Уже кілька днів, як Україна живе з новим державним бюджетом. В умовах жорсткої економії коштів, як зазначив свого часу глава держави. Про те, кому ж найбільше з громадян України з легкої руки колишніх Кабінету Міністрів і парламенту не пощастило, розповів народний депутат України, заступник голови Комітету Верховної Ради з питань бюджету Валерій ДУБІЛЬ (фракція ВО «Батьківщина»).
— Валерію Олександровичу, держбюджет 2013 року отримав назву «антисоціальний». Але ж хоча б якісь соціальні гарантії цей фінансовий документ передбачає?
— Навряд чи видатки можна назвати соціальними гарантіями. З 1 січня н. р. мінімальна заробітна плата становить 1147 грн., з 1 грудня —1218 грн. У погодинному вимірі це відповідно — 6,88 грн. з 1 січня, з 1 грудня — 7,3 грн. Водночас розмір прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць становить з 1 січня н. р. — 1108 грн., що лише на 13 грн. більше від розміру прожиткового мінімуму станом на грудень 2012 року (1095 грн.). А зважаючи на те, що державні соціальні гарантії визначаються на основі прожиткового мінімуму, звідси і термін «антисоціальний». Нагадаю, що згідно зі ст. 3 Закону України «Про прожитковий мінімум» набори продуктів харчування, непродовольчих товарів, послуг, на підставі яких розраховується прожитковий мінімум, переглядаються у нормативах споживання не рідше ніж один раз на п’ять років. І попри норми чинного законодавства, прожитковий мінімум на 2013 рік розраховано, зважаючи на набори продуктів харчування, непродовольчих товарів та послуг, які було затверджено понад 11 років тому (постановою Кабінету Міністрів України №656 від 14.04.2000 р.). Якщо взяти до уваги підвищення у нинішньому році цін на природний газ, енергетичні носії, за послуги ЖКГ і як наслідок — подорожчання зазначених товарів і послуг, то встановлений державним бюджетом прожитковий мінімум не зможе забезпечити мінімальний рівень життя нашим громадянам.
А якщо говорити про ветеранів, пенсіонерів, осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, то соціальні гарантії цим категоріям громадян застосовуються у порядку та розмірах, які встановлює Кабінет Міністрів України, зважаючи на наявність фінансових ресурсів державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України на 2013 рік. Тобто, фактично норми зазначених законів можуть не виконуватись, що не відповідає соціальній спрямованості економіки нашої держави.
Зрозуміло, що такі соціальні стандарти підривають довіру громадянина до держави.
— Завжди пріоритетом у вашій роботі була турбота про медичну галузь. Ви не приховували того, що хотіли б у парламенті нинішнього скликання працювати в Комітеті з питань охорони здоров’я...
— Я вже говорив, що працюватиму там, куди делегує мене партія. Те, що я працюватиму в Комітеті з питань бюджету, не означає, що я не буду опікуватися медициною, як раніше.
— Яку державну фінансову підтримку передбачено цьогоріч галузі охорони здоров’я?
— За оцінкою Міністерства охорони здоров’я України, в 2013 році медична галузь потребує мінімум 85 млрд. грн. У державному бюджеті на нинішній рік за загальним фондом (усі відомства) заплановано 53,6 млрд. грн., із них кошти держбюджету — 10,7 млрд. грн., місцевих бюджетів — 42,8 млрд. грн.
За рекомендаціями Всесвітньої організації охорони здоров’я, не можна чекати ефективної роботи медичної галузі, якщо витрати на неї становлять менше ніж 5% ВВП. Зауважу, що прогноз ВВП України на 2013 рік — 1576,0 млрд. грн., 5% від прогнозованого ВВП становило б 78,8 млрд. грн.
Медичні працівники, які працюють у закладах охорони здоров’я, розташованих у сільській місцевості та селищах міського типу, також не отримають надбавки в розмірі 50% до посадового окладу. Тож про яку реформу медичної галузі можна говорити, якщо ця доплата є вкрай важливим чинником для вирішення кадрових проблем системи охорони здоров’я на селі.
— А як щодо фінансування державних цільових програм та комплексних заходів охорони здоров’я?
— Тут ситуація досить критична — заплановані асигнування становлять лише 8,4% від потреби.
Так, наприклад, на виконання програми «Онкологія» видатки становлять 48% від потреби, тоді як кошти на медичне обслуговування онкохворих дітей передбачені в розмірі 90 млн. грн., що становить 38% від потреби. Не передбачено видатки на закупівлю медичного обладнання для онкологічних закладів України.
На реалізацію медичних заходів із попередження і лікування серцево-судинних та судинно-мозкових захворювань покривається лише 73% від потреби.
За бюджетною програмою «Забезпечення окремих централізованих заходів із лікування цукрового діабету» передбачено видатки в сумі 20,7 млн. грн. — 33% від потреби.
На лікування громадян України за кордоном обсяг видатків становить 26,7% від потреби, на виконання програми і центральних заходів з імунопрофілактики — 64%, на боротьбу з туберкульозом — 39%.
Заходи Державної програми забезпечення профілактики ВІЛ-інфекції та лікування хворих на СНІД буде профінансовано лише на 34% від потреби.
За такого фінансування про яку якість медичних послуг можна говорити?
— І все ж таки, чи існують якісь позитивні чинники в нинішньому році для медичної сфери?
— Єдиним позитивом у держбюджеті є підвищення посадових окладів у зв’язку зі шкідливими і важкими умовами праці та встановлення надбавки за тривалість безперервної роботи молодшим медичним сестрам протитуберкульозних закладів охорони здоров’я. Раніше їх було виключено з переліку медичних працівників, які надають медичну допомогу хворим на туберкульоз і мають право на зазначені виплати.
— Чи така ситуація у державних видатках на освіту?
— Левова частка видатків освітньої та наукової галузей — це захищені статті (оплата праці, харчування, стипендії, оплата комунальних послуг та енергоносіїв, тощо), які істотно, незважаючи на реальні потреби, недофінансовано, не кажучи вже про капітальні видатки Держбюджетом не передбачається підвищення заробітної плати педагогічним, науково-педагогічним та науковим працівникам.
— Знаючи про вашу опіку над мешканцями гуртожитків, поінформуйте: чи передбачена їм цьогоріч фінансова допомога від держави?
— Щоб передати гуртожитки у власність територіальних громад для забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків, Верховна Рада України в 2012 році затвердила Загальнодержавну цільову програму передачі гуртожитків у власність територіальних громад на 2012—2015 роки і зобов’язала Кабінет Міністрів України при підготовці проектів законів України про Державний бюджет України на відповідний рік передбачати кошти для фінансування заходів, запланованих програмою.
Вона містить орієнтовний графік (по роках) передачі в комунальну власність тих гуртожитків, на які поширюється дія закону.
Програмою визначено очікувані обсяги та строки фінансування певних заходів із передачі гуртожитків у власність територіальних громад із зазначенням можливості зміни таких обсягів та строків, виходячи з реальної ситуації на відповідних ринках, а також можливостей відповідних бюджетів.
Фінансування заходів із капітального ремонту гуртожитків могло б забезпечити в 2013 році передачу 187 гуртожитків державної форми власності у власність територіальних громад та дозволило 22440 громадянам розпочати приватизацію житлових приміщень у цих гуртожитках.
На жаль, у головному фінансовому документі держави на 2013 рік не передбачено жодних видатків на цю досить важливу загальнодержавну цільову програму.
— Як народний депутат України, заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань бюджету яку плануєте проводити бюджетну політику?
— Державний бюджет України на 2013 рік розробив колишній склад уряду і затвердив попередній парламент. Сподіваюся, що нові Кабмін і Верховна Рада об’єктивно оцінять державний бюджет цього року та переглянуть його доходи і видатки.
Зі свого боку, планую ініціювати внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет на 2013 рік», щоби врегулювати проблеми фінансування пріоритетних галузей держави, підвищити соціальні стандарти та гарантії нашим громадянам. Працюватиму над нормативно-правовими актами, які можуть позитивно вплинути на дохідну і видаткову частини бюджету.
Спільно з колегами будемо забезпечувати контроль за виконанням Кабінетом Міністрів України державного бюджету.
І, безумовно, сприятиму, щоб головні розпорядники державних коштів — профільні міністерства, інші органи виконавчої влади — належно фінансували мій виборчий округ за всіма державними цільовими програмами та іншими комплексними заходами соціально-економічного розвитку.
— Бажаємо вам успіхів у цій каденції і дякуємо за спілкування.
ПРОПОЗИЦІЯ
Фінансування заходів із капітального ремонту гуртожитків могло б забезпечити в 2013 році передачу 187 гуртожитків державної форми власності у власність територіальних громад та дозволило 22440 громадянам розпочати приватизацію житлових приміщень у цих гуртожитках.
Факт
За оцінкою Міністерства охорони здоров’я України, в 2013 році медична галузь потребує мінімум 85 млрд. грн. У державному бюджеті на нинішній рік за загальним фондом (усі відомства) заплановано 53,6 млрд. грн., із них кошти держбюджету — 10,7 млрд. грн., місцевих бюджетів — 42,8 млрд. грн.