Нещодавно Президент України своїм указом затвердив Концепцію державної політики у сфері реформування Державної кримінально-виконавчої служби України. Про те, як її реалізовуватимуть — розмова нашого кореспондента з головою Державної пенітенціарної служби України Олександром Лісіцковим (на знімку).

 

— Олександре Володимировичу, в яких головних напрямах планується удосконалення очолюваної вами служби?

— Затверджена указом Президента Концепція державної політики у сфері реформування Державної кримінально-виконавчої служби країни покликана розв’язати найбільш ключові проблеми служби, а саме: привести умови тримання засуджених та осіб, узятих під варту, у відповідність із чинним законодавством та європейськими нормами і стандартами; забезпечити безумовне дотримання прав людини і громадянина в місцях позбавлення волі; стабільне функціонування органів, установ виконання покарань, вирішення кадрових проблем та соціального захисту персоналу; модернізацію виробничої сфери наших виробничих підрозділів.

Звичайно, найбільш ємним було і залишається питання поліпшення умов тримання засуджених та осіб, узятих під варту. З урахуванням міжнародного досвіду та нового Кримінального процесуального кодексу України визначено конкретні шляхи для досягнення мети.

По-перше, це розширення переліку запобіжних заходів, не пов’язаних із позбавленням волі, зменшення кількості підстав для застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, а також запровадження процедури досудової пробації. Безперечно, реалізація цих положень дасть змогу зменшити навантаження на пенітенціарну систему та позитивно впливатиме на психологічний стан підозрюваного у скоєнні злочину.

По-друге, забезпечення переходу від тримання засуджених у гуртожитках казарменого типу до блочного або камерного їх розміщення зі збільшенням норми житлової площі.

Наступний напрямок — поліпшення організації харчування засуджених і ув’язнених, системи придбання ними продуктів харчування та предметів першої необхідності, розроблення і затвердження нових зразків речового майна для засуджених, що відповідатиме міжнародним стандартам. Хоча запевняю громадян: харчування засуджених і в слідчих ізоляторах, і в установах виконання покарань і сьогодні на належному рівні.

— А що очікує осіб, які не утримуються за гратами, а перебувають у вашому відомстві на обліку?

— Хочу підкреслити, що Концепція відображає дієвість інституту покарань, не пов’язаних із позбавленням волі, визначає потребу в подальшому вдосконаленні правових та матеріально-технічних умов для реформування кримінально-виконавчої інспекції у службу пробації. Впевнений, це дасть підстави для розширення кола державних та недержавних організацій, котрі є партнерами в питаннях соціально-психологічного, педагогічного та профілактичного впливу на засуджених; розроблення і впровадження системи реабілітаційних, волонтерських та корекційних програм для осіб, до яких застосовані покарання, не пов’язані з позбавленням волі, та звільнених від відбування покарання з випробуванням, а також соціального патронажу звільнених з пенітенціарних установ.

— Чи не найактуальнішим в суспільстві останнім часом стало обговорення проблеми медичної допомоги ув’язненим...

— Концепцією передбачено суттєве підвищення якості медичного супроводу утримуваних в пенітенціарних установах, поліпшення умов тримання засуджених у лікувальних закладах, підвищення якості медичної допомоги хворим на туберкульоз, ВІЛ/СНІД тощо. Вирішуватиметься проблема шляхом облаштування дільниць в СІЗО й протитуберкульозних закладах, розбудови інфраструктури закладів охорони здоров’я, збільшення кількості та підвищення якості роботи медперсоналу.

— Оскільки ваша служба фінансується не в повному обсязі, вона вимушена значні кошти заробляти, організовуючи виробництво в установах. Так було завжди. А що передбачається Концепцією в цьому сенсі?

— Розглядаючи питання особливостей виробничого потенціалу установ ДПСУ через призму схваленої Концепції, слід зазначити, що безперечним її позитивом є значна увага до модернізації підприємств, а також удосконалення системи професійної підготовки засуджених. Відповідні заходи сприятимуть створенню умов для залучення інвестицій та розміщенню замовлень на випуск продукції.

— На що, Олександре Володимировичу, буде зосереджена головна увага при реформуванні Служби найближчим часом?

— Якісне виконання покладених на неї завдань можливе лише за умови наявності високопрофесійного персоналу. Питання добору, комплектування, мотивації, навчання особового складу сьогодні одне з наших пріоритетів. І за Концепцією проблема підвищення ефективності діяльності персоналу відомства — одна із важливіших. Слід відзначити її найвагоміші чинники: підвищення рівня правового та соціального захисту персоналу, оптимізації його чисельності; забезпечення медичним обслуговуванням; поліпшення умов праці, вдосконалення системи застосування заходів морального та матеріального стимулювання праці; створення ефективної системи добору та підготовки кваліфікованих кадрів, запровадження спеціалізованої системи освіти, а також забезпечення безперервної освіти тощо.

Схвалена Президентом України Концепція — це декларативний акт. І для досягнення очікуваних результатів слід добре працювати кожному співробітнику відомства. У зв’язку з цим я доручив створити робочу групу з розробки відповідної Цільової програми. Її реалізація, сподіваюсь, поліпшить життя в’язнів. І, безумовно, персоналу пенітенціарних установ.

Факт

За останні два роки освоєно 80 мільйонів гривень на оновлення медобладнання установ, додатково введено 104 посади до штатів медслужб. Питання медичного забезпечення в’язнів визнано пріоритетним.

Цифри

ДПСУ сьогодні — це 149 установ виконання покарань, 33 слідчі ізолятори та 697 підрозділів кримінально-виконавчої інспекції, в яких перебувають понад 150 тис. осіб, позбавлених волі, та майже 154 тис. — засуджених до покарань, не пов’язаних з позбавленням волі. Серед в’язнів понад 13 тисяч відбувають покарання за вбивства, 28 тисяч — за розбій, грабіж і вимагання, майже 22 тисячі — за злочини у сфері незаконного обігу наркотичних засобів. На обліку окремих служб відомства перебуває близько 3 тис. осіб, у тому числі 148 лідерів організованих злочинних угруповань, 128 наркоділків з міжрегіональними зв’язками, 481 засуджений за бандитизм, 433 — за вбивство на замовлення.

Авторитетно

Сьогодні дедалі гучніше дискутують, чи потрібно взагалі залучати засуджених до праці. Моя особиста думка — вони повинні займатися корисною роботою. А використання виробничих потужностей у виправних закладах — це не тільки бажання керівників установ, а й економічна необхідність. І в цьому контексті особливо схвалюю те, що в Концепції професійне навчання контингенту розглядається не лише з урахуванням інтересів власного виробництва, а й ринку праці та можливого працевлаштування або продовження навчання після звільнення. Запровадження дієвого механізму заохочення засуджених до трудової діяльності та оптимізація системи оплати праці сприятиме й удосконаленню процесу відшкодування збитків, завданих злочинами, а також забезпеченню виконання ними інших майнових зобов’язань. І це аж ніяк не останнє питання, адже перед державою в особі пенітенціарної служби стоїть завдання компенсувати заподіяні злочинами матеріальні та моральні збитки.