Запровадження «подвійного акцизу» може не тільки підвищити ціни на підакцизну продукцію і знизити її виробництво, а й посилити корупцію в місцевих радах та ускладнити економічну інтеграцію України до Євросоюзу.

Наступного тижня уряд планує розглянути і передати Верховній Раді законопроект «Про Державний бюджет на 2015 рік». Разом із ним Міністерство фінансів планує повторно подати практично без змін два законопроекти (№5078 і 5079), які попередня Верховна Рада, у тому числі теперішні члени Блоку Петра Порошенка (БПП) відмовилися навіть розглядати, — зміни до Податкового та Бюджетного кодексів. Нагадаємо, що саме позиція БПП не дозволила провести низку суперечливих змін — зокрема, запровадження додаткового акцизу на роздрібний продаж алкоголю, пива, тютюну та палива. А зважаючи на те, що Україна поступово синхронізує свою податкову й акцизну політику з Євросоюзом, за кілька років це може торкнутися також і електроенергії.

Відповідне положення — місцевого роздрібного акцизу — було включено і до першої версії Коаліційної угоди. Втім, під впливом міжнародних бізнес-асоціацій та Блоку Петра Порошенка положення про подвійний акциз було викреслено з Коаліційної угоди.

І це було цілком логічно. Адже, по-перше, «подвійний акциз» напряму суперечить податковому законодавству Європейського Союзу. Жодна країна ЄС не має «подвійного акцизу» чи податку з роздрібного продажу.

По-друге, категорично проти прийняття цієї норми виступили і провідні бізнес-асоціації України — зокрема, Європейська бізнес-асоціація та Американська торгова палата, а також Український союз промисловців і підприємців, профільні асоціації виробників підакцизної продукції та роздрібної торгівлі. На їхню думку, ця ініціатива напряму дискримінує роздрібну торгівлю підакцизними товарами. А нечіткість механізму справляння нового податку та надання права органам місцевого самоврядування самим установлювати його розмір для окремих видів підакцизних товарів підвищує корупційні ризики.

«Запровадження акцизу з роздрібного продажу підакцизних товарів призведе до подвійного оподаткування і суперечить сутності акцизного податку. Фінансові, матеріально-технічні та інші видатки держави на адміністрування нового акцизу можуть перевищити доходи від його сплати. Зростуть корупційні ризики. За діючих умов (низька активність внутрішнього ринку, падіння платоспроможності населення, посилення інфляції) це стимулюватиме нелегальну торгівлю підакцизними товарами» — сказано в офіційному листі Європейської бізнес-асоціації до уряду України.

До того ж запропонована норма сприятиме спотворенню конкуренції на ринку роздрібної торгівлі через значні суми до сплати мережами супермаркетів та уникнення сплати акцизу численними МАФами (у т. ч. через складність адміністрування податку), що призведе до зменшення мотивації інвесторів розвивати мережеву торгівлю, особливо в регіонах, через невисоку рентабельність бізнесу.

Доходи від «акцизу №2» планують віддати місцевим радам, які визначатимуть і його розмір (але не вище 5%). Однак навіть у місцевих радах не в захваті від нової ініціативи, адже, за прогнозами Мінфіну, «акциз №2» може дати місцевим бюджетам від 2,5 до 8 млрд. гривень. Але у разі запровадження нового податку уряд планував також перерозподілити доходи від податку на доходи фізосіб — найосновнішого наповнювача місцевих бюджетів. І на цьому місцеві бюджети, за підрахунками Міжнародного центру перспективних досліджень, можуть недоотримати 20 млрд. грн.

 КОМЕНТАРІ ФАХІВЦІВ

Менше виробництва, більше корупції і контрабанди

 Віце-президент Національної організації роздрібної торгівлі Юрій Бондарев:

Ініціатива запровадити додатковий акциз створить перешкоди для ведення бізнесу, призведе до падіння легального обсягу продажів підакцизних товарів і збільшить тіньовий обіг підакцизної продукції — контрабанду і контрафакт, підвищить обсяги нелегальної торгівлі підакцизними товарами. Запровадження акцизу з роздрібної торгівлі не відповідає нормам ЄС, суперечить обіцянкам поліпшити бізнес-клімат і дискримінує роздрібну торгівлю підакцизними товарами.

Директор асоціації «Виноградарі і винороби України» Сергій Михайлечко:

Ми категорично проти запровадження додаткового акцизу. Спочатку треба хоч трохи стабілізувати галузь. Інакше це скоротить вітчизняне виробництво і зменшить надходження від акцизу. Вітчизняний ринок вина звузився до мінімуму. Лише за І півріччя 2014 р. загальний обсяг тихих вин, вироблених в Україні, впав на 16,9 відсотка. За чотири останніх роки виноробна галузь втратила майже 60% обсягу готової продукції.

Мінімальна роздрібна ціна на пляшку столового вина — 20 грн., ставка акцизу — 1 копійка. Якщо збиратимуть додатково 5% від продажу (з 20 грн. це 1 грн. додаткового акцизу), зростання акцизного платежу становитиме 10 000%. Видатки на новий податок ляжуть на плечі виробників і покупців: виробники будуть змушені знижувати відпускні ціни, а покупцям збільшать кінцеву ціну продукції.

Заступник генерального директора асоціації «Укртютюн» Георгій Синиця:

Запровадження цього податку спричинить податкову дискримінацію суб’єктів господарювання, які продають підакцизні товари. Запровадження нового податку і в такий спосіб суперечить пункту 9.4 ст. 9 Податкового кодексу, за яким встановлення податків і зборів, не передбачених Податковим кодексом, забороняється. Запровадження нового податку не відповідає європейській практиці оподаткування і негативно вплине на позицію України в рейтингу Світового банку Doіng Busіness за показником «Оподаткування» (у 2014 р. — 164-те місце).

Виконавчий директор ПАТ «Укрпиво» Ігор Товкач:

У нас за півроку акциз зріс майже удвічі. При цьому ринок шалено падає: за 8 місяців 2014 р. — мінус 13,8%. Додайте ще проблеми з експортом до Росії, з продажами в Криму і на Донбасі. Запровадження 5% акцизу на роздріб призведе до додаткового падіння українського ринку пива на 20%. При цьому великих грошей місцеві бюджети все одно не отримають, бо приватні підприємці, які продають понад 50% пивної продукції, будуть його усіляко уникати. Підрахунок лише по основних податках показує, що втрати держави від запровадження цього податку становитимуть 110 млн. грн. У директиві Ради ЄС 2008/118/ЄС чітко вказані загальні умови обкладання акцизом. Роздрібні продажі не можуть підпадати під акциз, оскільки його сплачують лише під час виготовлення чи імпорту продукції.