Уже з 2013 року Міністерство інфраструктури України збирається почати процес «укрупнення пасажирських автоперевізників». Робити це обіцяють «поетапно, без соціальних скандалів і конфліктів». Це, мовляв, один із кроків на шляху наведення ладу у цій сфері. Адже сьогодні, коли на цьому ринку, без урахування таксі, працює 18 тисяч перевізників, стежити за ними — вкрай важко. Робота з «укрупнення» проводитиметься в найближчі три—п’ять років. У результаті їх має залишитись 1,5-2 тисячі великих підприємств. За такої кількості буде легше контролювати матеріально-технічну базу підприємств, випуск автобусів на лінію, медичний стан водіїв тощо. А поки що ж в Україні із цим не все в порядку.

На дорогу — пляшка пива

П’яні водії маршруток для інспекторів ДАІ на Полтавщині, на жаль, не новина. Та днями трапився безпрецедентний випадок: у стані алкогольного сп’яніння «попався» водій, який працює на міжміському маршруті Полтава-Харків.

Зупинили міліціонери 41-річного полтавця, який автомобілем «Mercedes» перевозив пасажирів з Харкова до Полтави, на стаціонарному посту ДАІ №1 у селищі Чутове. Під час перевірки документів у інспекторів виникла підозра, що водій перебуває у стані сп’яніння. Шофер виправдовувався, мовляв, «випив трохи пива, безалкогольного» напередодні... Однак лікар-нарколог Чутівської ЦРЛ, куди горе-водія доставили на обстеження, констатував: чоловік перебував у стані алкогольного сп’яніння. Між іншим, Чутове — це вже дві третини шляху від Харкова. Тож залишається лише здогадуватися, у якому стані водій виїхав на маршрут. Того дня повертатися до Полтави пасажирам довелося іншим «бортом». Мікроавтобус, за кермом якого був порушник, потрапив на штрафмайданчик, самого водія чекають адмінсанкції, а перевізник може позбутися ліцензії. Як повідомила прес-офіцер УДАІ УМВС України в Полтавській області Наталія Варченко, лише під час проведення місячника з безпеки дорожнього руху, який на території області тривав з 1 по 31 серпня, міліціонери виявили п’ять подібних випадків, передає наш власний кореспондент Віталій СКОБЕЛЬСЬКИЙ.

Місцева влада переставить на «цивілізовані рейки»

На Кіровоградщині за наведення ладу у сфері пасажирських перевезень візьметься обласна влада. Адже це питання стає все гострішим, — переконаний голова тамтешньої облдержадміністрації Сергій Ларін. Про це, мовляв, свідчать численні скарги від громадян на «Гарячу лінію». Не обходиться без питань про пасажирські перевезення й жодна особиста зустріч чиновника з жителями області. Нарікання пасажирів найчастіше викликає брутальна поведінка водіїв, які відмовляються перевозити пільговиків, несправні та брудні маршрутки і часом навіть робота на маршрутах шоферів у нетверезому стані. Зрозуміло, що самі перевізники з такими претензіями погоджуються не завжди.

Щоправда, як повідомив директор державної бюджетної установи «Кіровоградський регіональний центр інвестицій та розвитку» Володимир Тоцький, результати перевірки в області підприємств-перевізників підтвердили непоодинокі випадки порушень з їх сторони. Найчастіше  йдеться про незадовільний технічний стан маршруток, використання транспорту з високим ступенем зношеності автопокришок, зберігання пасажирського автотранспорту поза гаражами. На багатьох підприємствах медичний огляд водіїв не проводиться взагалі або є формальним, медичні пункти та штатні медпрацівники існують лише на папері. 

— Це неприпустимо, адже йдеться насамперед про найдорожче — про життя людей. Хочу попередити недбалих перевізників про те, що час умовлянь закінчився, хто не бажає працювати по-новому, мають розпрощатися з ліцензіями на здійснення цього виду послуг, а водії-порушники — з правами на керування пасажирським транспортом, — сказав Сергій Ларін, голова Кіровоградської ОДА.

Обурення з боку голови облдержадміністрації викликав ще й факт виплати на деяких підприємствах-перевізниках заробітної плати водіям меншої за мінімальну. Те, що ринок пасажирських перевезень частково знаходиться у тіні, підтверджують факти: на різних підприємствах заробітна плата складає від 2000 до 500 грн. Тож податковій службі, прокуратурі та іншим службам поставлено завдання — спрямувати свої зусилля на те, щоб водії отримували легальну, а не в конвертах, зарплатню. Це має стати однією з визначальних умов ліцензування підприємств-перевізників.

І вже найближчим часом на Кіровоградщині запрацює єдина обласна система диспетчеризації, яка використовуватиме супутникову систему навігації пасажирського транспорту. Це дасть змогу відстежувати та фіксувати швидкість, напрямок їх руху маршрутки, унеможливить будь-які порушення з боку водіїв, повідомляє наш власкор Петро МЕЛЬНИК. 

Фотоетюд Андрія НЕСТЕРЕНКА.