Євро-2012 стрімко наближається до свого фіналу. Дедалі більше іноземних уболівальників пакують валізи і готуються попрощатися з Україною. Для них саме час замислитися над тим, що ж узяти із собою на згадку про нашу державу. Вибір сувенірів — на будь-який смак і гаманець: магнітики, брелоки, футболки, шарфи і навіть освіжувачі повітря у авто. Усе — із символікою Євро. «Голос України» вирішив поцікавитись, що ж саме нагадуватиме уболівальникам про дні, проведені в нашій країні.

 

Те, що сувенірна продукція має попит, — очевидно тим, хто хоч раз бував у столичній фан-зоні. Там біля офіційних точок з продажу «спогадів» завжди людно. Тутешні продавці запевняють: за великим рахунком, купується все. Щоправда, є й уже чітко визначені «хіти» продажу.

Найчастіше на сувенір беруть зозулицю — пташку-свищик, що є давнім амулетом та народним музичним інструментом. Пластмасові коштують 15 гривень, глиняні — по 65. Останні — ручної роботи.

Далі у трійці лідерів за популярністю серед уболівальників — пивні бокали та банні махрові рушники. Їх розмітають, мовляв, на очах.

— Рушники у кольорах країн-учасниць чемпіонату в нас уже взагалі розкупили. Вартували вони по 100 гривень. Наразі їх немає. І навряд чи вже будуть, — розповідає продавчиня однієї із палаток.

Про дорожнечу такої брендованої продукції міркуйте самі. За чашки в середньому правлять від 40 гривень, за парасольки — від 30, за рушники — від 70 грн. Є, щоправда, і несподівано оригінальні сувеніри, як-то освіжувачі повітря у авто (15 грн.), кухонні дошки (30 грн.) і навіть набори постільної білизни із зображенням відомих футболістів та символів чемпіонату (полуторний комплект за 500 гривень).

— Якщо знайду такий комплект із зображенням Кріштіану Роналду — обов’язково куплю, скільки б не коштувало. Тільки уяви: щоранку прокидатися із ним в одному ліжку. Головне, щоб чоловік не приревнував, — жартує подруга. 

Тим, кому здалося, що ціни зависокі, уточнюємо: це вже з урахуванням знижки. Раніше було значно дорожче. Після того як чемпіонат перетнув екватор, ціни на деякі (до слова, не найпопулярніші) сувеніри зменшились подекуди до 50 відсотків. Так, той же комплект білизни раніше коштував 800 гривень, а за колекційні чашки правили аж по 80 грн.! Продавці запевняють: скоріш за все, ціни більше знижуватись не будуть. Мовляв, необхідності такої немає. Народ купує активно і так.

Окремий підвид сувенірів — футболки національних збірних чи ж із символікою Євро. Це задоволення, щоправда, не із дешевих — від 200 гривень. Але попит на них є однозначно. Варто хоча б подивитися, в чому приходять уболівальники на перегляд матчів на стадіони, чи у ті ж фан-зони. Стимулювати патріотизм серед українців виробники спортивного одягу вирішили гривнею: футболка нашої збірної коштує 300 гривень, у той час як решти інших — по 800!

Поділитися інформацією про розмір щоденного виторгу продавці не наважуються. Відповідають коротко та багатозначно «Достатньо». А днями вітчизняні ЗМІ сколихнула інформація: в одному із інтерв’ю продавець сувенірної продукції зізнався, мовляв, за добу заробляє від 10 тисяч гривень! Нам цю інформацію прокоментували так: «Може бути! А чому ж ні?».

Між тим, офіційна фан-зона — не єдине місце продажу сувенірів. У пошуках ексклюзиву туристи традиційно вирушають на Андріївський узвіз. Тут торгівля кипить на повну. Асортимент — усе, що можна і не можна було уявити: картини, прикраси, радянська символіка і футболки, ну дуже схожі на форму нашої збірної.

— Це у вас підробка? — запитуємо у продавця.

Чоловік відповідає зі знанням справи, а головне — Кримінального кодексу: «Не підробка, а авторська робота!». Коштує така майже удвічі менше, ніж ліцензійна продукція УЄФА, — 160 гривень. Щоправда, при детальнішому розгляді стає зрозуміло, що зовні на фірмові футболки вона схожа хіба що за кольором... Та це — справа смаку. Продавець переконує: покупців у нього вистачає.

До речі, найчастіше підробляють саме текстильні товари з символікою Євро: футболки, кепки, шарфи. Про це на прес-конференції розповів заступник начальника Головного управління з питань підготовки Євро-2012 у Києві Арсен Попель. За словами чиновника, зараз столична міліція проводить рейди з виявлення такої контрафактної продукції. На продавців такого товару чекають чималенькі штрафи.

На Андріївському ходовим товаром є і шапки-вуханки. Чому вони так подобаються іноземцям, продавці й самі до кінця не розуміють. Але задовольнити їх попит беруться лише за якісь дві сотні гривень.

Дешевші, ніж в офіційних точках продажу, тут дрібні сувеніри — брелоки (15 гривень проти 50 у фан-зоні), магніти (можна знайти по 5 грн.) тощо. Усе це, як правило, також «авторські роботи».

Між тим, виторг продавцям сувенірів часто роблять і самі українці. Багатьом очевидно, що чемпіонат такого рівня наша країна удруге прийматиме не скоро. А тому, мовляв, потрібно запастись сувенірами, щоб дітям і онукам розповідати, як козаки у футбол грали, а Україна Євро-2012 приймала.

Фотоетюд Юрія ПЕРЕБАЄВА.