Учора представники трьох юридичних компаній оголосили про подачу позову з вимогою відшкодувати збитки та моральну шкоду через затримки швидкісних потягів «Хюндай». Відповідні документи вже отримав Солом’янський районний суд Києва. Хоча кошти, які мають намір компенсувати, і незначні, але юристи сподіваються, що ця справа стане прикладом для пасажирів не боятися відстоювати свої права у суді.

 

Почалася ця історія з поїздки юриста Української Гельсінської спілки Максима Щербатюка з Харкова до Києва на сумнозвісному «Хюндаї». Перше, що його обурило, — відсутність права вибору. «Квитків на нічні потяги не було, адже після реорганізації на Укрзалізниці їх кількість скоротили. Мене поставили в такі умови, що я був змушений їхати на «Хюндаї», — заявив юрист. Здивував пасажира і комфорт потяга. «Фактично, це поліпшена електричка: крісло, невеликий простір для ніг, поруч сусіди. В таких умовах можна провести 2—3 години, а не 5—6», — вважає він.

Поїзд не проїхав і тридцяти хвилин

Та найбільше його вразило інше: «Через півгодини після відправлення з Харкова поїзд зупинився, мов комп’ютер, у якого раптово погас екран, на невеличкій станції. Стюарди зникли. Потім нам сказали, що поломка серйозна. Ті, хто поспішав (один чоловік мав квиток на літак), вийшли і почали брати таксі. Згодом з’явився тягач, і нас зі швидкістю 5 км на годину почали буксирувати. Друга зупинка вже була посеред поля. Пересісти на інший потяг або змінити транспорт було неможливо. В результаті до Києва ми приїхали на 3,5 години пізніше».

Ініціювати судову справу юриста спонукало не лише бажання отримати хоч якусь компенсацію за незручності. Тисячі людей цієї зими потрапили у таку саму ситуацію, але судитися з монополістом вважають марною справою. Мовляв, виграти неможливо, тому й вдовольняються тим, що отримуються відшкодування — різницю тарифів на швидкісний та звичайний потяги.

Максим Щербатюк, а також керуючий партнер юридичної компанії «Правочин» Олександр Оніщенко та керівник української фундації правової допомоги Айгуль Муканова вирішили об’єднатися і поборотися за права споживачів. До того ж юристи зазначають, що роблять це безплатно, а прикладами їхніх позовів зможуть вільно скористатися всі охочі.

Без роботи і без грошей

Водночас, з огляду на останні події у транспортній галузі, клієнтів у юристів може суттєво побільшати. По-перше, за рахунок пасажирів «Аеросвіту», які на новорічні свята днями сиділи в аеропортах в очікуванні рейсу. По-друге, до судів погрожують звернутися співробітники цієї авіакомпанії, які не бачать добових з вересня, а днями отримали повідомлення про те, що їх скоротять через два місяці.

Обурені «аеросвітівці» учора влаштували мітинг під стінами адміністрації Президента. «Ми вважаємо, що компанію спеціально довели до банкрутства, щоб не платити борги», — розповіли «Голосу України» Валерія та Дмитро, які попросили не називати їхніх прізвищ. — Але ми боротимемося. Якщо треба, підемо до суду».

За словами працівників, одна з авіакомпаній, яка зараз здійснює рейси «Аеросвіту», обіцяла взяти на роботу 200 чоловік, але працевлаштувала лише п’ятнадцять. Виходить, що і в цій ситуації заручниками стали не керівники компанії та її власники, а рядові співробітники.

Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО.