![](/images_upload/2012/12/261212/Kremin7.jpg)
Скажу відверто, мене приємно здивувала доповідь Президента НАПН України Василя Кременя (на знімку) на чергових Загальних зборах академії. Йшлося на них про концептуальні засади підвищення економічної ефективності освіти України в сучасних умовах. Упевнений, розмова ця не на часі — вона мала відбутися років десять тому. Але вийшло, як вийшло. Неординарно хоча б тому, що доповідач почав не з досягнень (ними завершив), а з причин низької ефективності освітянської галузі та шляхів розв’язання проблеми. Це якраз і треба було, на мою думку, зробити значно раніше.
Реалії...
Провести збори академії за зазначеною тематикою зобов’язала, за словами академіка, низка серйозних викликів, що постали перед суспільством, галуззю, а, отже, і перед Національною академією педагогічних наук. Слід визнати, що проблема ефективності, зокрема економічної, порушувалась в окремих працях учених НАПН. У цих виданнях, зрозуміло, малотиражних, виявлено чимало слабких місць економічного характеру, що потребували публічного обговорення та системного осмислення. Що і відбулося на згаданих зборах.
Проблема підвищення ефективності освіти щодо розвитку громадян, підготовки фахівців проявляється через низку гострих суперечностей. Василь Кремень виділяє серед них шість головних.
Перша — між відносно високою за відсотком (на рівні кращих світових зразків — близько 7 відсотків валового внутрішнього продукту, у 2011 р. — майже 90 млрд. грн.), з одного боку, і невиправданими очікуваннями громадян щодо якості освіти — з другого. За висновком ООН у 20-й ювілейній Доповіді з людського розвитку (2010 р.) в Україні лише 38 відсотків громадян задоволені національною освітою, що значно менше, ніж в інших країнах, зокрема сусідніх.
Друга суперечність — невідповідність кількісних і якісних параметрів освітньої системи.
Третя суперечність полягає у невідповідності галузевої організації освіти та потребами суспільної практики.
Четверта суперечність — це невідповідність між надто великою (за світовими і європейськими мірками) кількістю педагогічних і науково-педагогічних працівників (близько мільйона) та низькою продуктивністю роботи багатьох із них. Заробітна плата в закладах освіти не є конкурентоспроможною, заохочувальною і стимулюючою, за розміром вона на 14-му місці серед 18 видів і підвидів економічної діяльності. Як наслідок, в Україні недостатньо конкурентоспроможних зразків професійної досконалості.
П’ята суперечність у тому, що у вищій школі працюють 80 відсотків кандидатів і 90 відсотків докторів наук, наявних у країні, натомість фінансування наукової та науково-технічної діяльності переважно спрямовується в інші інституції. А університет без науки — не університет.
Шоста суперечність — відсутність органічного поєднання в державно-громадському управлінні на всіх щаблях освіти централізованих і децентралізованих підходів в управлінській діяльності, зокрема в управлінні фінансовими потоками.
У ситуації, що склалася, доповідач звертає увагу на два взаємопов’язані аспекти економічної ефективності галузі: достатні видатки (не менше нинішніх 7 відсотків) та результативна віддача від їх використання. Резерви щодо збільшення видатків майже вичерпано. Відтак, економічну ефективність освіти можна підвищити, якщо, по-перше, вдосконалити структуру витрат, і, по-друге, удосконалити структуру освітньої системи.
— Необхідно критично подивитися і на фактичні співвідношення в обсягах фінансування освіти різних категорій молодого та дорослого населення, і на структуру видатків у межах державного замовлення на підготовку одного учня, студента, — зазначає президент Василь Кремень. — Важливо уточнити, скільки та яких молодих людей суспільство, держава насправді спроможні гарантовано якісно навчати в порядку тотального і обов’язкового охоплення, а скільки та яких громадян — на засадах подальшого, необов’язкового, конкурсного навчання.
Академік вважає, що певне сукупне недофінансування середньої та професійно-технічної освіти можна значною мірою компенсувати шляхом укрупнення і концентрації цих закладів.
...і пропозиції
Вихід — у створенні освітніх округів з досконалими базовими навчальними закладами. Адже школа за концепцією людиноцентризму передусім для дитини, а не для села.
Що стосується початкової школи, то, розуміючи її специфіку, зокрема вік дітей, доцільним є створення навчальних комплексів «дошкільний навчальний заклад — початкова школа». Подрібненою, а відтак видатковою та неефективною, є також мережа з 975 професійно-технічних училищ, середня кількість учнів у яких дорівнює 435 особам. Виправити ситуацію могло б об’єднання систем ПТО та вищої освіти І і ІІ рівнів акредитації і створення на цій основі середньої професійної освіти, у багатогалузевих закладах якої випускалися б і кваліфіковані робітники, і молодші спеціалісти.
Але ще більш розпорошені ВНЗ усіх рівнів акредитації, кількість яких разом з їхніми позабазовими структурними підрозділами перевищує дві тисячі. Наявність понад 1,2 тисячі філій, на думку Василя Григоровича, свідчить про одне — заклади конкурують між собою передовсім за кількість студентів. Майже втрачено інтелектуальний відбір у вищу школу, ліцензований обсяг прийому до якої у 2012-му становив 2,4 млн. місць, на які знайшлося, за різними підрахунками, від 620 тис. до 800 тис. вступників.
Знижує суспільно-економічну віддачу подрібненість професій, за якими готуються кваліфіковані робітники. Загалом їх понад три тисячі, однак фактично використовуються близько 500. Доцільно мати не більш як 200-300. Аналогічна ситуація у вищій школі — майже півтори сотні напрямів і понад 500 спеціальностей.
Важливим резервом зменшення видатків є перехід на нові ефективні технології. У ПТО — це навчання на сучасній базі передових виробництв, або на власній, якщо, зрозуміло, це великий навчальний заклад, що налічує не кілька сотень, а кілька тисяч учнів. У вищій школі — навчання через дослідження, самостійна контрольована робота студентів.
Широке застосування ноу-хау дасть змогу збільшити загальне співвідношення дітей і педагогів (нині 9 : 1), учнів і вчителів (8 : 1), студентів і викладачів (12 : 1) до норм розвинених країн (у дошкільній і середній освіті — по 14 : 1, у вищій — 16 : 1).
У доповіді академіка Кременя розкрито, по суті, всі резерви підвищення віддачі галузі. Не залишилася поза увагою і гостра проблема низької зарплати педагогів. Зниження її заохочувальної та стимулюючої ролі призвело, з-поміж іншого, до кваліфікаційної, гендерної та вікової деформацій в системі. Це також негативно впливає на її ефективність.
...У доповіді керівника галузевої академії пролунало багато змістовних пропозицій, що потребують негайної реалізації силами вчених НАПН. Вони, гадаю, готові до продуктивної роботи з підвищення економічної ефективності освіти. Чи здатна держава профінансувати цей проект уже сьогодні? Питання не риторичне.
Цифри
Частка спеціального фонду бюджету, тобто самостійно зароблених коштів, у ПТУ торік становила лише 8 відсотків, що менше, ніж навіть у дошкільних (12 відсотків), позашкільних закладах (10 відсотків), закладах післядипломної освіти (25 відсотків), не кажучи вже про вищу школу (35 відсотків). У технікумах, училищах, коледжах ця частка також невелика — 16 відсотків.
Дослівно
— У дошкільній освіті, де становлення людини відбувається найбільш швидкими темпами, кваліфікація педагогічних працівників найменша — лише половина з них має повну вищу освіту, до того ж не завжди за фахом. Серед учителів початкових класів таку освіту опанували 80 відсотків, а чоловіки становлять 1—2 відсотки. Серед учителів, що викладають окремі предмети в школі, частка тих, хто з освітою рівня спеціаліста або магістра — від 80 до 99 відсотків.
Факт
У країні функціонують понад 500 (27 відсотків) шкіл І ступеня, в яких менше 10 учнів, близько 1,6 тис. (30 відсотків) шкіл І—ІІ ступенів, у яких до 40 учнів, 2,5 тис. (понад 20 відсотків) шкіл І—ІІІ ступенів, де до 100 учнів. Загалом таких шкіл близько 4,6 тис., або майже кожна четверта. Навчання в них надто витратне, якість з очевидних причин низька. Реальною є ситуація, коли директор такої школи одночасно працює вчителем, бібліотекарем, бухгалтером, завгоспом, а вчитель викладає одночасно кілька предметів, частину з яких не за фахом. Дані зовнішнього незалежного оцінювання випускників шкіл стійко засвідчують серйозне відставання успішності сільських школярів.