У Луганській області з початку року зафіксовано сім неправдивих повідомлень про замінування.

У чергову частину Луганського ГУ МВС подзвонив чоловік і повідомив, що в Києві заміновані п’ять стадіонів, і на них стануться вибухи. Напередодні проведення в Україні чемпіонату з футболу Євро-2012 співробітники Служби безпеки України, у компетенцію яких входить оперативне реагування на будь-яку загрозу вибухів, підпалів або інших дій, котрі становлять небезпеку для громадян, такі повідомлення перевіряють без зволікань.

У взаємодії з працівниками міліції насамперед встановили особу аноніма. Ним виявився безробітний 38-літній житель обласного центру, що перебував у стані сильного алкогольного сп’яніння. Як і припускали правоохоронці, насправді цей чоловік інформації про замінування не мав, а на телефонний дзвінок у міліцію його надихнула велика кількість випитого алкоголю. За цю «розвагу» жартівника чекає кримінальна відповідальність. Крім цього, йому також доведеться заплатити значну суму за витрати, яких зазнали служби під час виїзду на місце події. До речі, з початку року це вже сьоме неправдиве повідомлення про замінування об’єктів з великим скупченням людей, а в 2011-му в області зафіксовано 15 фактів надходження телефонних анонімних повідомлень, 14 з яких розкрито.

Криміногенна ситуація в області нині досить напружена. За рівнем злочинності Луганщина посідає п’яте місце в Україні. Незважаючи на кропітку й практично цілодобову працю співробітників правоохоронних структур, значна кількість злочинів залишається нерозкритою. Варто зазначити, що за перевіркою кожного неправдивого повідомлення про замінування стоїть скоординована робота цілої низки силових відомств і рятувальних служб, які зобов’язані реагувати на будь-яку інформацію про загрозу безпеці громадян. Все це потребує не тільки сил і матеріальних витрат, а й часу. Тож оскільки правоохоронці й працівники інших структур перевіряють інформацію про ймовірні вибухи й виявляють аноніма, вони втрачають змогу вчасно реагувати на скоєння справжніх злочинів і розслідувати їх.

Коментуючи ситуацію, правоохоронці зазначають, що мотивом неправдивих повідомлень про замінування зазвичай є помста або звичайне хуліганство. Непоодинокі випадки, коли «телефонними терористами» виявлялися діти, залишені батьками без догляду, а також особи в стані сильного алкогольного сп’яніння. Але незалежно від того, з яких мотивів було скоєно злочин і ким виявився телефонний хуліган, його карають з усією суворістю закону. На сьогодні силові структури мають достатні технічні можливості й методики для встановлення особи анонімів і місця їхнього перебування. Не зайве зазначити, що практично всі служби, які беруть участь у заходах з «розмінування» об’єктів, уже почали, як і передбачено законодавством, через суд подавати позови щодо компенсації витрат, завданих виїздом на неправдивий виклик. Сьогодні вони становлять у середньому близько 60 тисяч гривень. Тож перш ніж набрати телефонний номер жартома, необхідно замислитися:  а чи варте воно цього?

Вл. інф.

Луганськ.

ОФІЦІЙНО

Строки позбавлення волі за неправдиві повідомлення про замінування збільшать

Позавчора Верховна Рада України прийняла за основу законопроект, що посилює відповідальність за неправдиві повідомлення про замінування об’єктів або іншу загрозу безпеці громадян. Проект змінює статтю 259 Кримінального кодексу України. Нині за свідомо неправдиві повідомлення про загрозу безпеці громадян передбачено покарання у вигляді штрафу від 500 до 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, до шести місяців арешту або п’яти років обмеження волі. У разі якщо такі дії призвели до тяжких наслідків або ж вчинені повторно, вони караються позбавленням волі на строк від двох до семи років. Законопроектом пропонується в першому випадку карати позбавленням волі на строк від двох до п’яти років, у другому — від чотирьох до восьми років.

Водночас головне експертне управління Верховної Ради акцентує увагу на тому, що в першому випадку автори законодавчої ініціативи ліквідують альтернативне покарання у вигляді штрафу. Тим більше що, як показує практика, просте збільшення розміру покарання, особливо у вигляді позбавлення волі, не тільки не досягає мети, а й нерідко призводить до скоєння засудженим нових злочинів. Експерти вважають: згідно з прийнятим законом ці злочини належатимуть до категорії тяжких, що порушить принцип відповідності рівня громадської небезпеки злочину розміру й виду покарання за нього. «На наш погляд, запропоновані проектом санкції статті 259 Кримінального кодексу не тільки не стануть профілактичним чинником у боротьбі з зазначеним злочином, а й можуть призвести до того, що велика кількість неповнолітніх (які найчастіше і є суб’єктами таких дій) після відбування покарання у вигляді позбавлення волі стануть на шлях злочинної діяльності», — сказано у висновку експертного управління.

Сергій ДЕМСЬКИЙ.