Єдиний соціальний внесок планують передати до новоутвореного Міністерства доходів і зборів України
Майже три роки в країні триває адміністративна реформа, але позитивні зміни поки що не відчуваються. Єдине занепокоєння викликає відсутність дискусії та обговорення доцільності тих чи інших змін. Одне із проблемних питань стосується адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
Як відомо, внески на соціальне страхування сплачують роботодавці та наймані працівники при тому, що держава до них не має жодного відношення. Певною мірою страхові внески — це заощадження громадян на випадок безробіття, втрати працездатності, нещасних випадків на виробництві тощо.
До набрання чинності в 2011 році Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» внески на соціальне страхування збиралися самими фондами соцстраху. Після прийняття зазначеного закону, з метою полегшення сплати внесків, функції адміністрування коштів найманих працівників та роботодавців взяв на себе Пенсійний фонд України. За результатами проведеного Комітетом з питань соціальної політики та праці в 2012 році контролю за виконанням законів, зокрема Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», було виявлено, що суттєвого покращення не відбулося, навпаки документообіг навіть збільшився.
А що ж далі чекає на єдиний соціальний внесок та громадян, які його сплачують?
Несподіваною дивиною став Указ Президента України № 726/2012 «Про деякі заходи з оптимізації системи центральних органів виконавчої влади». Цим указом утворено Міністерство доходів і зборів України, на яке планується, серед інших повноважень, покласти функцію з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Тобто, внески працівників та роботодавців до фондів соціального страхування сплачуватимуться до установи, яка не має нічого спільного із соціальним страхуванням. Доцільно звернути увагу, що це не сотні й не мільйони, це десятки мільярдів гривень.
Частиною третьою даного указу визначено доручення Кабінету Міністрів України щодо подання проектів положень новоутворених міністерств.
У разі реалізації цієї ініціативи порушуються Основи загальнообов’язкового державного соціального страхування, що порушить усю систему функціонування та призведе до негативних наслідків. У даному випадку у виконавчої влади виникає спокуса «латати дірки» бюджету за рахунок внесків найманих працівників та роботодавців. А це стає ризиком того, що працівник може не отримати вчасно допомогу в разі захворювання, безробіття, травмування, на санаторно-курортне лікування та інші види допомоги і послуг.
Комітет з питань соціальної політики та праці занепокоєний запропонованою ініціативою Президента України та центральних органів виконавчої влади і заперечує проти передачі функцій адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування з відання Пенсійного фонду до Міністерства доходів і зборів України та вимагає, щоб керівництво держави врахувати позицію комітету.
Петро ЦИБЕНКО, голова Комітету Верховної Ради з питань соціальної політики та праці.
Досвід
Доцільно врахувати досвід Російської Федерації, у якій на початку 2000-х років також відбулася централізація збору внесків на соціальне страхування, але дана ініціатива згодом була скасована.