Подати документи на узаконення самовільно побудованих дачі чи гаража за спрощеною процедурою можна до кінця року. На тлі високих штрафів це варто зробити
В Україні величезна кількість самовільних будов — за два десятки років незалежності люди звели сотні тисяч дач, будинків, гаражів і часто не зважали на будівельні норми чи необхідність узаконити нові споруди. Така ситуація значною мірою була породжена самою державою: з одного боку, фактично був відсутній контроль за незаконним будівництвом, з другого — в країні діяли складні та незрозумілі правила узаконення будівництва, обтяжені бюрократією та корупцією. Йти законним шляхом означало витрачати довгі місяці, а то й роки, на отримання різних погоджень, дозволів, довідок, сплачувати силу-силенну грошей — офіційних платежів та хабарів.
Відтак люди просто будували, переважно без жодних документів, добре якщо за приблизним проектом, розраховуючи на те, що потім, пізніше, зможуть своє майно легалізувати. Саме для таких людей ще одне нагадування: тепер для цього — найкраща можливість, і часу залишилося зовсім мало.
Відносно проста процедура
У середині минулого року Міністерство регіонального розвитку видало наказ, яким встановило тимчасовий спрощений порядок узаконення самовільно збудованих споруд.
Для того, щоб ввести в експлуатацію (узаконити) самобуд, перше, що треба зробити, це звернутися до бюро технічної інвентаризації та замовити технічний паспорт на споруду. Для цього необхідно мати документ, що встановлює право власності або право користування землею та звичайний паспорт, що посвідчує особу. Замовивши технічний паспорт, очікуйте на приїзд спеціаліста з БТІ, який здійснить огляд приміщення та необхідні заміри. Строк виготовлення техпаспорта зазвичай — місяць. Замовляючи техпаспорт, попросіть видати його разом із завіреною копією — вона знадобиться вам у подальшій процедурі.
Маючи на руках технічний паспорт, можна робити наступний крок — звертатися до Державної архітектурно-будівельної інспекції. Для цього потрібно підготувати пакет документів.
По-перше — заповнити заяву. Форма заяви затверджена наказом №91 Мінрегіонбуду від 24.06.2011 року. Сам наказ можна легко знайти в Інтернеті, скажімо, на сайті Мінрегіонбуду за адресою www. mіnregіon. gov. ua або на сайті Верховної Ради www. rada. gov. ua в рубриці «Законодавство».
По-друге — заповнити так звану «Декларацію про готовність об’єкта до експлуатації». Форма декларації також міститься в наказі Мінрегіонбуду №91. Заповнити декларацію нескладно самотужки, головне, опиратися на дані з технічного паспорта БТІ. Якщо дані техпаспорта та декларації не збігатимуться, вам можуть відмовити. Декларацію потрібно заповнити у двох екземплярах.
По-третє — підготувати копії документів: правовстановлюючого документа на землю (держакта або договору оренди — залежно від того, чи ви є власником земельної ділянки, чи просто тимчасовим користувачем) та технічного паспорта БТІ. Копію правовстановлюючого документа на землю можна засвідчити в нотаріуса. Копія техпаспорта БТІ може бути засвідчена і нотаріусом, і безпосередньо бюро технічної інвентаризації.
Зазначений пакет документів потрібно надати до Державної архітектурно-будівельної інспекції. Кожна область має свою інспекцію, крім цього, фактично в кожному районі при адміністраціях діють інспекційні відділи. Передати документи до такого інспекційного відділу можна особисто або відправити поштою — рекомендованим листом з описом вкладення.
Інспекція ухвалює рішення про введення будівлі в експлуатацію протягом 30 днів. Прийнявши позитивне рішення, видає заявнику зареєстрований екземпляр Декларації про готовність об’єкта до експлуатації. Маючи на руках таку декларацію, потрібно протягом семи календарних днів повідомити про це місцеву адміністрацію або виконком, надіславши її копію.
Після цього процедура введення в експлуатацію вважається завершеною, а будівля, що була самобудом, стає абсолютно легальною. Можна укладати договори на постачання води, електроенергії, газу. На таку будівлю можна зареєструвати право власності, після чого продати, здавати в оренду, передати в спадщину дітям.
