Минулого місяця набув чинності Закон «Про внесення змін до деяких законів України із виробництва та використання моторних мастил із вмістом біокомпонентів». Документ відкриває дорогу широкому використанню біоетанолу в нашій країні. Що думають про цей напрямок донецькі підприємці?
Паливо із додаванням біоетанолу в регіоні виготовляють ТОВ «Агро-нафта», ТОВ «Біохім Груп» та ТОВ «Азовська нафтова компанія». Джерелом для енергоносія є меляса — відходи агропромислового виробництва. Як розповів начальник відділу продажів компанії «Агро-нафта» Андрій Чорний, після додавання 30 відсотків біоетанолу до бензину рівень викидів вуглецевого газу до атмосфери знижується майже у десять разів. «Поки що важко спрогнозувати, як втіляться у життя норми закону, але головною проблемою стане брак сировини (спирту), потрібне буде додаткове виробництво для забезпечення біоетанолом», — вважає експерт.
За документом, рекомендований вміст етанолу в бензинах моторних, які виробляються чи реалізуються на території України, становитиме у 2013 році щонайменше 5 відсотків (об’ємних). У 2014-2015 роках додавання такого палива в обсязі 5 відсотків стане обов’язковим, а у 2016-му — в обсязі 7 відсотків. «Біопаливо використовують у 18 країнах світу. Наприклад, у Бразилії понад 20 років уже їздять на двигунах, розрахованих на 85 відсотків біоетанолу. Вважається, що зміни в обладнанні автомобіля потрібні, коли вміст спирту в бензині перевищує 25 відсотків», — пояснює менеджер із продажів компанії «Біохім груп» Андрій Слєпушко.
Фахівці зазначають, що закон можна вважати одним із кроків у напрямку формування енергетичної стратегії України. Сьогодні спільного комплексного підходу до вирішення цих проблем немає, а єдиним інструментом реалізації державної політики є регіональні програми із енергоефективності. Новий закон про енергоефективність поки перебуває в стадії обговорення.
«Із 1998 по 2010 роки в Україні діяла Комплексна державна програма енергозбереження, але гроші на її фінансування із державного бюджету не виділялися, — розповіла начальник управління із питань ефективного використання енергоресурсів Донецької обласної державної адміністрації Юлія Чикунова. — Зараз прийнята Державна програма енергоефективності на 2010-2015 роки, яку намагаються профінансувати із держбюджету. При цьому якщо в 2010 році було відібрано енергоефективні проекти і в чотирьох областях, у тому числі в Донецькій, профінансовано, то в 2011 році конкурс проектів провели, але кошти на їх реалізацію так і не виділили».
Начальник управління навела приклад Фінляндії, де частка альтернативних джерел енергії в паливно-енергетичному балансі становить 30 відсотків (в Україні — 0,83 відсотка). Північна країна активно використовує біопаливо другого покоління — NExBTL. Ця технологія може застосовуватися під час виробництва автомобільного біодизеля та авіаційного біокеросина. На таке паливо поступово переходить громадський транспорт. NExBTL використовується і в інших країнах Європи: наприклад, для виробництва авіаційного палива для компанії Lufthansa. Паливо, як для автомобілів, так і для літаків, виробляється за допомогою гідрогенізації суміші рослинних масел і тваринних жирів із відходів агровиробництва. Крім того, вчені активно досліджують інші потенційні види сировини — рослини, водорості тощо. Незабаром наука зможе запропонувати рішення для клієнтів із різних країн та регіонів.