Народний депутат і глава УСПП Анатолій КІнах (на знімку) вважає за неможливе створення двостороннього консорціуму, обумовлюючи свою позицію потребою виконувати міжнародні домовленості.
Він нагадує, що Україна як член Європейського енергетичного співтовариства приєдналася до так званого другого пакета енергореформ, згідно з яким транспортування, торгівлю та видобуток нафти і газу не може здійснювати одна компанія. Тобто, «Газпром», який добуває і продає газ, не може бути власником газотранспортної мережі.
Зате за певних умов може узяти частину ГТС в управління. Якщо міркувати за логікою політика, газовий консорціум не вигідний і Україні, бо, нехай і без «газпромівського» розмаху, але по суті поєднанням функцій на свій розсуд займається і наш монополіст «Нафтогаз України». Але можна посперечатися з Анатолієм Кінахом і з інших підстав.
Європа сподівається на лібералізацію власного ринку вже мало не 15 років, але ЄС висуває претензії до виконання спільних домовленостей на енергетичному ринку щонайменше до 15 європейських країн. Не кажучи вже про те, що для Росії ці домовленості стоять взагалі на останньому місці. Створення консорціуму на двох вигідне, поза всяким сумнівом, тільки Росії, оскільки це добра можливість влаштувати українській ГТС білоруський сценарій управління газотранспортними активами з подальшим їх відторгненням від українського власника.
Юридичних можливостей обійти заборону ЄС немає, тут Анатолій Кінах має рацію. Але, може статися, це нікого й не обходить, а той, хто педалює створення двостороннього газового консорціуму, і добивається саме того, щоб Україна втратила членство у Європейському енергетичному співтоваристві.
Якщо двосторонній консорціум буде створений, то це відбудеться лише на умовах Росії — упевнений експерт з енергетичних питань Центру імені Разумкова Володимир Омельченко. Він не вірить у ніякі паритетні умови, бо вважає, що Росії потрібен повний контроль над українською ГТС. І українська сторона від того нічого не виграє. Якщо навіть і зайде мова про якусь знижку на природний газ, то знову матимемо дві форми оплати: одну — монетарну, іншу — у вигляді компенсації за експлуатацію ГТС.
Водночас ЗМІ продовжують посилатися на наближені до уряду джерела, які вважають, що можна і двосторонній консорціум створити, і уникнути невдоволення з цього приводу Євросоюзу.