Сьогодні в країні працюють дев’ять територіальних управлінь Рахункової палати України. Стратегічним завданням теруправління Рахункової палати України в Одеській, Миколаївській і Херсонській областях є організація контролю за доходами й витратами державного бюджету і позабюджетних держфондів у трьох областях країни. Фахівці територіального управління здійснюють контроль за рухом і використанням у різних фінансово-кредитних установах державних фінансів, використанням ресурсів, узятих у борг державою або під державні гарантії. І, природно, що розмова з Анатолієм МІРОШНИКОВИМ, начальником територіального управління Рахункової палати України в Одеській, Миколаївській і Херсонській областях розпочалася саме з аналізу виконання цього стратегічного завдання.

— Анатолію Михайловичу, чи є підприємства й установи, куди контролерам Рахункової палати України вхід і перевірки категорично заборонені?

— Почну з того, що Рахункова палата — це конституційно-незалежний вищий орган фінансово-економічного контролю. І відповідно до закону України «Про Рахункову палату» на неї покладені організація та здійснення контролю за своєчасним виконанням видаткової частини Державного бюджету України, витратами бюджетних коштів, у тому числі коштів загальнодержавних цільових фондів за обсягами, структурою та їх цільовим призначенням; здійснення контролю за утворенням і погашенням внутрішнього й зовнішнього боргу України, визначення ефективності й доцільності витрат державних коштів, валютних і кредитно-фінансових ресурсів; контроль за фінансуванням загальнодержавних програм економічного, науково-технічного, соціального й національно-культурного розвитку, охорони довкілля.

— А в чому полягає контрольна функція Рахункової палати, зокрема територіального управління, яке ви очолюєте?

— Насамперед, це — контроль за дотриманням законності в частині надання Україною позик і економічної допомоги іноземним державам, міжнародним організаціям, передбачених у Державному бюджеті України; контроль за законністю і своєчасністю руху коштів Державного бюджету України та коштів позабюджетних фондів в установах Національного банку України й уповноважених банках.

— Чи не є для теруправління Рахункової палати закритими території силовиків — МВС, СБУ, Збройних Сил України?

— Скажу те, про що вже говорив вище, — для Рахункової палати нема, бути не може й не буде ніколи закритих територій в Україні, якщо там витрачаються бюджетні кошти. Розповім про недавню перевірку. Територіальним управлінням Рахункової палати по Одеській, Миколаївській і Херсонській областях у першому кварталі 2012 року проведена перевірка Миколаївської філії Центральної бази ресурсного забезпечення МВС України. Перевірка проводилася в рамках аудита ефективності використання бюджетних коштів, виділених Міністерству внутрішніх справ на централізоване матеріально-технічне забезпечення його органів і підрозділів у 2009—2011 роках.

Філія Центральної бази створена з метою зберігання пально-мастильних матеріалів, а також запасів і резервів МВС. Однак перевіркою встановлено, що протягом 2009—2011 років філія... не здійснювала приймання, зберігання й видачі ПММ підрозділам МВС, а займалася обслуговуванням винятково суб’єктів приватного сектору економіки. Ця міліцейська «комерційна діяльність» виявилася вкрай неефективною, оскільки резервуарний парк в 2009 році був завантажений тільки на 53 відсотки, в 2010 році ще менше — на 35 відсотків, і в 2011 році — лише на 23 відсотки. Незважаючи на це (зниження рівня завантаженості бази та зменшення надходжень від господарської діяльності), кількість штатних працівників бази залишалася незмінною, що призвело в 2011 році до дефіциту власних надходжень на утримання колективу і необхідності додаткового фінансування з державного бюджету на суму 178 тисяч гривень.

Також установлено, що з усього обсягу зазначеної суми неефективно витрачених коштів тільки на витрати, пов’язані із грошовим утриманням начальника Миколаївської філії (посада якого не була передбачена затвердженим штатним розкладом) витрачено кошти загального фонду державного бюджету в сумі 275 тисяч гривень. При цьому за наявності заборгованості у заробітній платі працівникам начальнику філії за рахунок загального фонду проводилася виплата премій у розмірі 33 відсотків від розміру грошового забезпечення.

Крім того, незважаючи на відсутність ПММ резерву МВС у сховищах, у штаті філії значаться й фактично одержують заробітну плату три завідувачі цих сховищ, двоє з яких навіть не укладали договорів на повну матеріальну відповідальність. На їхнє грошове утримання із державного бюджету витрачено 147 тисяч гривень.

— Очевидно, висновки перевірки Рахункової палати були несподіваними для керівництва МВС України?

— Справді, багато фактів, виявлених у ході перевірки, були кричущими і неупередженими для міліцейського начальства. Встановлено, що через відсутність потреби базою взагалі не використовувалися 33 відсотки автомобільної техніки, яку було закуплено за рахунок держбюджету. Незважаючи на це, на підставі наказу Центральної бази в серпні 2009 року в розпорядження філії був додатково переданий у користування автомобіль ВАЗ-21099 «у зв’язку із планомірною та ефективною господарською діяльністю». Однак перевіркою встановлено, що за місяць до цього зазначений автомобіль, відповідно до Розпорядження МВС, був переданий з балансу філії на баланс Центральної бази.

Колегія Рахункової палати вважає, що назріла невідкладна необхідність у радикальній перебудові існуючої системи матеріально-технічного забезпечення органів внутрішніх справ з визначенням пріоритетів її наступного розвитку, з урахуванням реальних потреб у фінансових і матеріальних ресурсах, використанням наявної в системі МВС інфраструктури й логістики.

— Рахункова палата — єдиний зовнішній контролер, який має право контролювати витрати держбюджету й проводити фінансовий аудит. Тобто вона — конституційний орган, який першим стає на шляху любителів «розпиляти» держбюджет, хто дає по руках корупціонерам?

— Це точне визначення. Порушення у витратах держбюджету й державних фінансів сьогодні зустрічаються повсюдно. Недавні перевірки медичних установ Південного оперативного командування Міністерства оборони України, забезпечення навчальних закладів Одеської області підручниками й посібниками показують, що неефективне використання бюджетних коштів стає вже нормою порушення законів України. Але Рахункова палата, як відомо, не тільки констатує порушення, а й пропонує механізми розв’язання проблем у фінансовому секторі й, звичайно, створює бар’єри корупційним схемам.

Розмовляв В’ячеслав ВОРОНКОВ.

Одеська область.