«Дуже добре, що суспільство заспокоєне щодо ролі й місця Конституційної Асамблеї у процесі змін до Конституції», — заявив Перший заступник Голови Верховної Ради України Адам Мартинюк у коментарі журналістам телеканала «УТ-1» стосовно полеміки в суспільстві про основні функції та засади Конституційної Асамблеї.

«Указом Президента дана чітка відповідь, що Конституційна Асамблея, до складу якої увійшли, зокрема, юристи, вчені та судді Конституційного Суду, — це спеціальний допоміжний орган, який готуватиме пропозиції змін до Конституції. Напрацьовані зміни Президентом або не менш як 150 народними депутатами виносяться на розгляд Верховної Ради. Після схвалення їх у парламенті зазначені зміни мають бути скерованими до Конституційного Суду на предмет висновків — чи вони не порушують чинної Конституції. Після висновку Конституційного Суду Верховна Рада знову розглядатиме запропоновані зміни з урахуванням висновків Конституційного Суду. На підтримку змін має бути не менш як 226 голосів народних депутатів. Після того вже протягом наступної сесії, якщо буде зібрано не менше 300 голосів, ці зміни стануть чинними», — пояснив А. Мартинюк.

При цьому він уточнив: «Те, що стосується всенародного референдуму з цього питання, то 13-й розділ діючої Конституції передбачає, що якщо будуть пропозиції щодо внесення змін до першого, третього і тринадцятого розділів Конституції, то спочатку їх ухвалюватиме Верховна Рада, а потім вони виноситимуться на референдум для затвердження».

Утім, політик зазначив, що важко сказати, чого саме торкатимуться зміни до Основного Закону, натомість дав зрозуміти, що, ймовірно, відповідно до об’єктивної необхідності, розглядатимуться питання удосконалення самоврядування з метою уникнення двовладдя на місцевому рівні, всенародного обрання суддів та унормування на конституційному рівні виборчої системи.

Відповідаючи на уточнююче запитання: «Чи ухвалить парламент запропоновані Конституційною Асамблеєю зміни до Конституції?» А. Мартинюк зауважив, що «на сьогодні ніхто не зможе чітко сказати навіть, чого стосуватимуться ці зміни, не кажучи вже про те, що розглядатиме їх уже новий склад Верховної Ради, політичної конфігурації якої до оголошення результатів виборів також ніхто не знає».

Проте Перший заступник Голови Верховної Ради повідомив, що на першому засіданні Конституційної Асамблеї, яке відбулося 20 червня цього року, «називалися приблизно такі терміни: ці пропозиції надійдуть до Президента десь наприкінці 2013 року, не виключено, що 2014 року зміни пройдуть фахове та всенародне обговорення, а вже наприкінці 2014 року або на початок 2015 року зміни можуть бути подані на розгляд до парламенту».

Прес-служба Першого заступника Голови Верховної Ради України.