. А місця, де відчиняються двері, мають бути легко пізнаванними й орієнтирами теж  для іншого — щоб вчасно вийти, не переплутати станцію. Одне слово, метро — для пасажира, а не для наживи чиновників від цієї справи.
Рекламні плакати на скляних (прозорих) поверхнях — те, що забороняє Закон про рекламу на транспорті.
 

Замість краєвидів за вікном чи назв станцій пасажир приречений вивчати рекламу.
 

Вишукані світильники уздовж екскалаторів замінили лайт-боксами.
Фото Ксеніі ЗАМОЖНОЇ та Сергія КОВАЛЬЧУКА.