Пасажирські потяги, що прибувають до Одеси, рухаються вздовж величезних заводських корпусів. Вони нагадують декорації з фільмів жаху — вибиті шибки, напівзруйновані стіни, величезні купи будівельного сміття, іржаві металоконструкції. Перше враження від майбутньої зустрічі з Одесою в пасажирів поїздів — гнітюче, якщо не сказати подавлене. Приїжджі не знають, а одеситам добре відомо, що побачена безрадісна картина — це те, що колись вважалося гордістю українського важкого машинобудування — ім’я якому «Холдингова компанія «Краян» (на знімку).
Продукцію заводу постачали до 54 країн
Підприємство унікальне не тільки для України, а й для Європи. Створене 1863 року як залізничні майстерні з ремонту паровозів і вагонів, пізніше воно перетворилося на європейського лідера з виробництва важких кранів. Продукцію заводу з марками «Январец», «Кранлод», «Краян» постачали до 54 країн світу, розташованих на Близькому Сході, у Латинській Америці, Європі, Африці. У черзі на одержання унікальних піднімальних механізмів стояли енергетики, мостобудівники, газовики, транспортники, нафтовики, збройні сили. Самохідні богатирі здатні були піднімати та переміщати вантажі у 250 тонн!
Щомісяця із заводських корпусів ішли своїм ходом на вантаження більш як 70 важких кранів. При заводі працював унікальний науково-дослідний інститут кранобудування, фахівці якого розробили практично всі моделі кранів, які сьогодні виробляють у Російській Федерації, Чехії, Бразилії, Кореї, Африці. Нині завод не працює. Юридично він ще існує, але практично в заводських корпусах свистить вітер, трудового колективу фактично не залишилося — працівники перебувають у неоплачуваних відпустках. Голова правління холдингової компанії «Краян» Микола Пилипович Приступа з болем каже, що від колишньої слави заводу залишилися одні спогади.
12 років тому на завод ринулися рейдери. Схеми заволодіння ними державного майна були прості. За рішенням господарського суду Одеської області порушуються справи про заборгованість «Краяна» партнерам. Призначається арбітражний керуючий із числа «довірених і перевірених». Потім у рахунок погашення заборгованості починається розпродаж активів підприємства знов-таки «своїм довіреним і перевіреним». Керівника підприємства під час таких рейдерських атак, як правило, міняють знов-таки на «свого». Миколі Пилиповичу Приступі довелося пережити й незаконне звільнення та відновлення через суд, відбити п’ять рейдерських атак. «Краян» встояв і поки що тримається, люди живуть сподіванням, що підприємство от-от запрацює.
У принципі, майбутнє «Краяна» відоме — завод буде приватизовано. 50 гектарів землі, на яких розташовані заводські корпуси, унікальна транспортна інфраструктура, ефективні логістичні рішення, безумовно, приваблять покупців. Що вони зроблять з покупкою — побудують черговий торговий центр чи відновлять випуск кранів? Питання, звичайно, — риторичне, але не для багатотисячного колективу підприємства, котрий готовий повернутися до верстатів, щоб працювати, працювати, а не підробляти на ринках. Інтерес до «Краяну» виявляють інвестори з Китаю й інших країн. І плани їх такі, що далеко йдуть і далеко дивляться — створити в Одесі базові підприємства для забезпечення кранами Європу, Латинську Америку і країни Близького Сходу.
А тим часом
На території заводу сільськогосподарського машинобудування, що виходить до акваторії Чорного моря, почалося зведення об’єктів для відпочинку та розваг. На заводах «Центроліт» і «Одеський автоскладальний завод» вирізано та вивезено все устаткування, аж до металевої плитки на підлогах цехів. На території верстатобудівного об’єднання імені М. Фрунзе міститься управління державного «Ощадбанку». Від колишньої слави державної компанії «Чорноморське морське пароплавство» залишилися лише спогади — 300 пароплавів зникли, немов випарувалися.
Спеціальна комісія Верховної Ради під головуванням народного депутата Євгена Мармазова вивчала ситуацію зі спроб знищення АТ «Машинобудівне виробниче об’єднання «Оріон», що продовжуються й нині. Парламентарій повідомив, що в ході візиту на завод для контролю над виконання рішення по даному підприємству члени комісії переконалися, що там не відбулося жодного поліпшення.
«В Одесі існує банда рейдерів, які захоплюють підприємства. Вона діє під прикриттям, безкарно. Їй допомагають судді, у тому числі колишній голова господарського суду області, — заявив Євген Мармазов. — Також йому сприяли працівники регіонального Фонду держмайна та податкової інспекції».
Голова парламентської комісії розповів, що з «Оріона» вивезли 1 480 одиниць унікального встаткування, у тому числі японського, вирізали кольоровий металобрухт, кабелі, вісім найпотужніших трансформаторів. В 14-поверховому будинку лікувально-оздоровчого комплексу підприємства також усе розграбовано. Там вирвали паркет і вітражі.
«При цьому правоохоронці припинили слідство з усіх цих крадіжок, припинили слідство про замах на життя голови «Оріона», якому проломили ломом голову», — додав він.
У ході свого візиту до Одеси члени комісії зустрілися із головою облдержадміністрації Едуардом Матвійчуком, який пообіцяв вжити заходів. «Ми ведемо роботу, але не так просто боротися з рішенням судів», — відзначив Є. Мармазов.
За словами парламентарія, необхідний нормальний інвестор, «щоб були нормально виписані умови приватизації, намічений був внесок інвестора в розвиток підприємства, вирішувалася соціальна інфраструктура. Для цього потрібно знову все перевірити ще раз, провести ревізію й гідно виставити його на приватизацію». І ефективний інвестор може знайтися, упевнений депутат, оскільки «чотири площадки в центрі Одеси багато про що говорять».
Одеса.
Фото Олега ВЛАДИМИРСЬКОГО.