«Укрзалізниця» повертається до продажу іменних проїзних документів
Із 1 січня наступного року придбати квитки в залізничних касах можна буде лише з документом, що посвідчує особу. Таке рішення прийняло керівництво Міністерства інфраструктури і навіть відповідні зміни до нормативно-правової бази підготувало. За офіційною версією, взятися за старе головні транспортники країни вирішили, щоб спробувати нарешті перемогти квиткових спекулянтів та перекупників. Утім, не всі українці вірять у гуманність чиновників. Деякі правозахисні організації взагалі забили на сполох. Мовляв, продаж квитків за паспортами — це порушення прав громадян, запровадження тотального контролю за їхнім пересуванням і крок до перетворення України на поліцейську державу.
Учора в столиці відбувся круглий стіл, учасники якого намагалися з’ясувати, чи відчувають прості українці поліпшення життя на залізниці. Хоч як дивно, але зміни насправді відчули більшість громадян. Інформаційна агенція Regіonews провела опитування, і 70 відсотків пасажирів зазначили, що так погано залізниця ще ніколи не працювала. Найбільше нарікань викликали травневі зміни в розкладі руху зі скасуванням нічних поїздів, запуск «Хюндаїв» та постійний дефіцит квитків на звичайні, доступні за ціною, пасажирські потяги.
Двояко оцінюють більшість пасажирів і наміри влади повернути продаж іменних білетів. Адже є великі сумніви, що це дасть змогу побороти спекулянтів. «Адже питання не в тому, що є перекупники, а в тому, що немає достатньої кількості місць у доступних поїздах, — переконана Ольга Івкіна, координатор всеукраїнської ініціативи «Повернути нічні поїзди». — Зверніть увагу: ніхто не спекулює квитками на «Хюндаї»! Одне слово, вектор реформування залізничного транспорту від початку було обрано неправильно. У центрі стоїть не пасажир, а гроші».
— Якщо у квитку є помилка у прізвищі чи ініціалах, ми не маємо права посадити людину в потяг, — пояснює Лариса Українець заступник голови вільної профспілки Південної залізниці. — Здати квиток у касу також не вийде. Страждає пасажир. Коли ця норма діяла раніше, то якби ви знали, скільки провідники вислуховували прокльонів. Доходило до сутичок.
До того ж, упевнена пані Українець, ця норма навряд чи викоренить спекуляцію. Адже перекупники були і тоді, коли квитки за документами продавали. Єдиний спосіб їх побороти — змусити правоохоронні органи активніше працювати, радить Максим Щербатюк, правозахисник з Української Гельсінської спілки з прав людини.
— Якщо норму про іменний продаж квитків таки затвердять, Українська Гельсінська спілка з прав людини намагатиметься оскаржити ці зміни в судовому порядку в Україні, а якщо доведеться, то і в Європейському суді, — повідомив Максим Щербатюк. — Єдиний, хто виграє від цього нововведення, — органи внутрішніх справ. Вони здійснять свою давню мрію: матимуть усю інформацію про громадян.
Чи прислухається влада до цих думок, поки що невідомо. Та якщо продаж іменних квитків таки запровадять, пам’ятайте: придбати їх в касах на всі поїзди, крім регіональних, можна буде в разі пред’явлення документа, що посвідчує особу (паспорта, тимчасового посвідчення громадянина України, закордонного, дипломатичного або службового паспортів, посвідчення особи моряка, проїзного документа дитини, свідоцтва про народження дитини або інших документів, що посвідчують особу і містять інформацію про дату народження дитини, військового квитка, посвідчення водія, студентського квитка). Важливо перевіряти правильність написання всіх даних. Адже посадка в поїзд здійснюватиметься також при пред’явленні документа. Згадується, коли попереднього разу діяла ця норма, то навіть помилка в 1-2 літери у прізвищі часто змушувала пасажирів «шукати порозуміння» із провідниками й усіма можливими способами з ними домовлятися.
Колаж Олексія КУСТОВСЬКОГО.
Тим часом
Продаж квитків за документами — це, переконують юристи, грубе порушення прав людини. І якщо звести всі небезпеки, які таїть у собі це не нове нововведення, то вимальовується дуже нерайдужна картина. Це, зокрема, обмежить свободу пересування, дасть можливість стежити за переїздами простих українців. Крім того, призведе до збільшення черг до кас. Адже введення даних про особу подвоїть час продажу квитка. Й остання, але не менш важлива небезпека: якщо у квитку буде помилка у прізвищі або пасажир не візьме із собою документ, то потрапити на потяг йому просто не вдасться.