Незважаючи на те, що країні потрібно вугілля, воно лежить на складах і в бункерах
Під час свого нещодавнього візиту на Луганщину Віктор Янукович заявив про будівництво в області двох заводів із переробки вугілля на синтетичний газ. Запевняння Президента про те, що реалізація цього проекту розпочнеться вже наступного року, вуглевидобувачів особливо не потішило. Проблеми з реалізацією палива маємо вже сьогодні.
За підсумками дев’яти місяців Луганщина видала на-гора на 640 тисяч тонн вугілля менше, ніж за такий само період торік. До 20 мільйонів тонн не дотягли зовсім трохи. Коментуючи результати своєї роботи, керівники вугільних підприємств називають кілька основних причин неуспіху, серед яких особливо виділяють складні гірничо-геологічні умови й проблеми з реалізацією вугілля. Наприклад, третина луганських шахт працює сьогодні на глибині понад 900 метрів, хоча середній показник становить більш як 780 метрів. Крім того, 50 відсотків шахт надкатегорійні, тобто розробляють пласти, які небезпечні щодо раптових викидів метану та вугілля. Що ж стосується реалізації добутого палива, то нині на складах вугільних підприємств нагромадилося вже понад 520 тисяч тонн і ще майже 1 мільйон 600 тисяч тонн перебуває в бункерах, на збагачувальних фабриках, залізниці, у портах та ін.
— Кон’юнктура ринку, що склалася на сьогоднішній день зі споживанням вугільної продукції, відрізняється від минулих років тим, що сьогодні в Україні утворився профіцит вугілля, до того ж переважно енергетичного, — пояснює начальник головного управління промисловості й розвитку інфраструктури Луганської облдержадміністрації Дмитро Дрожжин. — До кінця року Україна планує добути близько 82 мільйонів тонн вугілля, частину якого (а це 3—4 мільйони тонн) запланувала реалізувати за межами країни. На нещодавній нараді вуглярів, яка відбувалася в нашій області, Юрій Бойко акцентував увагу на тому, що сьогодні вся енергетика країни переведена на власне вугілля. Це дало змогу серйозно скоротити споживання природного газу й вийти на мінімальні, з огляду на фінансові втрати, виплати бюджету по газовій складовій.
З одного боку, країні потрібно вугілля, а з другого — воно накопичується на складах і це паралізує низку вугільних підприємств. Насамперед, складна ситуація з реалізацією продукції сьогодні склалася на державних підприємствах — «Луганськвугіллі», «Первомайськвугіллі» і «Лисичанськвугіллі» та інших. У цьому зв’язку проект із будівництва заводів із виробництва синтетичного газу з вугілля має для області дуже велике значення.
Це не швидкий проект. Його реалізація припускає строк у два-три роки й унаслідок дасть можливість області заощаджувати на рік понад
3 мільярди куб. м. газу й, головне, забезпечити стабільний збут вугільної продукції до 8 мільйонів тонн вугілля за рік. А за рахунок збільшення попиту на вугілля, як основну сировину, не тільки зберегти діючі робочі місця на шахтах області, а й створити понад 5 тисяч нових робочих місць. Для Луганщини цей проект вигідний ще й тим, що вона має найкоротше «транспортне плече» — видобуток вугілля, його доставку й переробку на одній території. Сьогодні розглядається кілька варіантів виробничих майданчиків для будівництва цих заводів, серед яких називають Луганськ і Лисичанськ. До речі, на шахті імені Мельникова, що входить у структуру «Лисичанськвугілля», китайські інвестиції вже працюють: закуплено прохідницьку техніку і п’ять комплексів, які готові до установки. За допомогою інвестицій (а згідно з угодами вони припускають вкладення у виробництво вугілля до 100 мільйонів доларів) шахта планує наростити видобуток майже вдвічі.
Одне слово, перспективи з реалізації вугілля відкриваються гарні, але до них ще треба дожити. Яким чином?
За підрахунками фахівців
Під час переробки вугілля на газ область зможе отримувати блакитне паливо за ціною 230—250 доларів за тисячу куб. м. Це вдвічі нижче за наявні ціни. Крім цього, біля Лисичанська й Первомайська розташовуються підприємства, що споживають газ у великому промисловому обсязі, — сєверодонецький «Азот», скляний завод «Пролетар» та інші виробництва, для яких газ — основна сировина.