Батьки міста запевнили, що шкоди довкіллю і людям не завдадуть
КМДА боротиметься з ожеледицею новими хімічними реагентами. А керівники Київавтодору запевнили, що агресивна дія таких розчинів на довкілля порівняно з технічною сіллю значно менша.
Чиновники реагент розхвалюють. Мовляв, навіть за температури до -34 градусів він забезпечує танення снігу-льоду на дорогах і тримається упродовж чотирьох днів. «Нордвей» уже використовується для боротьби з обмерзанням злітно-посадкових смуг українських аеропортів.
Одне слово, цілковите «ура!».  Однак... Однак новинка в 10 разів дорожча від солі: якщо вартість її 1 т з доставкою — 490 грн., то за таку само кількість реагенту треба заплатити 4,8 тис. грн. І хоч керівники Київавтодору планують застосовувати звичайні поливальні машини, але попередньо їх слід перепрограмувати — теж не безплатно. Та й «Нордвей» розроблений і тестований для бетонних поверхонь злітно-посадкових смуг, а не для асфальтових покрить. Тож невідомо, у що це може вилитися.
Київські начальники запевняють киян, що «Нордвей» — безпечний. Але ж ключове слово реагенту — кислота! Тому навіть я, ознайомлена з хімічними реакціями на рівні мого далекого 10 класу, у безпечність «Нордвею» для живого та й неживого не вірю. Реагент на основі оцтової кислоти нейтральний? То мені шкода собак, котрих вигулюватимуть після такої боротьби з ожеледицею. Про днища автомобілів, яким ерозія забезпечена, їх зіпсоване «взуття», як, утім, і наше, годі казати.
Деякі експерти вважають, що рідкий ацетатний «Нордвей» потенційно небезпечний для алергіків, неприємний (запах!) для всіх. До речі, в Москві, де цей засіб уже застосовують, водії скаржаться на масові ДТП: після обробки при певному температурному режимі на дорозі утворюється слизька плівка, що погіршує гальмування.
Щодо екології, то, здається, батьки міста вирішили вже доконати все ще живе, що в ньому залишилося. Фахівці в галузі хімії, чиї коментарі вже надруковані в ЗМІ, вважають, що хоч би якою була формула реагенту, від нього залишається кислота, тож землі загрожує ерозія, і навіть сіль — менше зло, ніж «Нордвей». А куди попрямує ця речовина разом з талими водами — питання риторичне: у наземні та підземні річки, що впадають у Дніпро...
Київські чиновники запевняють, що ходити та їздити столичними вулицями стане неслизько і безпечно, бо концентрація кислоти за поливу буде низькою. Може, слизько й не буде, але чи безпечно? Адже це повністю залежатиме від добросовісності двірника, який оброблятиме довірену йому територію. Мабуть, таки він відмірюватиме кількість реагенту мензуркою...
І насамкінець: а чому б слизькі вулиці і тротуари та не посипати — ні, не сіллю, — а дешевими піском і дрібним гравієм, як це роблять у європейських містах?
vpysanska@golos.com.ua
Фото Ксенії ЗАМОЖНОЇ.
Коротка довідка
Рідкий реагент «Нордвей» на ацетатній основі (ацетати — солі та складні ефіри оцтової кислоти), виробник —  харківська компанія «Аероекс». Сировину закуповуватимуть у Росії і Китаю.