КОМЕНТАР ЮРИСТА
 
З 1 січня 2013 року в країні діятиме новий порядок реєстрації прав на нерухоме майно. Якщо раніше кожен населений пункт чи район мав свій відокремлений реєстр, то тепер діятиме єдина на всю Україну база прав на нерухомість. Укрдержреєстр — саме так називається орган, що з наступного року відповідатиме за нову базу, звітує про повну бойову готовність до виконання своїх повноважень.
Водночас очільники бюро технічної інвентаризації (БТІ), що раніше здійснювали реєстрацію нерухомості, б’ють на сполох: мовляв, без БТІ буде гірше, а нова структура (Укрдержреєстр) не готова до виконання покладених на неї функцій. В такій бурхливій реакції немає нічого дивного — БТІ позбавили значного шматка повноважень та влади, а разом з тим можливості заробляти на хабарах та різних «підношеннях».
Громадяни, не знаючи кому вірити, обирають «відоме зло», замість «туманного майбутнього», та шикуються в черги до БТІ, щоб встигнути повирішувати свої питання за старими правилами.
 
Чи варто жалкувати за минулим?
Від самого початку реєстрація прав на нерухомість у комунальних підприємствах — БТІ була тимчасовим заходом. «Тимчасове» тривало більш як два десятки років. За цей час інвентаризаційні бюро із суто технічних організацій перетворилися на осередки бюрократії та корупції. Діючи окремо та незалежно один від одного, в різних населених пунктах, БТІ дивним чином набули однакових рис, стали схожими, немов близнюки. Розміщені переважно в старих, не пристосованих для прийому великої кількості людей приміщеннях, вони незмінно збирали довкола себе довжелезні черги. І кожен, хто хоч раз стояв у цих чергах, напевно що не жалкуватиме за минулим.
Так це було донині. Скажімо, ви хочете продати квартиру. Для цього вам потрібно звернутися до БТІ та отримати спеціальну довідку — витяг з реєстру прав власності. Термін видачі довідки — чотирнадцять робочих днів. Однак, перш ніж надати витяг, бюро відряджає до вашої квартири свого працівника для проведення інвентаризації. А тут найцікавіше — термін проведення інвентаризації не включається в загальний чотирнадцятиденний строк. Це означає, що «чотирнадцять робочих днів» можуть тривати місяцями. Придбали квартиру — вам знову до БТІ реєструвати право власності. І знову черги, знову очікування («переваги» старого порядку реєстрації відображено у схемі 1).
Це законний шлях. Не хочете марнувати час та сили? Більшість бюро за період своєї роботи напрацювали «неофіційні прейскуранти». Скажімо, вартість отримання «термінового» витягу через посередників у київському бюро починається від 1000 у. о. Зареєструвати право власності на квартиру (це простіша процедура, що не вимагає проведення інвентаризації) коштуватиме від 100 у. о.
Після цього стає зрозуміло, чому деякі керівники БТІ так болісно сприйняли запровадження «нових порядків». І в цьому теж проявили дивовижну схожість та солідарність. Заступник начальника київського бюро Дмитро Мартиш поспішив попередити всю країну — з Укрдержреєстром процедура реєстрації не те що не спроститься, а стане ще більш бюрократичною. Керманич Львівського обласного БТІ Ігор Базарник запевнив, що система не може запрацювати з першого дня, а відтак з її запровадженням потрібно почекати принаймні півроку. Донецьке бюро на своєму сайті розмістило колективне звернення до Президента, підписане «Всеукраїнським з’їздом підприємств БТІ», з проханням не запроваджувати нові правила реєстрації і зберегти бюро, як «гарантів дотримання конституційних прав громадян».
 
Що прийдешній день готує?
Обов’язки з реєстрації прав на нерухомість з нового року поділять між собою Укрдержреєстр та нотаріуси. Якщо нерухомість новозбудована — потрібно йти до реєстраційної служби. Якщо об’єкт просто змінює власника, наприклад, купується на «вторинному ринку» — треба звертатися до нотаріуса, він усе зробить і за себе і за БТІ — договір посвідчить і право власності зареєструє (новий порядок переходу права власності зображено у схемі 2).
Укрдержреєстр налічує 583 реєстраційні служби. Розташовані вони, переважно, в районних центрах. Адреси реєстраційних служб можна знайти на офіційному сайті Укрдержреєстру www. drsu. gov. ua. Нотаріусів на сьогодні ще більше — лише в столиці їх близько 1200.
Ще один позитив нововведень — з 1 січня для продажу квартири не потрібно буде отримувати витяг з реєстру прав власності (той самий, який доводилося очікувати від БТІ місяцями). Нотаріуси матимуть доступ до електронного реєстру прав власності і зможуть побачити і роздрукувати витяг прямо в себе в офісі.
Після укладення договору новий власник квартири теж не повинен буде нікуди іти — нотаріус, посвідчивши договір, одразу реєструватиме право власності на нерухомість.
Порада тим, хто укладе договір цього року, однак не встигне зареєструвати право власності в БТІ: не створюйте паніки та не стійте в чергах — посвідчений договір ви зможете зареєструвати без проблем за новими правилами після 1 січня.
Схема 1. Купівля-продаж квартири —  як це було раніше
 
Замовлення витягу в БТІ
Для цього потрібно щонайменше двічі відвідати бюро та показати квартиру «виїзному» майстру
Термін 14 робочих днів без урахування виїзду спеціаліста на об’єкт. На практиці витяг отримати менш ніж за місяць дуже складно.
Вартість декілька сотень гривень залежно від регіону.
 
Укладення договору купівлі-продажу у нотаріуса
Потрібна присутність сторін, їхні паспорти та коди, а також довідка форми №3 із ЖЕКу
Термін — декілька годин
Вартістьоформлення договору (в містах від 600 гривень), інші платежі у відсотках від вартості квартири: державне мито — 1%, внесок до пенсійного фонду — 1%, податки — 5 або 0%.
 
Реєстрація права на квартиру в БТІ
Потрібно двічі відвідати бюро — подати документи, забрати документи
Термінчотирнадцять робочих днів. Загалом — не менше місяця.
Вартістьвід 100 гривень залежно від регіону.
 
Схема 2. Купівля-продаж квартири за новими правилами
 
Витяг отримує нотаріус
Отримання витягу є внутрішньою справою нотаріуса при оформленні договору купівлі-продажу
Терміндекілька хвилин, з урахуванням того, що кожному нотаріусу буде забезпечено доступ до реєстру через інтернет.
Вартість буде включатися в рахунок за оформлення договору.
 
Укладення договору купівлі-продажу у нотаріуса (залишиться без змін)
 
Потрібна присутність сторін, їхні паспорти та коди, а також довідка форми №3 із ЖЕКу
Термін декілька годин.
Вартість оформлення договору (в містах від 600 гривень), інші платежі у відсотках від вартості квартири: державне мито — 1 відсоток, внесок до пенсійного фонду — 1%, податки — 5 або 0%.
 
Реєстрація на місці у нотаріуса 
Жодних додаткових документів.
Термін десятки хвилин.
Вартість 119 гривень державного мита (вартість попередня, може дещо змінитися), вартість бланка (поки що невідома).