До Вінницького трамвайно-тролейбусного управління зателефонували з Києва, з посольства Бельгії. Цікавилися, чи можна купити старий бельгійський трамвай? Але подоляни відмовилися. Чому?

 

Залишився в єдиному екземплярі

Старий трамвайний вагон (на знімку) знайшли восени минулого року в лісі під Вінницею члени Клубу любителів електротранспорту «1000 міліметрів». Знайшли на території колишнього піонерського табору трамвайно-тролейбусного управління «Дубовий гай». Навіть зовні було видно, наскільки вагон старий. За словами керівника клубу Олега Матюхова, досліджували його тривалий час. Допоміг встановити виробника дослідник електротранспорту з Естонії, з яким вінничани давно підтримують ділові зв’язки. Прибалт надіслав серію фотознімків трамвайних вагонів початку минулого століття. На двох із них зображено трамваї, ідентичні вагону, що перебував у лісі під Вінницею.

— Отже, ми дізналися, що це вагон серії «Nіvelles», — каже Олег Матюхов. — Встановили, що виготовляли їх у Бельгії ще у 1911 році. Вони мали ще одну назву — «Пульман». Саме так називали пасажири ці вагони.

«Бельгійця» привезли до нашого міста ще перед війною. Доставили його сюди з Одеси. «Пульман» служив вінничанам тривалий час, його не списували, бо мав місткий салон. Ним перевозили пасажирів ще довго після війни, аж до середини 70-х років. А потім пристосували під побутове приміщення на території піонерського табору ТТУ. З часом вагон втратив свій первинний вигляд. Проте є деталі, що підтверджують ідентичність із «Пульманом», — рама, наприклад. Ще одна характерна ознака «Пульмана» — він довший від інших вагонів. Загалом у Вінниці працювало п’ять трамваїв з вагонами, виготовленими на заводі «Nіvelles». Один із них просто дивом зберігся.

Члени Клубу «1000 міліметрів» запропонували керівництву ТТУ відновити знахідку і встановити її в музеї електротранспорту, який планують створити у Вінниці. Спочатку до пропозиції поставилися скептично, бо вагон надто зношений. Але згодом прийняли її. Якщо вагон вдасться відновити до наступного року, коли святкуватимуть 100-річчя виходу на лінію першого трамвая у Вінниці, то «бельгієць» виставлять для огляду.

— Він цінний уже тим, що залишився в єдиному екземплярі, — кажуть члени клубу. — Принаймні в Україні другого такого немає.

Саме з цієї причини вінничани відмовили представникам бельгійського посольства. «З посольства телефонували до ТТУ, — каже Олег Матюхов. — Дипломати запитували, чи можна викупити старий вагон? Але їм відмовили. Пояснили, що вагон у поганому стані. На мою думку, важливіше інше: він усе-таки, як то кажуть, дожив до наших днів. Ось у чому його цінність. Коли відновлять, буде чимало бажаючих оглянути його, щоб на власні очі переконатися, на чому їздили раніше пасажири у Вінниці».

У конструкторському відділі ТТУ розробляють схему відновлення «бельгійця». «Разом із фахівцями ми виїжджали на місце стоянки вагона, ще раз уважно оглянули його і дійшли спільної думки, що спершу треба розібрати, а вже тоді частинами перевозити в депо, — продовжує співрозмовник. — Не підлягає відновленню корпус. Час не пощадив його. Корпус зовсім непридатний для транспортування. Хоча на місці стоянки він ще деякий час залишався б у своєму первинному стані. Деякі деталі все-таки збереглися».

«Готу» поставлять на колеса

Тим часом у депо тривають роботи з відновлення ще одного старого вагона німецької марки «Гота». Він тривалий час перебував на запасній колії біля колишнього «Хімпрому».

— Німецький вагон відновили вже приблизно на 20—25 відсотків, — каже пан Олег. — Ходову зробили, двигун поставили. Збирали все із запчастин, які збереглися на складі ТТУ. Так само планують відновлювати «бельгійця». Але складніше буде із запчастинами. Ймовірно, доведеться звертатися до тих самих бельгійців. Можливо, вони чимось допоможуть.

За словами співрозмовника, «Nіvelles», на жаль не вдасться зробити ходовим вагоном, він залишиться лише експонатом музею. А ось «Готу» поставлять на колеса. Цей вагон ще згадає молодість, його використовуватимуть з екскурсійною метою.

Фото автора.