Цього пленарного тижня Верховна Рада може затвердити в другому читанні й у цілому законопроект № 10687 «Про внесення змін у Податковий кодекс України (в частині перегляду ставок деяких податків і зборів)». Загалом, у переддень нового фінансового року затвердження подібних документів є цілком рядовою подією. Таким воно первісно й було: ще другого жовтня законопроект № 10687 був без будь-яких проблем прийнятий у першому читанні. В ньому йшлося про «чергову» індексацію ставок акцизного збору на тютюнові вироби на офіційний рівень інфляції (тобто на 7,9%), як це й передбачено Податковим кодексом України. Утім того дня в парламенті була зроблена спроба затвердити в цілому урядовий проект № 11285 «Про внесення змін в Податковий кодекс України в частині подальшого вдосконалення адміністрування податків і зборів», яким пропонувалося внести набагато радикальніші «поправки» як у розмір ставок «тютюнового» акцизу, так і в систему оподатковування виробництва та обігу сигарет. Голова ВР зняв проект з голосування. Здавалося б, про законопроект № 11285 можна забути. Але не минуло й місяця, і акцизні інновації з’явилися в законопроекті 10687.
Сумніви експертів
Отже, відповідно до законопроекту № 10687, підготовленого до другого читання, пропонується збільшити специфічну складову акцизного збору на сигарети (яка встановлюється в гривнях за 1 тис. штук) уже на 25%. Разом з тим адвалорна складова податку (нараховується у відсотках, виходячи з роздрібної ціни тютюнового виробу) буде, навпаки, знижена — з 20—25% до 12%. Крім того, виробників сигарет зобов’яжуть вносити акцизні платежі авансом (під час замовлення акцизних марок під майбутні партії продукції). Крім іншого, законопроект пропонує вперше ввести акцизний податок не тільки на готові тютюнові вироби, а й на сировину для них, тобто на тютюн у розмірі 217,6 грн./кг (тепер сировина обкладається по нульовій ставці).
У висновку Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України відзначається, що проект підготовлено з порушеннями ст. 116 Регламенту. Зміни, внесені законопроектом у ст. 215 і 222 Податкового кодексу (розміри ставок збору, порядок і строки сплати акцизного податку) повинні робитися відповідно до п. 4 розділу XІX «Перехідні положення» кодексу, тобто виноситися Кабінетом Міністрів на розгляд парламенту не пізніше 1 червня. Іншими словами, якщо дотримуватися букви Закону, то законопроект може набути чинності лише з 1 січня 2014 р., а не з 1 січня 2013 р. Негативну оцінку запропонованим змінам дають і в Головному науково-експертному управлінні парламенту.
Там звертають увагу на те, що введення цієї законодавчої ініціативи може поглибити негативні тенденції на ринку товарної продукції (до речі, за попередніми оцінками, вітчизняний ринок тютюнових виробів в 2012 р. і без того впав на 10%. — Авт.). У супровідних документах до законопроекту не наведені розрахунки впливу збільшення ставок оподатковування на фінансовий стан платників. А як показує практика, зростання податкових платежів часто призводить до випадків їх несплати, стрибка цін на кінцеву продукцію та збільшення контрабанди.
Нищівні наслідки
Вже до кінця цього року, за оцінками народного депутата Сергія Терьохіна (фракція «БЮТ- «Батьківщина»), фіскальний дефіцит держбюджету становитиме 25,6 млрд. гривень. І автори законопроекту розраховують, що прийняття документа забезпечить додаткові надходження до бюджету України від акцизного збору в розмірі 3 млрд. грн. Але, на думку Сергія Терьохіна, «прогнози про додаткові три мільярди гривень бюджетних надходжень від підвищення ставки акцизів — не більш як міф». Річ у тім, що нині обсяг нелегального обороту сигарет в Україні оцінюється аналітиками тютюнового ринку в 4—8 млрд. штук. Це дешеві тютюнові вироби, ввезені контрабандою з Молдови та РФ, які реалізуються за ціною приблизно на 1 грн. нижче за їх легальні вітчизняні аналоги. Посилення фіскального навантаження на легальні українські тютюнові фабрики призведе до здорожчання вітчизняних сигарет нижнього цінового сегмента в середньому на 1,5 грн. за пачку. Цінова перевага нелегалів при цьому зросте істотно й становитиме вже 2,5 грн./пачка. У результаті — контрабанда недорогих сигарет в Україну «підскочить», за розрахунками експертів, приблизно до 14 млрд. штук., а 70—75% українських легальних сигарет нижньої цінової групи будуть просто неконкурентоспроможними. Йдеться, в остаточному підсумку, про скорочення бази оподатковування за рахунок падіння обсягів легального виробництва та реалізації, при яких надходження від акцизу знизяться... майже на всі ті самі «шукані» 3 млрд. грн. Постає риторичне запитання: скільки коштів держава готова додатково витратити на встановлення загородження з колючого дроту на наших кордонах? Альтернативою легальному виробництву, що неминуче скоротиться, для населення стане дешева контрабанда. Її потік уже збільшився, як тільки в Раді почалися спроби збільшення акцизу на тютюнові вироби, — обурений Сергій Терьохін.
Крім цього, деякі експерти відзначають, що запропоновані ними зміни в систему оподатковування «табачки» (зниження адвалорної частини податку) призведуть до того, що на сигарети за ціною до 10,3 грн. за пачку в роздрібній торгівлі акцизи будуть підвищені, а на дорожчі сигарети — навпаки, знизяться. Виходить, чим дорожче продукт, тим менша акцизна складова буде закладена в його ціні. Інакше кажучи, найбільший акцизний податок заплатять громадяни з найнижчими доходами. Понад те, є загроза того, що в результаті таких нововведень дешеві легальні сигарети істотно подорожчають, а дорогі, навпаки, небагато впадуть у ціні. А от привабливість виробництва елітних тютюнових виробів при цьому різко зростає, адже за рахунок зниження акцизної складової у виробника дорогої продукції з’являється додаткова маржа.