Відповідно до графіка особистого прийому громадян головами комітетів Верховної Ради України, головами депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України під час роботи десятої сесії Верховної Ради України шостого скликання в приймальні Верховної Ради України відбулися, як і було заплановано, 33 особисті прийоми громадян, які провели голови, перші заступники, заступники голів комітетів та депутатських фракцій у Верховній Раді України, народні депутати України.
Усього на особистих прийомах побували 462 відвідувачі, від яких отримано 509 звернень, з яких 448 — письмових та 61 — усне. Це на 58 відвідувачів та 31 звернення більше, ніж під час роботи дев’ятої сесії Верховної Ради України шостого скликання, та відповідно на 75 відвідувачів та 66 звернень більше, ніж під час роботи восьмої сесії Верховної Ради України шостого скликання. Переважна більшість громадян, які відвідали приймальню Верховної Ради України, — мешканці м. Києва (235 осіб), Київської (57), Черкаської (27), Чернігівської (20), Тернопільської (17) та Донецької (16 осіб) областей.
Під час роботи десятої сесії Верховної Ради України шостого скликання відвідувачі подали головам парламентських комітетів, головам депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України 75 колективних звернень, які підписали 354 громадянина. 90 заяв і скарг, або 17,6% від загальної кількості звернень, поданих відвідувачами на особистих прийомах, виявилися повторними. Під час роботи дев’ятої сесії Верховної Ради України шостого скликання таких звернень було подано 116, або 23,8%. Це свідчить про те, що органи державної виконавчої влади, правоохоронні та судові органи, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування приділяють недостатню увагу зверненням громадян, часто відмовляють у розгляді та вирішенні по суті їх законних вимог.
Аналізуючи кількісний склад звернень громадян на особистих прийомах до керівництва парламентських комітетів та депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України, варто відзначити їх постійне збільшення від одних і тих самих осіб.
Найбільше громадян зверталися до керівництва депутатських фракцій. Зокрема, члени депутатської фракції Партії регіонів у Верховній Раді України народні депутати України Євтухов
В. І., Келестин В. В., Маньковський Г. В., Мельник С. А., Скубенко В. П. прийняли 80 відвідувачів. До членів депутатської фракції Блок Юлії Тимошенко — «Батьківщина» у Верховній Раді України народних депутатів України Болюри А. В., Гудими О. М., Тарана В. В., Тищенка О. І. та членів депутатської фракції Народної партії у Верховній Раді України народних депутатів України Герасимчука В. В., Павленка С. Г. звернулися відповідно 31 та 20 осіб.
Серед керівництва парламентських комітетів найбільше громадян прийняли заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань правосуддя Бондик В. А., секретар Комітету Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Лещенко В. О. та голова Комітету Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією Бевз В. А. — відповідно 44, 40 та 35 осіб.
Упродовж лютого —травня 2012 року до голів парламентських комітетів, голів депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України звернулися 291 пенсіонер, 54 безробітні, чотири працівники бюджетної сфери, три підприємці, по одному робітнику, державному службовцю, студенту, служителю релігійної організації, засудженому. З їх числа по захист та допомогу зверталися переважно соціально незахищені категорії громадян. Зокрема, отримано 81 звернення від інвалідів І—ІІІ груп, 38 — дітей війни, 26 — інвалідів війни, 19 — ветеранів праці, вісім — учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, сім — матерів-героїнь, п’ять — багатодітних сімей, чотири — інвалідів Великої Вітчизняної війни, по три — учасників війни, одиноких матерів, осіб, які постраждали від Чорнобильської катастрофи, два — від учасників бойових дій.
Як свідчить аналіз, на характері пропозицій, заяв та скарг громадян до голів парламентських комітетів, голів депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України значною мірою позначилися недостатня правова підготовка населення та безпідставна відмова в розгляді звернень громадян по суті порушених ними питань працівниками органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, фінансова та політична криза, дефіцит бюджетних коштів, зниження життєвого рівня населення, безробіття.
Усього під час роботи десятої сесії Верховної Ради України шостого скликання на особистих прийомах голів парламентських комітетів, голів депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України відвідувачами порушено 512 питань.
За статистикою, найчастіше відвідувачів приймальні Верховної Ради України турбують проблеми забезпечення законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян. Слід відмітити, що кількість звернень із цих питань за останні роки постійно збільшується. Протягом лютого — травня 2012 року заявниками порушено 231 питання з цієї тематики, що становить 45,1% від загальної кількості питань, порушених на особистих прийомах у голів парламентських комітетів, голів депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України. Це на 82 та 74 питання більше, ніж під час роботи дев’ятої та восьмої сесій Верховної Ради України шостого скликання. Громадяни продовжують скаржитися на діяльність представників судової гілки влади, зокрема, на порушення норм процесуального права, винесення неправомірних рішень та вироків, на хабарництво, тяганину в судах. Непоодинокими є звернення з приводу корупційних дій працівників правоохоронних органів, фальсифікації ними кримінальних справ, тяганини зі слідством, нарікання на самоусунення працівників прокуратури всіх рівнів від здійснення нагляду за додержанням і належним застосуванням законів, формальне ставлення до виконання своїх службових обов’язків, на відписки та відсутність належного реагування на звернення громадян.
Тематичний аналіз пропозицій, заяв і скарг громадян до народних депутатів України свідчить, що однією з найневрегульованіших залишається також соціальна сфера. Кількість питань щодо соціального захисту становила 64, або 12,5% від загальної кількості питань, порушених відвідувачами на особистих прийомах у голів парламентських комітетів, депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України. Більшість громадян похилого віку вважають, що держава не повною мірою забезпечує їм належний рівень пенсійного забезпечення, вимагають встановити соціальну справедливість у розмірах пенсій, наголошують на необхідності внесення змін до чинного пенсійного законодавства. Таких звернень надійшло 22, або 34,4% від загальної кількості питань із цієї тематики.
Значна кількість відвідувачів з-поміж незахищених верств населення зверталися щодо надання матеріальної допомоги, здебільшого на лікування, придбання ліків, продуктів харчування, на навчання дітей, ремонту житла тощо — 21 (32,8).
Як свідчить аналіз, на третьому місці у зверненнях громадян на особистих прийомах у голів комітетів Верховної Ради України, голів депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України знаходяться проблеми житлової політики. За останню сесію намітилась тенденція до значного зменшення кількості звернень із зазначених питань. У лютому-травні 2012 року порушено 38 питань з цієї тематики, або 7,4% від їх загальної кількості. Це на 29 та 23 питання менше, ніж під час роботи дев’ятої та восьмої сесій Верховної Ради України шостого скликання. Серед них переважають звернення щодо забезпечення житлом громадян, які мають право на його одержання (27, або 71,1% від загальної кількості питань з цієї тематики). Відвідувачів також турбують непоодинокі випадки порушення в регіонах норм містобудування, забудови та реконструкції житла, вони переймаються проблемами будівництва соціального житла для малозабезпечених верств населення, ремонту житлового фонду.
Під час особистих прийомів відвідувачів приймальні Верховної Ради України турбують і питання охорони здоров’я (30, або 5,9% від загальної кількості питань, порушених на особистих прийомах), особливо питання бездіяльності працівників охорони здоров’я, неналежного ставлення до хворих, роботи МСЕК, визначення групи інвалідності, направлення на лікування до медичних установ України та за кордоном, — 22, або 73,3% від загальної кількості питань з цієї тематики.
Досить суттєвим залишається кількість заяв і скарг щодо питань праці та заробітної плати, у тому числі, щодо порушень чинного законодавства при звільненні та поновленні на роботі, призначенні та виплаті регресу, оплаті праці, виплаті заборгованості із заробітної плати, діяльності служб зайнятості населення. Так, під час особистих прийомів у лютому — травні 2012 року їх отримано 28, або 5,5% від загальної кількості питань.
Як свідчить статистичний аналіз, болючими залишаються питання аграрної політики і земельних відносин (26, або 5,1% від їх загальної кількості). Насамперед це питання порушення права власності на землю, приватизації земельних ділянок, набуття на підставі цивільно-правових угод, безоплатної передачі, прийняття спадщини, виділення паю — 20, або 76,9% від загальної кількості питань з цієї тематики.
На особистих прийомах відвідувачів турбують проблеми комунального господарства. У зверненнях громадян порушено 14 таких питань, або 2,7% від їх загальної кількості. Найактуальнішими серед них залишаються питання опалення, газифікації, водопостачання, експлуатації, утримання, ремонту державного і житлового фонду та комунальних мереж, внесення змін до чинного законодавства.
За даними статистики, значне місце під час особистих прийомів займають звернення з питань фінансової, податкової, митної політики (13, або 2,5% від їх загальної кількості). У більшості звернень мова йде про повернення заощаджень, необхідність розв’язання проблем, породжених фінансово-економічною кризою, передусім у банківській системі України, внесення змін до законодавства. Відвідувачі просять захисту від свавілля державних та комерційних фінансових установ, які, всупереч чинному законодавству, відмовляють вкладникам у поверненні їхніх коштів.
Актуальними залишаються звернення, що стосуються питань діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України (12, або 2,3% від їх загальної кількості).
Усі письмові звернення громадян, отримані під час особистих прийомів, розглядалися і опрацьовувалися у секретаріатах парламентських комітетів та депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України. За результатами особистого прийому громадян головами комітетів Верховної Ради України, депутатських фракцій (групи) у Верховній Раді України давалися відповідні доручення, які разом із зверненнями громадян надсилалися до відповідних органів державної виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
Відділом з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України отримано 382 відповіді від органів державної влади та органів місцевого самоврядування за результатами розгляду звернень громадян, поданих на особистих прийомах, 57 звернень перебувають на контролі.
Відділ з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України.