Нещодавно народні депутати від «Батьківщини» Андрій Павловський та Олександр Бригинець зареєстрували у Верховній Раді проект закону про внесення зміни до статті 26-1 Закону «Про дорожній рух» (щодо тимчасового обмеження або заборони руху транспортних засобів). Нині цей документ опрацьовується в парламентському Комітеті з питань транспорту і зв’язку.
Згідно з законопроектом, зокрема, зменшується час на обмеження або заборону дорожнього руху під час проїзду осіб з державною охороною. Також встановлюється заборона перекривати дорожній рух у час пік з 7.30 до 9.00 та з 17.30 до 19.00. Отже, цей документ спрямований на забезпечення виконання вимог статті 24 Конституції щодо рівності прав і свобод громадян та рівності їх перед законом.
В Україні особи з державною охороною мають привілейовані права під час руху автомобільним транспортом, внаслідок чого створюються штучні обставини, за яких права інших учасників дорожнього руху істотно обмежуються. Зазначена практика, за словами народних обранців, — антиконституційна, антидемократична та є причиною суспільного невдоволення.
Стаття 26-1 Закону України «Про дорожній рух» у діючій редакції дозволяє обмежувати або забороняти рух під час проїзду осіб, щодо яких здійснюється державна охорона, на 13 хвилин (обмеження або заборона встановлюються за 10 хвилин до і скасовуються через 3 хвилини після проїзду кортежу). Парламентарії зазначили, що зупинка дорожнього руху на 13 хвилин у години найбільшої інтенсивності руху, коли громадяни їдуть на роботу та повертаються додому, породжує суттєві наслідки морально-психологічного, економічного та екологічного характеру. Зокрема, порушується дисципліна трудового дня, оскільки через запізнення працівники несвоєчасно приступають до виконання своїх професійних обов’язків. Внаслідок простоювання у заторах великої кількості транспорту збільшуються викиди у атмосферу продуктів згоряння палива. Через втрату можливості ефективно використати свій час люди перебувають у пригніченому стані.
Отож, підкреслили народні депутати, правила забезпечення проїзду автомобільним транспортом осіб з державною охороною вимагають законодавчого врегулювання з урахуванням необхідності забезпечення конституційних прав громадян та збалансованого підходу до створення умов для проведення заходів безпеки.
Вл. інф.
Європейський досвід
Приміром, у Франції кортеж президента, у Німеччині кортеж канцлера зобов’язані дотримуватися правил дорожнього руху, а на перехрестях користуватися такими ж перевагами при проїзді, як автомобіль медичної допомоги чи пожежна машина. За такими ж нормами регулюється рух керівників держав Великої Британії, Австрії, Бельгії тощо.