У травні нинішнього року прокуратура Одеської області порушила кримінальну справу стосовно керівника державного підприємства у сфері водного транспорту. Було встановлено, що до нього звернувся керівник комерційної структури із пропозицією про укладення договору оренди двох плавзасобів, що належать держпідприємству, для транспортування ґрунту у прибережних водах Азовського та Чорного морів. Загальна сума контракту становила понад 200 тисяч доларів.
Керівник держпідприємства зажадав від комерсанта солідний хабар у розмірі 70 тисяч доларів за свій підпис під договором. Під час отримання хабара й відбулася затримання державного службовця.
Рядова як на нинішній час подія — затри-мання хабарника — викликала в Одесі сильний суспільний резонанс. І насамперед тим, що йшлося про держпідприємство «Чорноморсько-Азовське виробничо-експлуатаційне управління морських шляхів» (далі — «Чоразморшлях»). 
Після знищення «Чорноморського морського пароплавства» буквально на пальцях однієї руки можна порахувати підприємства морської галузі, які тримаються на плаву, працюють і приносять прибуток. Одне з таких — «Чоразморшлях».
Дванадцять років тому тут успішно працювало 8 великих самовідвізних землесосів, 6 потужних морських самохідних багаточерпакових земснарядів, не один десяток дизельних шаланд для вивезення піднятого ґрунту. «Чоразморшлях» був найбільшим підприємством на Чорному морі, котрий спеціалізувався на днопоглиблювальних роботах, розчищенні акваторій порту й підхідних каналів. Земснаряди з Одеси можна було побачити в Аргентині, Сінгапурі, Таїланді, Болгарії. Більше того, портфель замовлень для роботи спеціальних суден було розписано на 15 років наперед.
І от із 2003 року «Чоразморшлях» зупинився, а підприємство перейшло з рангу активно діючого, яке приносить прибуток, у ранг підприємства-банкрута. Такий ось, на перший погляд, несподіваний поворот. Але чи настільки усе неочікувано?
Схема знищення державного підприємства не нова. Спочатку господарський суд Одеської області визнає кредиторську заборгованість «Чоразморшляху» перед декількома комерційними фірмами на суму 6 мільйонів гривень. Підприємство бере в одному з банків кредит на цю суму, виставляючи як заставу судна-земснаряди. Але до кредиторів ці гроші не доходять. І тоді комерційні фірми легалізують рішення господарського суду Одеської області у Верховному суді Великої Британії. А потім кредитори, озброївшись рішенням англійського суду, починають вилучати прибуток, який заробляли земснаряди держпідприємства в різних куточках світу. Йдеться про земснаряди «Перекопський», «Гогланд», «Херсонес».
Таке обдурювання державного підпри-ємства тривало п’ять років. І лише  2008-го той само господарський суд Одеської області припинив процедуру банкрутства, визнавши, що борги «Чоразморшляху» комерційним фірмам є фіктивними. Збитки підприємства за п’ять років перевищили кілька мільйонів доларів. Хто й коли їх поверне? Відповіді на це запитання немає.
До речі, зникнення українського днопоглиблювального флоту не залишилося непоміченим у Європі. Свої послуги із днопоглиблення запропонували кілька німецьких фірм, з якими укладено багатомільйонні контракти. Йдеться про роботи з відбудови глибин на трасі глибоководного суднового ходу «Дунай—Чорне море».
Головна база технічного обслуговування флоту «Чоразмошлях» розташована на околицях Іллічівська. Близько 30 судів іржавіють там на вічній стоянці. На ходу — два невеликі суденця.
Заборгованість «Чоразморшляху» в заробітній платі найвища в Одеській області — близько 10 мільйонів гривень. Перспектив ліквідації заборгованості не бачить ніхто — чиновники розводять руками й кажуть, що потрібні рішучі дії. Які? Колишній керівник підприємства таку рішучість виявив — зажадав хабар і його затримали. А що робити іншим — хабарів на всіх не вистачить у будь-якому випадку?
Одеська область.
Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО.