Але в тому, що люди хімічать, немає нічого поганого
У Вашингтоні 21—30 липня відбудеться 44-та Міжнародна хімічна олімпіада. У ній братимуть участь і школярі з України. Нині команда із чотирьох осіб, які показали найкращі результати на всеукраїнській олімпіаді, посилено готується до змагань.
Дмитро Радченко (на знімку), інтерв’ю з яким пропонуємо вашій увазі, доклав чимало зусиль до розвитку олімпіадного хімічного руху. Десять років тому, в складі збірної країни, він і сам брав участь у подібних змаганнях — тоді з Голландії Дмитро повернувся зі срібною нагородою. Зараз він — кандидат хімічних наук, працює синтетиком, член журі всеукраїнських олімпіад. Дмитро Радченко — викладач хімії Українського фізико-математичного ліцею Київського національного університету імені Тараса Шевченка, де не лише проводить уроки, а й готує до олімпіад команду УФМЛ.
— Хімія для мене, — каже співрозмовник, — робота, улюблене заняття. Я радий, що вона мені подобається. Бо якщо не любиш те, чим займаєшся, — потрібно себе силувати, примушувати. Ще це — сфера спілкування, своєрідний клуб по інтересах.
У пошуку істини й речовини
— Наскільки перспективним є те, що ви робите?
— Важко сказати. Але якби вважав свою справу безперспективною, то не займався би нею. Я синтезую біологічно активні сполуки, зокрема, похідні амінокислот. Напрям належить до сфери біохімії, може мати застосування для дослідження механізмів біологічних процесів, у розробці нових лікарських препаратів. Виконувати роботу, що не передбачає практичного застосування, досить важко. Адже для будь-якої роботи необхідне фінансування, а його можна одержати тільки на те, що реально використовуватиметься.
— Але ж наука не відає, яке відкриття виявиться затребуваним завтра, не знає, де відбудеться прорив. Тому потрібно займатися чимось заради інтересу. Якщо всі вирішують чисто практичні завдання — прориву точно не буде.
— Чому? Практичні завдання дуже допомагають фундаментальним. Найдавніший і вельми показовий приклад — спроби алхіміків знайти філософський камінь. У них була конкретна мета: здобути безсмертя. У пошуках «вічної молодості» вони відкрили безліч хімічних перетворень, виділили прості речовини: фосфор, миш’як, сурму... У принципі, й зараз відбувається те саме: люди вирішують практичні завдання й по ходу справи накопичують певні напрацювання, одержують патенти, пишуть статті.
— Суть наукового пізнання — пошук істини. А в чому суть хімічного пізнання? Яку істину шукає хімія?
— Філософський камінь ми не шукаємо — це вже пройдений етап.
Нині хімія розвивається в найрізноманітніших напрямах і зосереджена переважно на прикладних завданнях.
Зараз зробити щось принципово нове дуже важко. Хімічна наука досягла такого етапу, що всі основні реакції вже відомі, інструменти вивчення речовин — спектрометри, хроматографи — вже є. Поки не винайдуть нових методів та інструментів пізнання, й нові реакції важко буде відкрити. Коли зможуть, наприклад, брати атоми і їх разом складати — тоді нові реакції з’являться. Звичайно, щось розробляють і зараз, але глобальних проривів на класичній базі вже немає. Хімія шукає швидше не істину, а потенційно корисні речовини, на основі яких можна виготовити ліки, засоби захисту рослин, барвники.
— Як ви визначаєте: вийдуть ефективні ліки з ваших речовин чи ні?
— Я — хімік-синтетик, синтезую речовини, а дослідженням їх можливої фізіологічної активності займаються вже біологи. Вони можуть запропонувати свої ідеї — скажімо, структурні формули речовин, які хімік міг би одержати, а вони — протестувати на своїх об’єктах.
— Тобто на мишах, на кроликах?
— Ні, зазвичай спочатку випробовують на якомусь певному білку. Якщо речовина з ним зв’язується і підходить за всіма основними параметрами, тоді вже тестують на мишах-кроликах. Якщо тварини від цього, грубо кажучи, не помруть, і препарат на них діятиме, можна пробувати на людині. Здійснити розробку речовини від розрахованої структурної формули до ліків на прилавку досить непросто. Це під силу тільки дуже великим фірмам, яких із десяток у світі. В них достатньо ресурсів і грошей — розробка нового препарату триває близько десяти років, а вартість досліджень обчислюється сотнями мільйонів доларів. Українським же хімікам, у яких зазвичай таких можливостей немає, залишається співробітничати із закордонними колегами-біологами.
Час корчувати «мурзилки»
— Результати роботи мають цінність лише тоді, коли про них знають за межами вашої групи, університету, держави.
— Звісно. Для нас наука — це публікація в цитованих закордонних журналах. На жаль, якість деяких наших видань залишає бажати кращого, що ілюструє такий приклад. Є програма — генератор псевдонаукових текстів. Вона бере наукові терміни і якось їх компонує. У результаті виходить начебто зв’язний текст, але за змістом — повна ахінея. Отож кілька років тому в Росії до редакції одного з наукових журналів з метою показати його рівень було відправлено статтю «Корчеватель», складену за допомогою цієї програми. Стаття одержала загалом позитивну рецензію і вийшла у світ. Публікації у таких виданнях теж зараховуються під час захисту дисертації. Виходить, однаково, де ти публікуєшся — в Angewandte Chemіe, одному із кращих світових хімічних журналів, або якому-небудь «віснику». Статті в трьох якихось «мурзилках» — і ти захистився. Але часто ті, хто ставить у них свої роботи, потім ще хизуються ступенем кандидата наук і намагаються пропхнути себе на високі посади. А людям, які справді займалися наукою, просто не знаходиться місця.
— І куди їм?
— Або просувати закордонну науку, виїжджаючи працювати за межі країни, або заробляти на прожиття в приватних фірмах в Україні.
— Але бюджетні гроші витрачені на стипендію, на навчання... Вас, приміром, мінімум вісім років учили за рахунок держави. Адже країні потрібні розумні люди. Держава повинна подбати, щось ще додати до витраченого, щоб одержати якусь віддачу?
— Теоретично — так. Практично — бюджет освоїли, і добре. Державі розумні люди, схоже, не надто потрібні, бо управляти ними важко й голосують вони на свій розсуд, а не так, як комусь хочеться.
У знавцях своєї справи зацікавлена швидше не влада, а роботодавці — керівники приватних підприємств.
Держава, зі свого боку, може створити підприємцям стимули, щоб їм вигідно було брати на роботу фахівців. А також — послабити податковий тиск на інноваційне виробництво, забезпечити умови прозорого ведення бізнесу. Отже, будуть інвестиції, відкриються нові підприємства. Щоб запустити виробництво, знадобляться висококваліфіковані кадри — з’являться робочі місця. Поки цього немає — куди? Або за кордон, або займатися якоюсь високою наукою тут, розважатися за державний кошт. Адже  наша країна в міжнародних рейтингах простоти ведення бізнесу й сплати податків, корумпованості економіки десь на сто п’ятидесятій позиції із майже двох сотень держав. Сомалі, Гондурас — ми десь там, поруч із ними. Поки справи такі, інвестицій не буде, й бізнес у нас не піде.
Людина повинна сама себе ганяти
— Крім наукової роботи, ви по суботах, у свій вихідний, викладаєте в школі, проводите уроки та факультативи. Що змушує вас щотижня добиратися туди через усе місто замість того, щоб відпочити, сходити на пляж, попити пива?
— Я викладаю в Українському фізико-математичному ліцеї — одній із найкращих шкіл країни, також займаюся там підготовкою дітей до олімпіад. Коли я у «фізматі» був ще учнем, у нас факультативи вели студенти, котрі свого часу закінчили ліцей і стали призерами міжнародних олімпіад. Це — своєрідна подяка, дружній обов’язок.
— Цікаво, можете ви визначити: чи є наукові перспективи в того або іншого школяра?
— Коли дивишся на людину, щось сказати дуже важко. Для себе відзначаю загальний рівень знань і працьовитість учня. Останнє навіть більше. Людина повинна сама себе ганяти. Звісно, значно приємніше відкласти книжки й піти із хлопцями у футбол побігати або в комп’ютерному клубі «зависнути» — є багато різних спокус, і якщо з ними не боротися, якщо себе не дисциплінувати, то піддасися їм і не працюватимеш над собою. Я знаю багатьох людей, у яких, безперечно, є талант, але вони його просто загнобили. Як то кажуть, талант — це 10 відсотків, а робота — 90 відсотків успіху. В принципі, я думаю приблизно так само.
Навіть якщо докладати зусиль там, де в тебе немає ніякої обдарованості — все одно, середнього рівня досягнеш у будь-якому разі.
Тобто будеш гарно, добротно знати хімію. Але щоб знати її на дуже високому рівні, потрібен талант. Скажімо, за результатами всеукраїнської олімпіади відбирають чотирьох старшокласників, які найкраще знають хімію в Україні й представляють країну на міжнародному рівні. Отже, щоб увійти до цієї четвірки, треба дуже багато працювати. І потрібен талант. Просто роботи не вистачить. І просто таланту не вистачить.
— Ви відстежуєте, що відбувається в хімічному олімпіадному русі за кордоном
— Відстежую. Можу сказати, що найкращі показники тут мають азіатські країни: Китай, Тайвань, Корея. У них інший підхід — багато часу приділяється підготовці, протягом року проводять кілька відбірно-тренувальних зборів, учнів натаскують, дають їм завдання, схожі на задачі міжнародних олімпіад.
— Хіба таке натаскування можна вважати позитивом?
— Спочатку потрібно визначитися, що тут означає позитив. Якщо критерій — результат (як це, в принципі, і скрізь), то результати в них є. По суті, це — як спорт. А хіба корисно, скажімо, спортсменам-марафонцям бігати? Але, наприклад, кенієць Патрік Макау побив світовий рекорд — і все. Про Кенію знають, що там добре бігають стаєри. Те ж саме про Китай — вважається, там дуже сильна хімічна школа, бо в китайців завжди перші місця на міжнародних олімпіадах. Це — престиж країни. А для того, щоб зрозуміти, чи допомагають такі перемоги учням надалі, потрібно вже дуже близько із цим контактувати.
— Але чи можемо говорити про китайську хімію як про високу науку? Чомусь наші хіміки їдуть не в Китай, а, скажімо, у Францію або Німеччину.
— Що стосується успішності азіатських учених, то можна подивитися прізвища авторів статей у наукових журналах. Дуже часто зустрічаються специфічні — китайські або японські. Приміром, одне з видатних досягнень органічної хімії — реакція Судзукі. Вона була відкрита під керівництвом японця Акіри Судзукі, недавно відзначеного за це Нобелівською премією.
— Знаю багатьох іноземців — американців, французів, німців — з досить невисоким рівнем знання природничих і точних наук. Чому економічно розвинені країни не завжди вкладають кошти в якісну шкільну освіту? Можливо, їм простіше купити тих, хто знає математику або хімію, ніж учити цьому все своє суспільство?
— Насправді, на Заході відмінна система освіти, і грошей у неї вкладається на порядок більше, ніж в Україні. А якщо в США та об’єднаній Європі дуже багато приїжджих, які й виконують основну роботу, — то саме тому, що там добре розвинено соціальне забезпечення. Громадянам цих країн, щоб зводити кінці з кінцями, особливо нічого не треба робити. А в нас, якщо не працюєш, нормально не проживеш. Тому люди до чогось і прагнуть.
Записала Тетяна ДРУЖЕНКО.
Фото надано автором.