Ціна питання
Загалом згідно з наказом №91 Мінрегіонбуду, архітектурно-будівельна інспекція за узаконення самобуду за спрощеною процедурою грошей не бере. Утім, певну суму коштів все одно доведеться витратити.
По-перше, не безкоштовне виготовлення технічного паспорта БТІ. Вартість залежить від площі та типу об’єкта. Скажімо, Київське БТІ за виготовлення техпаспорта на приватний будинок площею до 100 квадратних метрів попросить близько 300 гривень. За господарську споруду (гараж, літню кухню, вбиральню тощо) ціна може становити близько 100 гривень. Утім, ціни можуть бути й інші, їх краще уточнювати одразу під час замовлення послуги.
По-друге, звертаючись до архітектурно-будівельної інспекції, майте на увазі: інспекція має право накласти штраф, оскільки хоч би там як, але незаконне будівництво все одно мало місце, а це адміністративне правопорушення, сьогодні воно карається штрафом від 170 до 850 гривень.
По-третє, доведеться витратитися на послуги нотаріуса, поштові послуги тощо.
Натомість особам, що незаконно звели маєтки площею 300 квадратних метрів і більше або господарські будівлі площею 100 квадратних метрів і більше, доведеться витратитися ще й на отримання Звіту про технічне обстеження об’єкта. Це може коштувати від декількох тисяч гривень до значно більших сум.
Вагома причина діяти
Схоже, влада вирішила серйозно взятися за осіб, які здійснюють незаконне будівництво. 19 січня 2012 року набув чинності Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності та вдосконалення державного регулювання у сфері містобудівної діяльності». Закон значно підвищив штрафи за порушення у сфері незаконного будівництва.
Утім, осіб, які до кінця року скористаються спрощеною процедурою узаконення самобудів, каратимуть не надто суворо. До них застосовуватимуть частину 96 Кодексу про адміністративні правопорушення, якою передбачено суму штрафів від 170 до 850 гривень.
З наступного року архітектурно-будівельна інспекція штрафуватиме за кожен окремий епізод незаконного будівництва: за підготовчі роботи без відповідного повідомлення — від 1700 до 2550 гривень; початок будівництва без повідомлення — від 4250 до 5950 гривень тощо.
Тож, поки не пізно, варто скористатися можливістю та легалізувати свою нерухомість.
Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО.
ДОВІДКА
 Документ, що регулює спрощену процедуру: наказ №91 від 24.06.2011 року Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.
 Строк дії спрощеної системи: з 25.07.2011 року по 30.01.2013 року. До того ж заяву на узаконення самобуду необхідно подати не пізніше 31.12.2012 року.
 Органи, що приймають в експлуатацію (узаконюють) самобуди: обласні інспекції державного архітектурно-будівельного контролю, які діють через інспекційні відділи (такі відділи працюють майже в кожному районному центрі).
 Які споруди можна узаконити за спрощеною процедурою: індивідуальні житлові будинки (до чотирьох поверхів), дачні будинки (які використовуються протягом року або лише влітку), сараї, хліви, гаражі, літні кухні, майстерні, вбиральні, погреби, навіси, котельні, бойлерні, трансформаторні підстанції тощо, збудовані до 31.12. 2009 року.
УВАГА!
Якщо вводиться в експлуатацію будинок площею 300 квадратних метрів і більше або господарська будівля площею 100 квадратних метрів і більше — окрім зазначених документів потрібно замовити «Звіт про технічне обстеження об’єкта». Видають такі звіти спеціальні ліцензовані проектні організації після виїзду на об’єкт. Організація повинна мати ліцензію на здійснення такого обстеження.
Спрощений порядок узаконення самобуду
1. Замовлення в бюро технічної інвентаризації технічного паспорта на будову.
2. Для будинків площею 300 квадратних метрів і більше та господарських будівель площею 100 квадратних метрів — замовлення в ліцензованій проектній організації Звіту про технічне обстеження об’єкта.
3. Подача пакета документів до Державної архітектурно-будівельної інспекції. В тому числі: заяви, декларації про готовність об’єкта до експлуатації у двох екземплярах, засвідчених копій правовстановлюючого документа на землю та технічного паспорта БТІ.
4. Отримання в Державній архітектурно-будівельній інспекції екземпляра зареєстрованої Декларації про готовність об’єкта до експлуатації.
5. Подача до місцевої адміністрації або виконкому копії зареєстрованої декларації.