Громадяни, які проживають на території тієї чи іншої адміністративно-територіальної одиниці, мають право брати участь у вирішенні місцевих питань. Це право здійснюється через місцевий референдум, що закріплено у статтях 38, 69 та 70 Конституції України. Утім, його реалізація не знайшла нині належного законодавчого забезпечення. Адже Закон «Про всеукраїнський та місцеві референдуми» втратив чинність з ухваленням Закону «Про всеукраїнський референдум» (листопад 2012 року). Вирішити це питання має підготовлений Міністерством юстиції законопроект «Про місцевий референдум».

Основним завданням проекту є забезпечення ефективного регулювання правовідносин, які виникають у процесі ініціювання та проведення місцевого референдуму, унормування права громадян пропонувати місцевий референдум, унеможливлення адміністративного тиску на суб’єктів цього процесу. Документ, зокрема, передбачає, що призначенню проведення місцевого референдуму має передувати утворення ініціативної групи, яка займатиметься збиранням підписів громадян, які підтримують таку ідею. Проектом закону визначаються також порядок проведення голосування, встановлення результатів місцевого опитування, оскарження рішень, дій, бездіяльності суб’єктів місцевого референдуму, особливості проведення місцевого консультативного опитування.

Крім того, документом запропоновано врегулювати питання фінансового та матеріально-технічного забезпечення підготовки та проведення місцевого референдуму, відповідальності за порушення законодавства про місцеве опитування, зберігання документації.

Як зазначається в пояснювальній записці до законопроекту, реалізація його положень не потребуватиме додаткових фінансових витрат із державного бюджету. Адже відповідні видатки, на погляд Мін’юсту, належать до непередбачених (не мають постійного характеру), отже, відповідно до частини першої статті 24 Бюджетного кодексу, повинні здійснюватися з резервного фонду бюджету.

Проект погоджено без зауважень міністерствами економіки та регіонального розвитку і будівництва, Центральною виборчою комісією. Документ було також відправлено Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським радам для внесення пропозицій та зауважень. Отримані відповіді свідчать про позитивне сприйняття проекту закону органами місцевого самоврядування.

Крім того, документ надіслано на погодження асоціаціям органів місцевого самоврядування: Асоціації міст України, Всеукраїнській асоціації сільських та селищних рад.

Свою точку зору щодо проекту вже висловили й парламентські комітети. Зокрема, Комітет з питань правової політики, відзначивши його новаторський характер, підкреслив, що документ здебільшого вирішує питання цілісного регулювання правовідносин, пов’язаних з ініціюванням, призначенням, підготовкою та проведенням місцевого референдуму у відповідності з Конституцією України. Комітет з питань бюджету висловив щодо нього низку зауважень і пропонує під час доопрацювання документа врахувати їх пропозиції стосовно узгодження окремих статей законопроекту з бюджетним законодавством. Водночас Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування одноголосно ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді підтримати проект закону про місцевий референдум за основу.

Вл. інф.

ДОВІДКОВО

Фінансування витрат на підготовку і проведення місцевого референдуму, в тому числі на закупівлю товарів, робіт і послуг для його підготовки і проведення здійснюватиметься за рахунок коштів резервного фонду місцевого бюджету.