У країну повертаються морози та снігопади. Вже цими вихідними стовпчики термометрів опустяться вдень до 4—9 градусів нижче нуля. Нічні морози сягатимуть позначок 13—18 із знаком мінус. Крім того, прогнозують синоптики й інтенсивні опади. Тому радять українцям підготуватися до налипання мокрого снігу й ожеледиці. Та до зимових негараздів нам не звикати. Попри всі переможні «рапорти» влади, деякі міста, вулиці, двори й досі лишаються «непрохідними». Через неприбраний сніг, який після нещодавнього потепління утрамбувався і перетворився на ідеальну «льодову ковзанку», щодоби до медичних закладів, наприклад, у столиці, звертаються понад півтори сотні киян, травмованих унаслідок ожеледиці. І це тільки офіційні дані.
Відсутність техніки, нестача коштів та «нічийні» проїзди — на думку колишнього керманича столиці Івана Салія, саме ці пункти є найбільшою бідою киян у зимовий період. Через них щороку боротися із наслідками потужних снігопадів дедалі складніше. Мовляв, автівок на дорогах стає дедалі більше, а снігоприбиральної техніки — менше. Старі екземпляри ламаються, а на закупку нових не вистачає коштів.
— Перед початком зими влада прозвітувала, що закупила солі навіть більше, ніж потрібно, і що кількість очисної техніки не зменшилась. Але ж ніхто не прозвітував, чи вистачає цієї техніки і скільки машин ще потрібно...
Крім того, хоч би як дивно це не звучало, та й досі в столиці існують нічийні дороги. Передусім йдеться про міжбудинкові проїзди. Коли йдеться про те, що їх потрібно утримувати та очищати від снігу, з’ясовується, що вони нікому не належать і ні в кого на балансі не перебувають. Тому й виходить, що деякі двори цієї зими очисної техніки ще не бачили.
— За центральні дороги відповідає «Київавтодор», і вони чистяться, — каже І. Салій. — Крім цього, «Автодор» відповідає ще за 25% внутрішньоквартальних проїздів. Ще 30 відсотків проїздів прибирають ЖЕКи. Решта ні в кого на балансі не значиться, тому їх ніхто і не прибирає. І ця дискусія на тему: «Хто ж таки має їх очищати», — триває уже років десять.
Між тим, зізнається колишній голова столиці, зимові снігопади — це не тільки головний біль для влади та комунальників, а й можливість підзаробити. Буцімто вивезення снігу, очищення покрівлі та збиття бурульок — це найкорупційніші заняття. «Хто перевірить, скільки того снігу вночі вивезли? А скільки можна на це все грошей списати?»
Та заради об’єктивності все ж варто зазначити, що цієї зими комунальники в Києві працюють. Наскільки ефективно — це вже інше питання. Але в деяких містах, особливо коли йдеться про невеликі населені пункти, дороги та тротуари не те що снігоприбиральної техніки — лопати звичайної не бачили. А там люди також сплачують податки, та й комунальні послуги не безплатні.
Змінити цю ситуацію, переконаний юрист Максим Баришніков, можуть судові позови. Мовляв, якщо відповідні служби усвідомлять, що за неочищені вчасно дороги чи тротуари каратимуть не словом, а ділом, то резерви для закупівлі необхідної кількості реагентів та техніки віднайдуть усі.
— Тим, хто сьогодні штурмує відділення медичної допомоги, я б порадив одразу після цього штурмувати суди. Коли кожен притягуватиметься до відповідальності за неприбрані дороги та лід і коли ця відповідальність буде реальна, тоді вулиці прибиратимуться. Я закликаю усіх постраждалих судитися. Але перед цим потрібно підготуватися: з’ясувати належного відповідача, зафіксувати факт травми, бажано сфотографувати місце падіння. Необхідно знайти свідків. Якщо щось зламали — викликати «швидку допомогу» і зберігати всі медичні виписки та чеки на ліки чи платні обстеження. Усе це з позовною заявою подати до суду.
Щоправда, зізнається правник, якщо у світовій судовій практиці відшкодування за шкоду здоров’ю вимірюються кругленькими сумами, то у нас поки що йдеться про мінімальні компенсації (1—7 тис. грн.). І це не тільки не карає, а й не приводить до зміни ситуації. Але якщо кожен навчиться обстоювати свої права, то, можливо, комунальники навчаться виконувати свої обов’язки.
Фото Анастасії СИРОТКІНОЇ.
Приклад столичного комунального армагеддону на шляху до одного з провідних вищих навчальних закладів столиці (Шевченківський район, проспект Перемоги). Тут, долаючи відрізок шляху із суцільного шару льоду, потрібно бути вдвічі уважнішими, адже падати доведеться на купу сміття, яке вже кілька днів валяється просто на тротуарі... Одне слово, столиця!