У  Київській області розгорається скандал. Цього вівторка обласна державна адміністрація провела конкурс серед пасажирських перевізників. На кону стояло 178 маршрутів сполученням Київ — населений пункт області. Охочих взяти в ньому участь виявилося чимало: майже 60 фірм. У результаті конкурсу комісія визначила претендентів на перемогу. Своїм рішенням вона, без перебільшення, шокувала учасників «змагань». За бортом цього разу залишились компанії, які вже понад десять років пропрацювали на цих маршрутах. Переможені запевняють: вони стали жертвами рейдерського перерозподілу ринку. Щоб привернути увагу громадськості до протиправних, як на їхній погляд, дій влади, навіть збиралися виїзний мітинг під її стінами влаштувати. Та на шляху колони з кількох десятків маршруток стали вартові порядку.
Виходити чи, точніше, виїжджати на акції протесту перевізники просто змушені. Переконують, якщо результати тендера не будуть скасовані, вони втратять свій бізнес і ризикують лишитись без копійки на хліб. А разом із ними безробітними стануть майже 3 тисячі водіїв та співробітників автопідприємств.
— Колона з кількох десятків автобусів уже зранку мала б стояти під стінами Київської обласної державної адміністрації. Але на під’їзді до Києва, на окружній дорозі, їх зупинили, заблокували рух, — розповіла на вчорашній прес-конференції член ініціативної групи перевізників Олена Любомирська. — Напередодні учасникам акції дзвонили невідомі з погрозами. Закликали, аби ми не виїжджали і не розповідали про наші проблеми.
А розповідати тут є про що. За словами Олени Любомирської, конкурс провели із суттєвими порушеннями. В результаті, мовляв, замість відкритого «змагання» відбулось «рейдерське захоплення ринку за допомогою посадових осіб обладміністрації». Переможцем, буцімто, стала фірма, яка ніколи перевезенням пасажирів по Київській області не займалася. Більше того, переконує пані Любомирська, тим, кому менше поталанило, навіть із офіційними результатами конкурсу не дають можливості ознайомитись. Та найцікавіше те, що напередодні проведення тендера перевізникам пропонували знайти спільну мову.
«До конкурсу нам було запропоновано «проект» майбутньої співпраці, точніше, схему розподілу фінансових потоків. Щоб 50 відсотків від своєї добової «виручки» ми віддавали конкретним особам. А ще одна умова: обов’язковий запис в установчих документах потрібних владі людей», — розповідає Олена Любомирська. Природно, що на такі умови перевізники не погодились.
Та найбільше обурює перевізників той факт, що, за їхніми словами, обладміністрація взагалі не мала права цей конкурс влаштовувати. Це, мовляв, прерогатива Міністерства інфраструктури. І наостанок ще один доказ — лист від в. о. начальника територіального управління Головної державної інспекції на автомобільному транспорті в Київській області. В ньому, зокрема, йдеться і про те, що даний конкурс є нелегітимним. Аргумент: до управління Головавтотрансінспекції не надходило жодної інформації про перевізників-претендентів, які подали заявки на участь у вже згадуваному конкурсі.
Тим часом у самій обласній адміністрації такій реакції на результати конкурсу дивуються.
— По-перше, юридично, переможців конкурсу ще не визначено, є тільки претенденти на перемогу, — розповідає заступник голови Київської обласної державної адміністрації Володимир Максименко. — Зараз ми розглядаємо скарги від перевізників. Якщо буде доведено, що конкурс відбувся із порушеннями, результати його будуть відмінені. Ми готові до діалогу. А підстави для проведення конкурсу ми мали. У нас є лист із міністерства, в якому чітко зазначено, що «на даний час питання організації пасажирських перевезень на автобусних маршрутах загального користування, що сполучають населені пункти Київської області та місто Київ, належать до компетенції облдержадміністрації».
Перевізники запевняють: боротися будуть до останнього, як-не-як, а на кону стоїть чимало. Та нас, зізнаємось, більше цікавить не назва фірми, яка працює на маршруті. А комфорт та безпечність перевезення пасажирів. А з цим поки що в країні є чималі проблеми. І, за великим рахунком, у подібних конкурсах є сенс: це мало б спонукати перевізників не просто «робити гроші на людях», а надавати їм послуги з перевезення. Та, судячи із заяв Олени Любомирської, про комфорт пасажирів мови не йде.
 
Фото Андрія НЕСТЕРЕНКА.