Луганський обласний академічний український муздрамтеатр до 70-річчя підпільної організації «Молода гвардія», що діяла у Краснодоні в роки війни, поставив рок-оперу «Розп’ята юність».

Звістка про те, що український театр взявся поставити рок-оперу про молодогвардійців, викликала певне занепокоєння. Луганчани вже вдавались до сміливих ризиків популяризувати один із фактів героїчної історії свого регіону, а саме «Молоду гвардію» — через комікси та мультфільм. Автори ідеї вважали, що так можна викликати інтерес молодого покоління до історичного минулого свого краю і, головне, доступною мовою розказати про любов до батьківщини. І комікси, і мультфільм викликали певну суперечку серед педагогів, журналістів та чиновників. А дітям молодшого віку — сподобалося. І ось тепер — рок-опера. Емоційна музична розповідь про відому з підручників легенду про діяльність молодіжної підпільної організації. Чи виправданий такий вибір?

«Молода гвардія» діяла в окупованому гітлерівцями Краснодоні на Луганщині протягом чотирьох місяців — з жовтня 1942-го по січень 1943 року. Близько сотні підлітків, які входили до її складу, намагалися всіляко перешкодити фашистському режиму у здійсненні загарбницьких планів. Організація була зрадницьки розкрита, більшість молодих людей перенесла жорстокі тортури і була страчена.

Звичайно, це був ще один ризик. Адже автори вистави раніше рок-опер ніколи не створювали — і луганський поет, автор лібрето Володимир Зайцев, і луганський композитор Юрій Дерський, і режисер-постановник Анатолій Яворський. Автори вперше спробували не констатувати загальновідомі факти, а говорити про своє емоційне ставлення до події мовою музики, світла, кольору, пластики. У виставі — ні політики, ні ідеології, навіть слово «комсомол» жодного разу не згадане. Переважно йшлося про любов, стійкість духу і зраду. «Наше завдання — художнє втілення теми», — сказав режисер Анатолій Яворський. Стислий фактаж, накладений на агресивну мелодію війни, світлі кольори надії, присутність невідворотнього Фатуму, поєднання рокового стилю виконання, ліричного соло та символічної естетики балету — вся ця яскрава форма розрахована на спілкування з молоддю сучасними засобами. І це мало ефект. Глядачі нагородили артистів такими гучними та довгими оплесками, що сумнівів не залишилось — рок-опера пройшла атестацію на відмінно.

Власне, рок-оперою її можна назвати умовно. Навіть автор музики Юрій Дерський визнав, що спочатку і сам не міг визначитись у жанрі вистави, адже тут звучать і рок, і вуличні романси, і ліричні пісні, і поезія — стилістика різна. Композитор звернувся до такого прийому: розділив усю музику на чорну та білу. Важкий рок у виставі відзначає темні фарби, що з’являються на сцені, — почалась війна, на краснодонську землю прийшов фашист, а ось оці тіні у масках — це зрадники, для яких немає нічого святого. Романси, лірика звучать, коли йдеться про світлі почуття молодих краснодонців, коли на сцені гуляє вітер їхньої молодості. Без перебільшення велике враження справляють також патріотичні пісні, в яких ідеться про людську совість і обов’язок громадянина. Юрій Дерський, до речі, створює музику переважно для кіно, і це здебільшого ліричні пісні, а вистава про молодогвардійців розкрила ще один бік його таланту. Музику до рок-опери Юрій писав майже півтора місяця. Каже, що на це його надихнули вірші Володимира Зайцева і бажання зробити внесок у виховання молоді, яка, на його погляд, «плутає символіку». Якщо сьогодні не почати створення ідеологічної платформи для виховання громадянина України, вважає композитор, завтра соціум матиме всередині великий нарив з дуже тяжкими наслідками.

Лібрето до вистави Володимир Зайцев написав за 17 днів, хоча, за його словами, йшов до цього всі останні роки. Він зібрав про молодогвардійців багатий матеріал, частина з якого унікальна. Але поет не вдається до розбору, хто правий, хто винуватий. У дійових осіб немає імен та прізвищ. Це безсюжетна форма розповіді, історія «Молодої гвардії» не розглядається через призму доль конкретних персонажів. Дуже вражають сцени, коли молодогвардійців кидали у шурф шахти. Звісно, велику роль у емоційному сприйнятті цього моменту відіграла музика Дерського. У виставі показано документальні кадри, і це ніби підсилювало реальність факту існування «Молодої гвардії» та героїзм краснодонських підпільників.

Хоча рок-опера поставлена на українській сцені, вона звучала російською мовою. Як пояснив художній керівник театру народний артист Михайло Голубович, такою була умова автора лібрето Володимира Зайцева — тільки мовою оригіналу. Статутом українського театру це не заборонено.

Прем’єра, якою театр відкрив свій 72-й сезон, пройшла з аншлагом. Далі рок-оперу покажуть в містах і райцентрах області, є наміри показати її й в інших регіонах України.

 

Луганськ.

Фото прес-служби театру.

Сцена із вистави.