Днями відбувся круглий стіл на тему: «Вдосконалення законодавства у сфері державного експертного контролю», організований Комітетом Верховної Ради з питань національної безпеки і оборони та парламентським Комітетом з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності.

Вітальне слово від Голови Верховної Ради Володимира Литвина учасникам заходу зачитав перший заступник профільного комітету Сергій Гриневецький.

Зокрема, С. Гриневецький підкреслив, що національна система експертного контролю за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання є важливою складовою діяльності у сфері національної безпеки, а саме в її зовнішньополітичному, оборонному та економічному сегментах. Тому Президент та уряд приділяють значну увагу вдосконаленню цієї системи та впровадженню правил і процедур, які забезпечували б неухильне виконання міжнародних зобов’язань. Україна — єдина із незалежних держав колишнього Радянського Союзу, яка є учасницею усіх міжнародних режимів експертного контролю.

Парламентарій розповів, що впродовж двох останніх років держекспертконтроль нашої країни істотно активізував свою роботу, зокрема, у питаннях оперативного проведення державної експертизи та видачі дозвільних документів, розслідувань і застосування нормативно-правової бази. Крім того, посилив взаємодію з вітчизняними оборонними підприємствами, спростив саму процедуру, зменшив регуляторний вплив. Усі ці заходи сприяють реалізації експертного потенціалу української оборонної промисловості.

Водночас, каже народний обранець, сучасний світ динамічно змінюється, з’являються нові обставини, виклики і загрози, які потребують адекватного реагування, вжиття нормативно-правових норм та інших заходів. Отже, треба й надалі приділяти значну увагу вдосконаленню національного законодавства у галузі експертного контролю.

«Тому для забезпечення відповідності дозвільних процедур державного експертного контролю вимогам міжнародних договорів, що визначено пріоритетним завданням річної національної програми співробітництва Україна—НАТО на 2012 рік, ми внесли зміни до проекту закону «Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання», — зазначив народний депутат. За його словами, законопроект пропонується доповнити статтею, де йдеться про фінансування професійної освіти, науково-дослідної діяльності та забезпечення міжнародного співробітництва з питань експертного контролю. Також вносяться зміни, що стосуються: процедур державного контролю за міжнародними передачами товарів; статусу спеціального уповноваженого органу виконавчої влади з питань державного експертного контролю; здійснення попередньої ідентифікації товарів; посилення відповідальності за порушення вимог законодавства; питання фінансового забезпечення державного експертного контролю тощо. Крім того, у проект вносяться поправки редакційного характеру.

У свою чергу, народний депутат Анатолій Кінах наголосив на необхідності вдосконалення регуляторної політики, з тим щоб приймати рішення, які відповідають економічній поточній кон’юнктурі. Це, за його словами, дуже важлива складова в реалізації експертного потенціалу країни. Наступним кроком має бути вдосконалення системи підготовки кадрів у цій сфері. Представник парламентського комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Віктор Шемчук зазначив, що нагальність посилення кримінально-адміністративної відповідальності в цій галузі назріла давно, оскільки зміни в законодавство не вносились досить тривалий час. Тому комітет пропонує внести зміни до чинного Кримінального кодексу про адміністративні правопорушення.

«Підхід, який запропоновано профільним комітетом і фахівцями Державної служби експертного контролю, дасть можливість насамперед розмежувати відповідальність фізичних осіб за правопорушення в галузі державного експертного контролю між кримінальною та адміністративною відповідальністю, а також встановить розумний баланс між ними», — підкреслив він. У цьому законопроекті, за його словами, з одного боку, жорстка відповідальність за порушення правил і норм передусім матиме профілактичний характер, а з другого — убезпечить державу від можливих санкцій за порушення тих чи інших норм.